اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری ریلی محور رایزنی مقامات ازبکستان، قرقیزستان و چین

مقامات ازبکستان، قرقیزستان و چین در یک نشست ویدئویی موضوع اجرای خطوط ریلی بین 3 کشور را بررسی کردند.

همکاری ریلی محور رایزنی مقامات ازبکستان، قرقیزستان و چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «الیار غنی اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، «جانات بیشن اف» وزیر حمل و نقل و راه قرقیزستان و «شین جی پین» معاون مدیر کل اداره سرمایه خارجی و سرمایه گذاری های کمیته دولتی توسعه و اصلاحات چین  در یک نشست ویدئویی اجرای طرح ساخت خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» را بررسی کردند.

طرفین در این نشست ویدئویی از جمله قرارداد واحد در مورد مسیرهای پیشنهادی ساخت خطوط ریلی، استانداردهای فنی مورد استفاده در طراحی و ساختمانی، منابع تامین مالی طرح و دیگر مسائل سازمانی را بررسی کردند.

وزیر حمل و نقل ازبکستان در این نشست اظهار داشت: در زمان پاندمی، حمل و نقل بار به وسیله خطوط ریلی از طریق مرزهای دولتی بیش از پیش حایز اهمیت است.  

غنی اف افزود: طبق مقررات بهداشتی- اپیدمیولوژی برای تمام انواع وسایل نقلیه محدودیت اعمال شده و به دلیل اقدامات قرنطینه حمل و نقل زمینی بین کشورهای ما محدود است.

وی ادامه داد: نکته مهم در شرایط حساس کنونی این که بر اثر شیوع ویروس کرونا جریانات خط ریلی به عنوان امن ترین و مطمئن ترین نوع حمل و نقل قرار دارد.

در این نشست ویدئویی پیشنهادات چین و قرقیزستان در مورد مناطقی که می تواند راه آهن از آنجا عبور کند، به تفصیل بررسی شد.

طرفین در مورد بررسی ابعاد فنی و اقتصادی هر مسیر و نشست آتی برای رسیدن به یک جمع بندی در مورد مسیرهای ساخت راه آهن پیشنهادی به توافق رسیدند.  

در سال 2017 میلادی نمایندگان دولت و سازمان های ریلی 3 کشور در چارچوب نشست تاشکند به توافق رسیدند تا پایان سال 2018 میلادی مساله مسیر و تامین مالی این طرح را حل و فصل و همچنین قرارداد بین دولتی مبنی بر ساخت خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» را تنظیم کنند.

اما تاکنون این قرارداد امضا نشده است.

ساخت این خط ریلی امکان ایجاد کریدور جدید حمل و نقلی برای انتقال بارها به کشورهای اروپایی شرقی از طریق کریدور ترانس قفقاز را فراهم و زمان دسترسی بارها از چین و کشورهای آسیایی مرکزی به اتحادیه اروپا و کشورهای خاورمیانه را کاهش می دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول