اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طرح تفصیلی شهر داراب بازنگری و تدوین می‌شود/ضرورت وصول مطالبات شورای داراب از دستگاه‎های دولتی

شهردار داراب گفت: با توجه به گستردگی شهر داراب و تاسیس شهرک‌های جدید طی یک دهه گذشته، تدوین و تنظیم طرح تفصیلی جدید این شهر به تازگی آغاز شده است.

طرح تفصیلی شهر داراب بازنگری و تدوین می‌شود/ضرورت وصول مطالبات شورای داراب از دستگاه‎های دولتی

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، نصراله سلامی‌نژاد در نشست شورای شهر داراب که با حضور اعضای شورا و اهالی رسانه برگزار شد، اظهار داشت: طرح تفصیلی براساس ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده، موقعیت و مساحت زمین‌‌های شهری در سطح محله‌ها، شبکه معابر، در نظر گرفتن میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری تهیه و تنظیم می‌شود.   

وی ادامه داد: با توجه به گسترش شهر داراب و تاسیس شهرک‌های جدید، ضرورت بازنگری و تهیه طرح تفصیلی جدید مورد توجه قرار داشته و در دستور کار قرار گرفته است.

سلامی‌نژاد بیان کرد: در حیطه المان‌سازی شهری با توجه به ظرفیت‌های موجود در داراب، ساخت المان پرتغال و گل‌محمدی مصوب شده است و در طراحی آن از ظرفیت معماران و سازمان نظام مهندسی بهره بردیم اما تاکنون اعتبار یک میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این امر توسط سازمان برنامه و بودجه تایید نشد و شهرداری باید از محل درآمد خود برای المان‌ها هزینه کند.

شهردار داراب اظهار داشت: المان پرتغال در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت داشته و به زودی در یکی از میادین شهر نصب می‌شود و ساخت المان گل محمدی نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به منابع درآمدزا و ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه شهرداری گفت: چنان چه مدیریت جایگاه‌های سوخت و کارواش‌ها بر عهده شهرداری باشد و با توجه به استفاده عموم مردم از آنها، می‌تواند درآمدی پایدار برای شهرداری به دنبال داشته باشد و در این زمینه می‌توان به درآمد یک میلیاردی دو جایگاه سی ان جی در سال گذشته اشاره کرد.

شهردار داراب بیان کرد: همچنین بخش دیگری از درآمدهای شهرداری با گرفتن اعیانی مستقلات با کاربری تجاری یا مسکونی حاصل می‌شود.  

سلامی‌نژاد با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات سه درصد نفت و گاز به حوزه شهرداری خاطرنشان کرد: سال گذشته مقرر شد یک میلیارد تومان جهت نصب دوربین‌های شهری هزینه شود اما در شورای برنامه و بودجه موافقت نشده و بهسازی معابر در اولویت قرار گرفت.

 وی با اظهار امیدواری از تخصیص اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور ماه جاری، اضافه کرد: میزان تخصیص اعتبارات در اختیار شهرداری نیست و تایید نهایی به عهده سازمان برنامه و بودجه است اما به جذب اعتبار پروژه‌هایی که کددار می‌شوند، می توان امیدوار بود.

 

بهسازی معابر پس از اجرای طرح فاضلاب شهری انجام می‌شود

سلامی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس پیرامون ناهنجاری موجود در برخی معابر سطح شهر و ضرورت بهسازی آنها گفت: از آنجا که طرح فاضلاب شهری از سوی اداره آبفا در دستور کار قرار دارد، در حال حاضر امکان بهسازی معابر نیست.

 شهردار داراب ادامه داد: پس از اجرای طرح آب و فاضلاب، بهسازی بلوار بسیج، بلوار جمهوری، شهرک امام سجاد و محدوده مسکن مهر در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به استقبال از ایده‌های خبرنگاران مبنی بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی همچنین سیاست‌های تشویقی در جهت تعامل شهروندان با مجموعه شهرداری اظهار داشت:  برای تشویق  شهروندان هر ۶ ماه یک بار، آگهی تخفیف عوارض داشتیم و به اطلاع شهروندان رساندیم به ویژه بافت فرسوده که تخفیف عوارض ۵۰ درصدی برای این منطقه در نظر گرفته شده است.

سلامی‌نژاد گفت: جهت جمع‌آوری بازیافت تاکنون سه بار آگهی منتشر شده و پیش از این نیز تفکیک از مبدا را تجربه کرده‌ایم اما از آنجا که پیمانکار به لحاظ نیروی انسانی و منابع درآمدی به مطلوب مورد نظر خود دست نیافت، جمع‌آوری بازیافت نیز با مشکل مواجه شد.

شهردار داراب خاطرنشان کرد: از سالها پیش، سامانه ۱۳۷ در جهت تعامل با شهروندان ایجاد شده و در همه شهرها فعال است اما در داراب بازخورد مناسبی نداشته و تعداد تماسهای مردمی با این سامانه اندک است.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به نصب بنر وصول ۱۷۲ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری داراب گفت: این مطالبه به توجه به لایحه آزادسازی املاک و ابنیه و معادل ارزش ۱۰ درصد خالص زمین شهرک‌های واگذار شده بعد از سال ۷۰ است.

سلامی‌نژاد افزود: شهرک امام حسن از سال ۷۲ و شهرک‌های آیت الله نسابه و امام سجاد از سال ۸۴ در این شهر تاسیس شده‌اند و مطالبات آن از سالها پیش مورد بررسی بوده است.

شهردار داراب بیان کرد: مطابق بررسی انجام شده ، براساس مساحت خالص مسکونی باید ۱۸.۵ هکتار از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ارائه میشد و از سال ۹۴ این موضوع از مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی پیگیری شد اما مطالبه شهرداری داراب معوق ماند.

وی بابیان اینکه در گذشته ۷.۵ هکتار به شهرداری رسیده است و ۱۱.۵ هکتار اختلاف وجود داشت، افزود: سال گذشته تیمی از کارشناسان اداره‌کل راه و شهرسازی به داراب سفر کرده و مطالبات شهرداری را تایید نمودند و در حال حاضر با پیگیری منتخب مردم، وصول حدود ۸ هکتار از این زمین‌ها محقق شده است.

سلامی‌نژاد بابیان اینکه بخشی از مطالبات شهرداری جهت هزینه‌های آماده‌سازی معابر، آسفالت، لبه‌گذاری و... در شهرک‌ها مورد نظر است، گفت: آسفالت شهرک‌های آیت الله نسابه، امام حسن، ‌الزهرا فاز یک و دو همچنین معابر مسکن مهر بخشی از اقداماتی است که در این نقاط انجام شده است.

شهردار داراب اظهار داشت: البته مبلغی بابت خودیاری جهت آسفالت کوچه‌ها و معابر از شهروندان دریافت شده و هنگام پایان کار واحدهای مسکونی نیز مبلغی به طور مجزا دریافت می‌شود.

وی با اشاره به طرح الحاق تنگ‌کتویه (از روستاهای حریم شهری) به شهر داراب گفت: طرح الحاق تنگ کتویه در شورای برنامه‌ریزی استانداری به تصویب رسید اما موانع و مشکلاتی به وجود آمد که این موضوع را منتفی کرده است.  

تصمیمات شورای شهر باید توام با هماهنگی و اتفاق‌نظر باشد

در ادامه این جلسه سخنگوی شورای شهر داراب با اشاره به حواشی به وجود آمده پس از نصب بنر قدردانی از منتخب مردم مبنی بر وصول ۱۷۲ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری داراب گفت: چنان چه قرار است برای موضوعی در سطح شهر بنر نصب شود، باید در صحن شورا مطرح شده و با همفکری همه اعضا این اقدام صورت گیرد نه اینکه بدون هماهنگی چنین اتفاقی بیفتد.

رمضان بی ریا اضافه  کرد: اگر بخواهیم منصفانه این امر را بررسی کنیم باید گفت این اقدام حاصل تلاش چند دوره از نمایندگان داراب است و در زمان افشاری، پس از آن آن احمدی و انصاری و در حال حاضر عسکری این موضوع پیگیری شده است.

وی بابیان اینکه گرایش سیاسی داریم اما سیاسی کاری نمی‌کنیم و خود را همراه با شهروندان می دانیم،  تصریح کرد: در زمان نمایندگی انصاری، وصول مطالبات شهرداری، دو بار در وزارتخانه مطرح و پیگیری شد و عسکری نیز تاکنون طی دو جلسه به پیگیری این روند پرداخته است بنابراین وصول مطالبات کلان شهرداری، کار یک نفر نبوده و تلاش‌های سایر نمایندگان نباید نادیده گرفته شود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به اینکه اگر اطلاع‌رسانی و نصب بنر به شکل بهتری انجام میشد بازخورد مثبتی داشت، بیان کرد: در حال حاضر ماهیت و زمان وصول ۱۷۲ میلیارد تومان معین نیست و دریافت این رقم از مجموعه راه و شهرسازی مسیر دشواری را می‌طلبد اما امیدواریم با تحقق این رقم شاهد توسعه عمرانی داراب باشیم.

وی به سخنان فرماندار در جلسه با تشکل‌ها و احزاب مبنی بر عدم همکاری شهرداری جهت واگذاری زمین دانشکده پزشکی و یگان تکاور اشاره کرد و گفت : دولت اگر بودجه در اختیار شورای شهر قرار داده است جهت احداث بلوار و فضای سبز بود نه تامین زمین یگان تکاور و دانشکده پزشکی و اگر واقعاً مجوز دانشکده پزشکی اخذ شده و قرار بوده احداث شود تمام و کمال از این امر حمایت می‌کنیم.

 

پیگیری وصول مطالبات شورای شهر داراب

عضو دیگر شورای داراب نیز در این جلسه با اشاره به مطالبات شورای شهر گفت: در حال حاضر شورای داراب ۱۰۰ میلیارد تومان از مسکن و شهرسازی و۸۰ میلیارد تومان از سایر اداره‌ها مطالبه دارد.

عبدالکریم سیستانی ادامه داد: در گذشته این موضوع را با امام جمعه مطرح کردیم و ایشان در خطبه نماز جمعه بر آن تاکید کردند و به تازگی نیز منتخب مردم مطالبات را پیگیری و شورا را به مطلوب نزدیک کرده است.

وی اظهار داشت: نماینده منتخب مردم با اینکه هنوز وارد مجلس نشده است اما دو جلسه با اداره‌کل مسکن و شهرسازی برگزار کرد و سهم ۱۰ درصد شهرداری را مطالبه نمود و هفته گذشته نیز به اتفاق شهردار، اعضای شورا و با هماهنگی و حضور منتخب مردم طی سفر به تهران جلسه‌ای با معاونت وزارت راه و شهرسازی تشکیل و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سیستانی گفت: رقم ۱۷۲ میلیارد تومان کارشناسی شده که پس از واگذاری زمین و با قیمت‌گذاری بعدی ممکن است این میزان به ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برسد.

این عضور شورای داراب خاطرنشان کرد: موضوعی که مورد نظر فرماندار بوده، ارتباطی به نصب بنر نداشت و مربوط به یگان ویژه و دانشکده علوم پزشکی بود.

وی تاکید کرد: مطابق قانون، شورا نمی‌تواند پول و املاک را در اختیار مجموعه دیگری قرار دهد اما هر اقدامی برای ایجاد دانشکده پزشکی انجام شود، مورد پشتیبانی شورا قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/983110

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول