اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تخلیه هزاران نفر در هند و بنگلادش در پی نزدیک شدن ابرتوفان «آمفان»

با نزدیک شدن ابرتوفان «آمفان»، دولت‌های هند و بنگلادش به تخلیه هزاران نفر از مسیر توفان پرداخته‌اند، این در حالی است که تمهیدات جلوگیری از شیوع کرونا سرعت انتقال افراد را کند کرده است.

تخلیه هزاران نفر در هند و بنگلادش در پی نزدیک شدن ابرتوفان «آمفان»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انتظار می رود روز چهارشنبه توفان «آمفان» منطقه‌ای در مرز دو کشور هند و بنگلادش را درنوردد. در همین حال بارش باران شدید در این مناطق گزارش شده و هلال احمر بنگلادش از نخستین مرگ بر اثر این توفان خبر داده است.   

به گزارش روزنامه «گاردین»، ابرتوفان آمفان، شدیدترین توفانی است که خلیج بنگال در قرن جاری تجربه می‌کند و زندگی میلیون‌ها نفر را در شرق هند و بنگلادش متاثر کرده است. بنابر پیش‌بینی‌ها، این توفان ویرانگر و کشنده خواهد بود.

مقامات به تخلیه گسترده مسیر این توفان اقدام کرده‌اند. اما تلاش‌های آن‌ها را رعایت تمهیدات جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مختل کرده است. در هر دو کشور آمار مبتلایان به ویروس کرونا در حال افزایش است. هزاران کارگر مهاجر در راه‌ها هستند تا بعد از آن که محدودیت‌های ناشی از کرونا باعث شد کار خود را از دست بدهند، از شهرهای بزرگ خود را به خانه برسانند.

اداره هواشناسی هند بلندی امواج ناشی از توفان را ۱۰ تا ۱۶ فوت (۳ تا ۵ متر)--به بلندی یک ساختمان دو طبقه--پیش‌بینی کرده که می‌تواند خانه‌های در امتداد ساحل را زیر گل فرو ببرد، برج‌های ارتباطی را از جا دربیاورد و معبر و مسیرهای ریلی را نابود کند. رئیس دفتر هواشناسی هند اعلام کرد در دریا، سرعت عبور توفان به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که معادل توفان درجه ۴ است. انتظار می‌رود از شدت توفان قبل از رسیدن به سواحل بنگال غربی و همسایه آن بنگلادش، کاسته شود؛ اما همچنان می‌تواند آنقدر قدرتمند باشد که خسارات سنگین برجای بگذارد.

این موج‌ها می‌توانند دیواری از آب را ایجاد کنند که در قسمت‌های خشک سرازیر می‌شوند. مسئله‌ای که در توفان‌های شدید، مهمترین عامل کشته شدن انسان‌هاست.

ساحل کم عمق بنگلادش خانه ۳۰ میلیون نفر است و شرق هند هم همواره در معرض توفان بوده که در ده‌های اخیر جان صدها هزار نفر را گرفته است.

در سال ۱۹۹۹، ایالت شرقی «ادیشا» در معرض یک ابرتوفان قرار گرفت که در پی آن ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند. ۸ سال پیش از آن توفان و سیل در بنگلادش ۱۳۹ هزار نفر را قربانی کرده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول