اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شاخص‌های دولت جوان

دولت باید دو ویژگی داشته داشته هم جوان باشد و هم حزب‌اللهی. حزب‌اللهی بودن یعنی انقلابی وجهادی بودن. دولت جوان هم به این معنا نیست که به‌طور مثال یک جوان ۳۲‌ساله رییس‌جمهوری شود. بنابراین مبنا و شاخص جوان بودن عدد و سن نیست.

شاخص‌های دولت جوان

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، یکی از سخنرانی مهم رهبرانقلاب در طول سال دیدار با دانشجویان است که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و فرمایشات مبنایی ایشان در این دیدار به مثابه یک ریل‌گذاری برای طی طریق حرکت دانشجویی کشور است که باید به آن توجه شود.

بنابراین از این حیث دیدار با دانشجویان جلسه مهمی است و امسال هم علی‌رغم شیوع بیماری کرونا این جلسه به صورت تصویری برگزار شد و مطالب مهمی از جنس ریل‌گذاری برای جنبش دانشجویی مطرح شد که برخی از آن‌ها تذکر و تنبه و برخی از آن‌ها هم چراغ راهی برای طی طریق بود.

ایشان موقعیت حساس کشور را از سه دریچه مطرح کردند:
به موقعیت جمهوری اسلامی که به یک الگو و مدل حکومتی برای دیگر کشورها تبدیل شده است.

دریچه دوم ظرفیت فوق‌العاده کشور برای مقابله با جبهه وسیع نظام سلطه است که علی‌رغم پمپاژ بسیار زیاد ناامیدی و القای تحقیر توسط رسانه‌های بیگانه و نظام سلطه در همه زمینه‌های نظامی، علمی اجتماع، فرهنگی و حتی اقتصادی پیشرفت‌های کشور فوق‌العاده بوده است.

نکته مهمی که در این مؤلفه باید به آن توجه شود ارتقا در حوزه فرهنگی است. بعد از پایان جنگ تحمیلی مورد یک هجمه وسیع فرهنگی و جنگ ‌نرم قرار گرفتیم اما علی‌رغم همه آن‌ها ظرفیت فوق‌العاده‌ای در زمینه فرهنگی ایجاد شده است که رهبرانقلاب به مصادیق آن اشاره کردند مانند حضور میلیونی جوانان در مراسم اربعین یا حضور مردم در تشییع جنازه شهید حججی و سردار سلیمانی و حضور در مراسم اعتکاف‌ها که به‌عنوان یک شاخص برای حوزه فرهنگ می‌توان آن‌ها را برشمرد.

اشاره سوم رهبرانقلاب از وضعیت کشور، نهادینه شدن احساس قدرت و عزت است که در دوران پهلوی و حتی قبل از آن، نظام سلطه ازحربه تحقیر برای جلوگیری از رشد و پیشرفت ملت استفاده می‌کند تا بتواند به آن‌ها مسلط شود که در قرآن هم داریم فرعون هم مردم را تحقیر می‌کرد و بعد بر آن‌ها مسلط می‌شد و این یک سنت دیرینه برای نظام استکباری و سلطه است.

اما از مقوله‌های مهم در دیدگاه رهبرانقلاب استفاده از نیروهای جوان در بخش‌های مختلف و مدیریت میانی کشور است که امروز نیز این امر اتفاق افتاده و استفاده از جوانان اکسیر شفابخشی است که می‌توان توسط آن معضلات کشور را برطرف کردد و این ظرفیت جوانی برای کشور به‌عنوان موتور پیشرفت و حرکت پیش رونده انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد.

توصیه بعدی ایشان، بحث آرمانخواهی و مطالبه‌گری است. ملتی که آرمان ندارند هیچ ندارد و دچار توقف می‌شود و از قضا این مطالبه‌گری که در ذات جوان خصوصاً دانشجو وجود دارد رهبرانقلاب تاکید داشتند که این روحیه باید حفظ شود.

ممکن است آرمان‌خواهی مشکلاتی در عرصه واقعی و عملی داشته باشد اما اگر مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی نباشند راه گم می‌شود و باید مانند سایه بر سر نظام و حکومت باشد. نکته بعدی که در ذیل آرمان‌خواهی باید به آن توجه داشت این است که پرچم آن در دست دانشجو باشد تا آرمان‌خواهی مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد . اگر پرچم مطالبه‌گری دست دیگران بیفتد آن‌ها هدف‌شان رفع مشکلات مردم نیست بلکه هدف‌شان زدن نظام است و باید مراقبت کرد.

موضوع دیگری که باید در مطالبه‌گری مورد توجه داشت پرهیز از پرخاشگری است مثلاً برخی از شخصیت‌ها علاقه‌مند به حضور در دانشگاه‌ها هستند اما نباید مورد پرخاشگری و بی‌احترامی قرار بگیرند که این مسأله باعث عدم حضور آنان برای پاسخگویی به جوانان شود.

اما نکته طلایی از سخنان رهبر انقلاب «دولت جوان حزب‌اللهی» بود که ایشان بیان داشتند علاج مشکلات کشور دولت جوان و حزب‌اللهی است. این بدان معناست که دولت باید دو ویژگی داشته داشته هم جوان باشد و هم حزب‌اللهی. حزب‌اللهی بودن یعنی انقلابی وجهادی بودن. یعنی کسی که اخلاص داشته باشد و خدمتش برای خداباشد، از خود گذشتگی و ایثار داشته باشد خدمت خلق و مردم و فداکاری و ازخودگذشتگی را جز آرمان‌هایش بداند.

درباره جوان بودن هم خودشان تذکر دادند دولت جوان به این معنا نیست که به‌طور مثال یک جوان ۳۲‌ساله رییس‌جمهوری شود بلکه منظور دولتی است که نشاط و تلاش داشته باشد و از کار کردن خسته نشود. ایشان شهید سلیمانی را مثال زدند که جوان نبودند اما چقدر پرکار، مؤثر و حزب‌اللهی و جهادی بود چقدر و توانست مؤثر باشد. بنابراین مبنا و شاخص جوان بودن عدد و سن نیست.

نکته مهم بعدی که مورد توجه ایشان بود گسترش جبهه انقلاب بود و اینکه از طرد افراد معتقد جلوگیری شود. البته این معنای آن نیست که با کسانی که اعتقادی به انقلاب و نظام ندارند و در مسیر دیگر هستند مدارا شود. کسانیکه در مقابل مبانی انقلاب صحبت می‌کنند، حرف دشمن را می‌زنند و برای دشمن بهانه و استدلال ایجاد می‌کنند و یا دشمن را تزیین می‌کنند باید با صراحت و قدرت در مقابل این‌ها ایستاد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول