اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای استفاده از خیابان به عنوان شبکه ثانویه جمع آوری آب باران /بیرون کشیدن لحاف از داخل جوی+فیلم

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: نمی شود برای بارانی که هر چند سال یکبار رخ می دهد کل خیابان را جوی و نهر کرد. در دنیا در زمان بارش چنین بارانی از خود خیابان به عنوان شبکه ثانویه و کمکی جمع آوری آب استفاده می شود.

ماجرای استفاده از خیابان به عنوان شبکه ثانویه جمع آوری آب باران /بیرون کشیدن لحاف از داخل جوی+فیلم

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس در خصوص بارش‌های شب گذشته  در شهر تهران گفت: بارش‌های شب گذشته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان به دو مقطع و به دو مرحله تقسیم کرد.

وی افزود: مرحله اول همان بارش 25 میلی‌متری در ظرف مدت 18 دقیقه بود که از حوالی ساعت 20:30 آغاز شد که اتفاقی عجیب و غریب و نادر محسوب می‌شد.

صبوری گفت: اما مرحله دوم پس از یک وقفه کوتاه بعد از مرحله اول رخ داد و از نیمه‌های شب آغاز شده و تا همین دقایقی قبل مداوم اما با شدت کمتر ادامه داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار داشت: در این گونه بارش‌ها اولا هر شهری می‌تواند دچار مشکل شود و تهران به لحاظ ساخت و سازهایش پتانسیل بیشتری برای سیلابی شدن دارد که البته خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: معمولا در این بارش‌ها مشکل همزمان با مرحله اول رخ می‌دهد، زیرا هم شدت باران زیاد است و هم برخی موانع سر راه آب وجود دارد که تا برطرف شدن آن زمان طلایی برای مقابله با بروز بحران فراهم می‌شود.

صبوری خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که شب گذشته متأسفانه شاهد آن بودیم ناشی از بی تدبیری عده‌ کمی از هموطنان و همان موضوع همیشگی ریختن زباله داخل انهار بود که برای مثال ما فیلمی داریم که کارگران ما مشغول خروج یک لحاف از داخل کانال آب هستند که برای ما سؤال است چگونه یک شهروند به خودش اجازه می‌دهد لحاف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخل جوی آب بیندازد.

 

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار داشت: یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که معمولا هر چند سال یکبار در شهرها چنین بارش بارانی رخ می‌دهد و این طبیعی نیست که ما بخواهیم انهار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای چنین بارش بارانی طراحی کنیم، زیرا در آن صورت باید نیمی از عرض خیابان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جوی و نهر کرده که منطقی نیست.

وی افزود: در تمام دنیا از نظر شهرسازی و کارهای عمرانی این موضوع پذیرفته شده است که در زمان چنین بارش بارانی خود خیابان به عنوان یک مسیل و شبکه ثانویه جمع آوری آب عمل می‌کند و برای دقایقی آب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خود نگه می دارد تا به مرور آب به کانال‌ها و انهار تزریق شده و به این ترتیب آب باران گذر داده شود.

صبوری خاطرنشان کرد: البته در تمام دنیا که این سیستم پذیرفته شده است مردم تلاش می‌کنند تا با عدم ترددهای اضافه در شهر و کاستن ترافیک با جمع آوری آب در این مسیر ثانویه (بستر خیابان) همکاری کرده و اجازه بدهند این رخداد (جمع آوری آب) محقق شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تصریح کرد: از شب گذشته همکاران من در قالب گشت‌های بررسی وضعیت رودخانه‌ها فعال بودند و در حال بررسی وضعیت هستند و خوشبختانه تا الان هیچ گزارشی مبنی بر تخریب و یا مشکل گزارش نشده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول