اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

جریانی نمی‌خواهد دانشجویان در صحنه‌ها نقش‌آفرینی کنند/ استفاده از سلایق گوناگون در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دیدارهای دانشجویان با رهبر انقلاب توطئه دشمن مبنی براینکه راهی برای اصلاح نیست را خنثی می‌کند، گفت: جریانی در کشور نمی‌خواهد دانشجوی ما در جریانات سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کند.

جریانی نمی‌خواهد دانشجویان در صحنه‌ها نقش‌آفرینی کنند/ استفاده از سلایق گوناگون در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،کامران شیرازی: جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی امسال هم علیرغم شیوع کرونا و شرایط ایجاد شده طبق سنت هرساله با مقام معظم رهبری دیدار کرده و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز در محضر معظم له به بیان دغدغه ها و نظرات خود پرداختند، مقام معظم رهبری نیز در این دیدار صمیمی که البته به دلیل رعایت نکات بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانسی نکات مهم را مطرح کردند، نکاتی که می‌تواند چراغ راه فعالیت های دانشجویی در آینده باشد.

در همین راستا با حجت‌الاسلام علی تقوی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به گفت‌وگو نشستیم.
وی معتقد است که مسیر کشور اکنون رو به جلو است و در این مسیر ما نقاط قوتی داریم که باید تقویت شود؛ مثل نقطه قوت ما در مباحث علمی که اتفاقا این نقاط قوت هم از میان جوانان و دانشجویان است. تقوی همچنین اعتقاد دارد که ما در مسیر رسیدن به قله، نقاط ضعفی هم وجود دارد که جز با نقد و اصلاح نمی‌توان امیدوار بود که از بین می‌رود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین در این گفت وگو تاکید می کند که خطی که این روزها جریان معاند کشور در پیش گرفته القای این که هیچ مسیری برای اصلاح نیست و یا گسترش این دیدگاه که مشکلات جز با از بین رفتن حاکمیت ممکن نیست، و معتقد است با دیدارهای دانشجویان با رهبر انقلاب عملا این توطئه دشمن خنثی می‌شود. وی همچنین توصیه می‌کند که که این نگاه در طول سال و نسبت به سایر مسئولان نیز باید ادامه داشته باشد. این دیدار در واقع تمرین این است که میان نقد به اجزای حکومت، سازوکارها و... با نفی کامل حاکمیت باید تفاوت قائل شد.

مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است:

* دیدارها دانشجویان با رهبری امیدی را در بین نسل جوانی که حتی امکان دیدار با برخی از مسئولین را ندارند، ایجاد می‌کند

فارس:‌ دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب هرساله به طور منظم برگزار می‌شود، حتی امسال نیز علیرغم شیوع کرونا، سازوکار جدیدی برای بیان نظرات دانشجویان اتخاذ شد. به نظر شما چرا این دیدارها مهم است؟

حجت الاسلام تقوی: به نظر من دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب یک پیام مهم دارد و آن این است که در کشور بن‌بست نقد و بیان اظهارات نداریم. در این دیدارها - همانظور که دیدیم- ‌حرف‌هایی زده می‌شود و نقدهایی صورت می‌گیرد که در طول سال، شاید یک بار هم از رسانه‌ای پخش نمی‌شود.

* شدت انس مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان موجب شده تحت شرایط سخت هم دیدار انجام شود

این دیدارها امیدی را در بین نسل جوانی که حتی امکان دیدار با برخی از مسئولین را ندارند، ایجاد می‌کند و می‌گوید که بن‌بستی در شنیدن حرف وجود ندارد. همچنین شدت انس مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان موجب شده که ایشان تحت شرایط سخت هم مصر به انجام این برنامه به طریق ممکن باشد.

فارس: اما این رویکرد در میان مسئولین کشور به چشم نمی‌خورد. بسیاری از تشکل‌های دانشجویی، همانطور که شب گذشته هم مشاهده کردیم، به ساختارهای مختلف کشور نقد دارند اما فرصتی برای بیان این نقدها پیدا نمی‌کنند، نظر شما چیست؟ 

حجت الاسلام تقوی: دیدارهای دانشجویی همواره نقادانه بوده است. رویکرد رهبر انقلاب هم در این دیدار و هم در سایر دیدارها، شنیدن نقدهای گوناگون به سازوکارهای مختلف در کشور است. فضای باز این دیدار به گونه‌ای است که برخی تعجب می‌کنند و برخی هم از روی عناد آن را نمایش‌گونه عنوان می‌کنند.

 

خب این وضعیت و رویکرد رهبر انقلاب باید در سایر نهادهای و ارگان‌ها نیز دیده شود، اما متاسفانه برخی مسئولین در دانشگاه‌ها برای پاسخگویی به تصمیمات و اقدامات خود، حضور پیدا نمی‌کنند که این اشتباه است.

مسیر کشور اکنون رو به جلو است. در این مسیر ما نقاط قوتی داریم که باید تقویت شود؛ مثل نقطه قوت ما در مباحث علمی که اتفاقا این نقاط قوت هم از میان جوانان و دانشجویان است. اما در مسیر رسیدن به قله، نقاط ضعفی هم وجود دارد که جز با نقد و اصلاح نمی‌توان امیدوار بود که از بین می‌رود.

لذا اگر می‌بینید دیدارهای دانشجویی نقادانه است، به همین دلیل بوده. این رویکرد نشان می‌دهد، رهبر انقلاب وجود نقاط ضعف را قبول دارند و به دنبال برطرف کردن آن، توسط همین جوانان هستند. البته ایشان برخی از نقدها را هم ناشی از کمی اطلاعات در مورد آن موضوع دانسته اند که ما تلاش می کنیم با ساز و کار مناسب و جلسات ویژه این نقیصه بر طرف شود.

* در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب از سلایق گوناگون استفاده شد

فارس: یک نقدی که به دیدار دانشجویی وارد می‌شود این است که چرا فقط از تشکل‌های دانشجویی برای صحبت کردن در مقابل رهبر انقلاب استفاده می‌شود؟ نظر شما چیست؟‌

حجت الاسلام تقوی: به نظر من در دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان از سلایق گوناگون استفاده شده است. اتفاقا این تفاوت سلایق از سوی رهبر انقلاب به عنوان اختلاف نظری شوق انگیز تعریف می‌شود. این اختلافات مهم است چون تفاوت دیدگاه باعث ژرف نگری در پرداختن به یک موضوع می‌شود.

بله. تشکل‌های دانشجویی همه دانشجویان را نمایندگی نمی‌کنند اما به دلیل جمعیت زیاد دانشجویان، مجبور به استفاده از این سازوکار برای بیان نظرات دانشجویان هستیم. البته این را هم اضافه کنم که ساختار تشکل‌های دانشجویی می‌تواند برای آینده کشور مفید باشد. در واقع این ساختار می‌تواند تمرینی برای پذیرش سلایق مختلف سیاسی و انتقال خواسته‌های مردم در قالب احزاب و گروه‌های قانونی باشد.

البته راه انتقال سخنان و مطالب دانشجویان به ایشان بسته نیست و از طرق مختلف من جمله مکاتبه عمومی بایست مطالب به ایشان منتقل شود حتی خود بنده نامه هایی از دانشگاهیان و دانشجویان ملاحظه کرده ام که حضرت آقا شخصا نامه را ملاحظه و دستوراتی ارائه فرموده اند.

* رهبر انقلاب می‌خواهند به سایر مسئولان هم بگویند آینده به دست جوانان خواهد بود و کار را باید به آنها سپرد

در دیدارهای میان جوانان با رهبر انقلاب که دیدار دانشجویی و همچنین دیدار نخبگان علمی، بخشی از آنها است، ما شاهد تاکید رهبر انقلاب به امید جوانان به آینده هستیم. در واقع این قرار است این دیدارها به سایر مسئولین نیز بگوید که آینده به دست جوانان خواهد بود و کار را باید به آنها سپرد.

* دیدار با رهبر انقلاب دایره ارتباط دانشجویان با مردم را گسترش داد 

فارس: برگردیم به بحث نقد، در دیدار رهبر انقلاب اشاره‌ای داشتند به نقد و اعتراض درست. تاکید ایشان بر این بود که دانشجویان نگذارند، مطالبه و اعتراض‌شان، اعتراض به نظام اسلامی تلقی شود. به نظر شما نقد درست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

حجت الاسلام تقوی: یکی از مشکلاتی که گاهی در جریانات دانشجویی دیده می‌شود، فاصله گرفتن آنها از خواست و نیاز مردم است. تشکل‌های دانشجویی به عنوان قشر نخبگانی وظیفه انتقال مشکلات مردم، خواست آنها و همچنین تلاش برای رفع این مشکلات را بر عهده دارند. دیدار با رهبر انقلاب دایره ارتباط دانشجویان با مردم را گسترش داد و این مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست.

تاکید مداوم ایشان بر برگزاری اردوهای جهادی و گسترش آن به همین دلیل است. دانشجو باید در کنار مردم باشد تا درد آنها را بداند که اگر مسئولیتی را برعهده گرفت، رفع نیاز مردم در اولویت باشد. لذا این سخن رهبر انقلاب به معنای کنار کشیدن از مطالبه‌گری نیست.گاهی وقتی صحبت از نقد می‌شود، برخی جریانات سیاسی و اجتماعی، مسیر نقد را به سمت نفی کامل حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی می‌برند.

 


خطی که این روزها جریان معاند کشور در پیش گرفته نیز همین است. القای این که هیچ مسیری برای اصلاح نیست و یا گسترش این دیدگاه که مشکلات جز با از بین رفتن حاکمیت ممکن نیست، با این دیدارها عملا این توطئه دشمن خنثی می‌شود. اما این نگاه در طول سال و نسبت به سایر مسئولان نیز باید ادامه داشته باشد. این دیدار در واقع تمرین این است که میان نقد به اجزای حکومت، سازوکارها و... با نفی کامل حاکمیت باید تفاوت قائل شد.

* جریانی در کشور نمی‌خواهد بگذارد دانشجویان در جریانات سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کنند

فارس: رهبر معظم انقلاب، شب گذشته پیام مهمی را به دانشجویان دادند. ایشان از دانشجویان خواستند که پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارند. این رویکرد رهبر انقلاب گاهی با رویکرد مسئولین در اهمیت دادن به نسل جوان و قشر دانشجو، متفاوت است. نظر شما چیست؟

حجت الاسلام تقوی: جریانی در کشور نمی‌خواهد بگذارد که دانشجوی ما در جریانات سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی کند. این خط از دهه شصت و هفتاد آغاز شد که در سال 72 رهبر انقلاب در سخنرانی خود گفتند «خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمی‌فهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمی‌فهمند و تحلیل درست ندارند.»

امروز هم برخی جریانات سیاسی بدشان نمی‌آید که فضای تشکیلاتی و آن روحیه مطالبه‌گرایانه ادامه داشته باشد. این دیدارها این فضای دانشجویی را زنده نگه می‌دارد. این دیدارها فهم درست از مسائل کشور و ارائه راهکار برای حل آن را فراهم می‌کنند.

* رهبر انقلاب با تاکید بر اهمیت نسل جوان و قشر دانشجو، نسل آینده ساز کشور را تربیت می‌کنند

در شرایطی که جریانات رسانه‌ای به دنبال تغییر ذائقه نسل جوان و مشغول کردن آن با تفریحات گوناگون هستند، تشکل‌های دانشجویی خود را نسبت به آینده کشور مسئول می‌دانند.

دیدارهای دانشجویی این پیام را به دانشجویان منتقل می‌کند که آنها در مرکز میدان تغییر رو به جلو و رو به آینده هستند. تعریف این جایگاه برای جوان و جدی گرفتن آنها موجب می‌شود تا جوان ما مسائل را عمیق‌تر نگاه کند و بتواند از هم اکنون تمرینی برای پذیرفتن مسئولیت در آینده کشور داشته باشد.
در واقع رهبر انقلاب با تاکید بر اهمیت نسل جوان و قشر دانشجو، نسل آینده ساز کشور را تربیت می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول