اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تحولات سیاسی منطقه با کرونا ابعاد جدیدی پیدا کرد

یک استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد تحولاتی از 50 سال گذشته تاکنون در منطقه شروع شده است که با ویروس کرونا ابعاد جدیدتری پیدا کرده و مسیر تغییر فرهنگ به سمت دین‌داری سرعت پیدا کرده است.

تحولات سیاسی منطقه با کرونا ابعاد جدیدی پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نشست علمی با موضوع پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه سیاسیت خارجی که در معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان اصفهان برگزار شد.

سیدجلال حسینی در این نشست اظهار داشت: به نظر می‌رسد تحولاتی از ۵۰ سال گذشته تاکنون در منطقه شروع شده است که با ویروس کرونا ابعاد جدیدتری پیدا کرده است؛ حجم تبلیغاتی گسترده علیه چین و ایران ایجاد شد اما این ویروس در اروپا و آمریکا نقش اصلی را بازی می‌کند.

استاد دانشگاه افزود: صحبت‌های زیادی از گذشته در مورد پایان تمدن غرب زده شد اما شاید برای برخی باورپذیر نبود؛ همچنین رفتار ملت ایران در مقابل رفتار ملت و حاکمان اروپایی و آمریکایی در برابر ویروس کرونا بسیار متفاوت و جالب است.

وی تصریح کرد: در برخی کشورها درگیری‌ها برای ماسک یا دستمال توالیت وجود داشت، مردم برای مواد غذایی به فروشگاه‌ها حمله‌ور می‌شدند؛ دزدیدن ماسک یا دستگاه تنفس و سایر رفتار‌هایی که نشان داد آن‌ها خیلی هم متمدن نیستند.

واقعیت‌های فرهنگ اسلامی و انحرافات تمدن غرب مشخص شد

حسینی ادامه داد: در ایران همه به صحنه آمدند، مشکلات زیادی را برطرف کردند، همیاری‌های گسترده مردم ماهیت فرهنگ مردم‌سالاری اسلامی را به دنیا نشان می‌دهد؛ افرادی که در کشور‌های اسلامی متمدن‌تر هستند به افراد مسن احترام بیشتری می‌گذارند همچنین افرادی که انفاق و ایثار می‌کنند ارزشمند خواهند بود.

استاد دانشگاه با بیان این‌که در فرهنگ غرب فرد سرمایه‌دار ارزشمند محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی واقعیت‌های فرهنگ اسلامی و انحرافات تمدن غرب برای جهان مشخص می‌شود و گویا این رسالت ویروس کرونا بوده است.

وی یادآور شد: تاکنون کرونا تأثیراتی در معادلات گذاشته است، قدرت‌ها را جابجا نکرده است اما مسیر تغییر فرهنگ به سمت دین‌داری سرعت پیدا کرده است؛ کرونا به کشور‌های پیشرفته آسیب بیشتری زده است و دست تدبیر الهی نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

حسینی در ادامه بیان داشت: افول آمریکا و غرب مربوط به زمان شیوع ویروس کرونا نیست و این بیماری تنها تحولات را آشکارتر کرده است، عربستان از نظر اقتصادی وابسته است و اکنون که آمریکا به این نتیجه رسیده که بیشتر به فکر خود باشد و از برخی تعهداتی که به کشورها داشته‌اند، جدا شوند و ضعف عربستان بیشتر مشخص می‌شود.

دست آمریکا در کشور‌های منطقه خالی ماند

استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: آمریکا به هدف اصلی ایران وارد عراق شد تا سپس بتواند بر خاورمیانه تسلط پیدا کند و حتی برای مصر و ترکیه نیز برنامه داشت اما رهبر انقلاب در همان زمان خبر از بیداری اسلامی داده بودند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها انتظار داشتند توسط مردم عراق پذیرفته شوند اما آیت‌الله سیستانی مسیر را تغییر می‌دهد و در انتخابات مختلف نیز افرادی انتخاب می‌شوند که انگشت ایران به سمت آن‌هاست و به نظر می‌رسد ملت عراق مسیر دیگری را انتخاب کرده است.

حسینی با اشاره به این‌که در لبنان نیز حزب‌الله قدرت برتر است، گفت: در سوریه نیز زمانی که قرار بود انتخابات برگزار شود، آمریکا مخالف بود زیرا می‌دانستند بشار اسد رأی خواهد آورد.

استاد دانشگاه یادآور شد: ایران در شرایط تحریمی و کرونا ۵ کشتی نفتی را برای ونزوئلا می‌فرستد، اکنون نیز ۴ کشتی برای چین فرستاده شده است که با واکنش آمریکایی‌ها نیز مواجه شده است؛ آمریکا در قضیه حمله ایران به عین‌الاسد پاسخی نداد که نشان می‌دهد دوران ابرقدرتی آمریکا تمام شده است.

وی با بیان این‌که نه تنها در حوزه منطقه‌ای بلکه در حوزه جهانی اتفاقاتی در حال رخ دادن است، گفت: اقتصاد در سیاست‌ها بسیار مهم و روی آن تأثیر دارد است و در اسلام به اقتصاد تأکید شده است، رهبر معظم انقلاب نیز در سال‌های اخیر شعارهای اقتصادی را انتخاب می‌کنند.

اتحاد اروپا با ویروس کرونا از بین رفت

حسینی افزود: در اروپا و آمریکا دولت نقش کوچکی در اقتصاد دارد و به همین دلیل دولت به تنهایی نمی‌تواند چیزی را اداره کند، حتی ممکن است تأثیرات کرونا بر اقتصاد آمریکا سبب فروپاشی سیاسی این کشور شود.

استاد دانشگاه در مورد تغییر ذهنیت مردم نسبت دین گفت: مردم دنیا به این ذهنیت می‌رسند که این بحران نیاز به الگو و مدیریت غیرانسانی دارد، حتی ترامپ روز دعا مشخص کرد و مردم را دعوت کرد تا از خدا کمک بخواهند.

وی با اشاره به تحولات اروپا به دلیل کرونا بیان داشت: اتحادیه اروپا از گذشته دچار مشکلاتی شده بود، اتحاد کشورهای اروپایی به دلیل نگاه مادی‌گرای دولت و ملت‌ها در حل از بین رفتن است، اختلاف و پراکندگی بین کشور‌ها آن‌ها را تا مرز فروپاشی جلو می‌برد.

حسینی تصریح کرد: بعد از انقلاب برخی فکر می‌کردند چاره‌ای نداریم جز این‌که تابع غرب شویم، اکنون باید شرایط را ببینند تا به اشتباه خود پی ببرند البته عشق به غرب چشم آن‌ها را کور کرده است و متاسفانه هنوز این نگاه از بین نرفته است.

استاد دانشگاه در بخش پایانی سخنانش عنوان داشت: افراد با توجه به آرمان‌هایی که دارند باید تلاش کنند، در شأن ما نیست که زیر بار تمدن غرب برویم و باید مقابل آن بایستیم؛ رژیم صهیونیستی در مدتی تلاش کردند با کارهای رسانه‌ای بر دنیا مسلط شوند اما جمهوری اسلامی این روند را متوقف کرد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی اکنون دور خود دیوار کشیده است و ایران پشت مرز‌های رژیم صهیونیستی در سوریه و عراق قرار گرفته است زیرا ملتی هستیم که نگاه بلندی داریم و نمی‌توانیم قبول کنیم تحت سلطه باشیم.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول