اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

از بنیاد نخبگان تعطیل تا ضعف در خواص‌پروری

امروز دانشجویان نخبه همدان که در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول فعالیت هستند گرد همه آمده بودند تا با حضور مسوولان برای حل مشکلات استان و پیشرفت آن همفکری کنند.

از بنیاد نخبگان تعطیل تا ضعف در خواص‌پروری

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نشست هم‌اندیشی نخبگان همدانی در اداره تبلیغات اسلامی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مشاور وزیر اقتصاد و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان برگزار شد.

در این نشست که دانشجویان نخبه به ارائه ایده‌ها و نظرات خود در جمع مسوولان پرداختند ابتدا دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی از پیشرفت‌های اقتصادی در جهان سخن گفت و اظهار کرد: باید ما نیز زیرساخت‌هایی را برای پیشرفت کشور مهیا کنیم.

کمیل سرمدی با بیان اینکه ظرفیت نخبگان در استان مغفول مانده و می‌طلبد مسوولان بیشتر به آن توجه کنند گفت: متاسفانه بنیاد ملی نخبگان در استان تعطیل است و تنها یک روز وقتی بودجه جهادی می‌آید برای عکس گرفتن حضور می‌یابند و بقیه روزها نیستند.

وی با اشاره به اینکه سیستم خوبی در استان نسبت به شناسایی نخبگان وجود ندارد افزود: متاسفانه امکاناتی در همدان نیست تا یک استارتاپ یا اختراعی به ثمر بنشیند.

این دانشجوی نخبه با اشاره به اینکه اگر با کمک مسوولان امکاناتی برای نخبگان در نظر گرفته شود آنها می‌توانند در جهش تولید قدم بردارند گفت: نبود نظام انگیزشی باعث می‌شود کار شروع شده زمین بخورد.

ضعف خواص‌پروری در حوزه‌های تولیدی و پژوهش

وی با بیان اینکه احترام نگذاشتن به مالکیت فکری از دیگر مشکلات است افزود: برای نمونه عده‌ای جوان و پای کار، ستاد مقابله با کرونا را در دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی کردند که بعدا خیلی‌ها با الگوگیری از آنها ستادی راه‌اندازی کردند و حتی می‌خواستند ستاد مقابله با کرونا دانشگاه در دل ستاد خود آنها حرکت کند.

سرمدی با بیان اینکه متاسفانه برخی احترامی برای ایده‌های انقلابی قایل نمی‌شوند گفت: گاهی ترس از شکست باعث می‌شود مجمعی شکل نگیرد و کاری پیش نرود.

وی با تاکید به اینکه یکی از مشکلات ضعف خواص‌پروری در حوزه‌های تولیدی و پژوهشی است بیان کرد: شبکه‌سازی امور نخبگانی در همدان از جمله موضوعات مورد توجه است.

جوان نخبه انقلابی با اهمیت به هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری گفت: هرچه آنچه اتحاد داشته باشیم، قدرتمند خواهیم بود و ضعیف‌ شدن دولت قطعا باعت سوء استفاده معارضان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سقوط ارزش ملی باعث شده که کار کردن در ایران برای خارجی‌ها به صرفه باشد خاطرنشان کرد:  همین امر باعث شده شرکت‌های خارجی شکل گیرند و بخواهند فعالیت کنند که در نتیجه باعث ضعیف شدن دولت در آینده خواهند شد.

سرمدی با بیان اینکه در این زمینه امثال نخبگان انقلابی کاری نکرده‌اند و فضا واگذار شده است گفت: تمرکز‌زدایی در پایتخت لازم است چراکه ۵۷ درصد امکانات در آن جمع شده که با سقوط احتمالی آن انقلاب ناگواری به همراه خواهد بود.

به سمت ترویج امید پیش رفته‌ایم

یک دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیز با بیان اینکه کاری در شهرستان بهار آغاز کرده‌ایم که قصد داریم آن را به اشتراک بگذاریم اظهار کرد: از طریق مدیران شهرستان و جوانان دغدغه‌مند نظامی تشکیل داده‌ایم که طبق آن اقداماتی مهم و اثرگذاری در شهرستان انجام می‌شود.

محمدحسین عباسی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۸ جلسه برگزار شده و چهار بانک اطلاعاتی جامع تشکیل داده‌ایم عنوان کرد: برای نمونه در حوزه بیماری کرونا قبل از اینکه مقام معظم رهبری فرمان دهند اقدماتی را در تشکیلات خود آغاز کردیم و همدان نیز پیشقراول طرح مواسات مومنانه بود.

وی با اشاره به اینکه خواستیم در شهرستان بهار از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و کارهایی در این راستا شکل گرفت افزود: در استان مجموعه‌های فعال دغدغه‌مند زیادی وجود دارد اما در فعالیت‌های آنها موازی‌کاری می‌شود و باید به این مسئله توجه کرد.

این دانشجوی نخبه همدانی با اشاره به اینکه نقش افراد در تشکل‌ها باید مشخص شود نه اینکه اهداف تعریف شده‌ای در میان نباشد تاکید کرد: قبلا تشکل‌هایی در همدان شکل گرفته بود که افراد در آن به این نتیجه رسیده بودند مدتی که پای کار بودند عمرشان تلف شده است، مهم است که جوان در تشکیلات به چه برسد.

وی با اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم هفت نفر از همدانی‌ها روسای بسیج کشور بودند اما آیا اینها باید در جاهای دیگر و نه استان دیده شوند؟ گفت: باید زمینه فعالیت باشد و تولید فکر شود.

عباسی افزود: ما در شهرستان بهار ابزار رسانه را به سمت امید سوق داده‌ایم و مثلا ابتدا از ظرفیت‌هایی مانند وجود آیت‌الله بهاری و... سخن گفته‌ایم برخلاف رفتاری که اغلب رسانه‌‌ها دارند و از یاس و ناامیدی می‌گویند!.

از خیران برای ایجاد فرصت شغلی دعوت کردیم

وی افزود: از سال ۸۸ رهبری به مسئله اقتصاد توجه ویژه‌ای دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ما در این راستا در شهرستان بهار از ظرفیت خیرین استفاده کرده‌ایم.

این دانشجوی نخبه همدانی  با تاکید به اینکه به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه خیرین بسته حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهند کمک‌ها را به  حوزه تولید سوق دهیم گفت: دغدغه‌های زیادی در ذهن داریم اما نمی‌توان آن را توسط هر فردی انجام داد، برخی از کارها باید توسط افرادی خاص انجام شود گاهی یک کشاورز موثرتر از استاد دانشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما خیرین را به سمتی هدایت کردیم که مفهوم انفاق به خوبی بین آنها تعریف شود افزود: در حوزه اقتصاد به جای تهیه سبد غذایی توسط خیر از آنها خواستیم مبلغ کمک خود را در راستای ایجاد فرصت شغلی در جامعه هزینه کنند.

دانشجوی ارشد معارف اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) نیز با بیان اینکه در حوزه رشته علوم انسانی فضای دانشگاهی استان با کمبودهای زیادی مواجه است اظهار کرد: ما در این حوزه در استان غفلت کرده‌ایم‌.

امیر کارگر بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است علاوه بر اینکه به علوم انسانی اهمیت داده نمی‌شود در مسائل آن نیز افراد دیگری نظر می‌دهند.

وی با تاکید به اینکه در استان سطح توجه به مسائل علوم انسانی پایین است گفت: در خصوص علوم انسانی حرف‌های زیاد در کشور زده شده در صورتی که آن طور که باید و شاید عملی نشده است.

این دانشجوی نخبه بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر مشاوران ناظر بر استان نداریم که برخی از مسوولان به خاطر حجم کار نمی‌توانند وارد فعالیت‌هایی شوند، آنها بخواهند کار را دست گیرند.

تشکیل مجمع نخبگان با شاخه همدان ـ تهران 

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران نیز با اشاره به تشکیل مجمع نخبگان با شاخه همدان و تهران اظهار کرد: برای تشکیل این مجمع به دلیل وجود دانشجویان گروه‌های فنی ابتدا دغدغه فنی داشتیم و بعد درصدد ایجاد فرصت شغلی به ویژه برای گروه‌های انسانی برآمدیم.

جمال کزازی با بیان اینکه سالهای گذشته آموزشی‌های ارائه و پشتیبانی‌هایی از دانشجویان نخبه  استان داشتیم اما آنها هنگام نتیجه کار به دلیل وجود مشکلاتی به استانهای دیگر رفتند و آنجا کار خود را آغار کردند و حاضر نشدند در استان خود بمانند گفت: راه‌اندازی شرکت در همدان قابل رقابت با تهران نیست و از لحاظ فضای کسب و کار نیز مردم همدان حمایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ایده‌ها در همدان در کارهای خدماتی است و نمی توان در این زمینه با کارهایی که در تهران بوده رقابت کرد افزود: ابتدا باید در این استان به سمت تولید محتوایی پیش رفت.

این دانشجوی نخبه با اشاره به اینکه حمایت و پشتیبانی، اتصال به تیم مشاوره، کمک در پیدا کردن بازار و جدب نیرو، شناسایی و پرورش استعدادها و... مورد توجه است بیان کرد: متاسفانه جسارت کار جدید و انجام کارهای تولیدی در بین برخی نیست و بیشتر به دنبال استخدام هستند، از آنجا که امکان استخدام برای همه وجود ندارد ما به دنبال بسترسازی مناسب برای ایجاد کارهای جدید بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در همدان ایجاد کارگاه‌های توانمندسازی، ورود در زمینه هدایت تحصیلی و شغلی، راه‌اندازی آموزش‌های تخصصی و توانمندسازی مورد توجه بوده است گفت: نمونه اقداماتی که ما در کشور انجام داده‌ایم تشکیل کارگروه حل مسئله گمرک و رویدادهای مرکز رشد و ستاد نانو بوده است.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول