اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

همدان به کمپین «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همدان چهارمین استان کشور است که به کمپین «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست.

همدان به کمپین «هر خانه یک پایگاه سلامت» پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز توسعه دانشگاهی برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور رئیس دانشگاه، معاونان بهداشتی و کارشناسان شهرستان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این مراسم در خصوص رویکرد هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار کرد: در ابتدا قرار بود این برنامه در سه استان انجام شود که با تلاش معاون بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان چهارمین استان به کمپین ملحق شد.

رشید حیدری‌مقدم با بیان اینکه موفقیت‌های حاصل شده نتیجه همگرایی و همدلی همه دانشگاهیان در کل استان بوده است، گفت: کار جهادگونه‌ای که هم‌اکنون در حال انجام است باقیات و صالحاتی برای فعالان حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی وضعیت کرونا در جهان و ایران را توضیح داد و گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت هیچ فردی قابلیت پیش‌بینی خلع سلاح دنیا توسط ویروس کرونا و ایجاد ادبیات جدید در حوزه اقتصادی، اجتماعی و حوزه سلامت را نداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزاری جلسات با رویکرد جدید از طریق ویدیو کنفرانس را بااهمیت خواند و افزود: پساکرونا نقطه عطفی در دنیا ایجاد کرد به طوری که امروزه تعداد ۲۱۳ کشور جهان درگیر ویروس کرونا شدند و بشریت با چالشی بزرگ مواجه شد و بی‌شک بعد از کرونا نگاه دنیا به همه مقوله‌ها تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر ملتی با برخورداری از اقتدار ملی و حس وطن‌پرستی با خسران کمتری مواجه می‌شود گفت: امروزه جنگ‌های دنیا شامل دو مقوله بیولوژیک و رسانه‌ای است و باید با توجه به اقتدار نظامی ادبیات جنگ بیولوژیک را نیز به خوبی یاد بگیریم.

حیدری‌مقدم از اقدامات انجام شده برای مدیریت کرونا به عنوان مانوری گسترده به وسعت ۸۲ میلیون نفر یاد کرد که تا عمق دورترین روستاها انجام شد و سواد سلامت جامعه را افزایش داد.

وی مهمترین اتفاق کرونا را نزدیکی بشر به خدا دانست و گفت: بروز کرونا کشور را در برابر حوادث این چنینی در آینده بیمه کرد زیرا با توجه به تغییر علائم بیماری کرونا ناگزیر به رصد لحظه‌ای اتفاقات روزانه و برنامه‌ریزی بر مبنای آن هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مدیریت کرونا در کشور، اقتدار جمهوری اسلامی ایران، نظام سلامت و ساختار شبکه را به رخ دنیا کشید افزود: در هیچ جای ایران اسلامی رنگ، مذهب، سن و ... مانعی برای ارائه خدمات به بیماران نشد.

وی با اشاره به انجام غربالگری در مراکز ۱۶ ساعته و مراکز بهداشتی اظهار کرد: در مقطع بروز کرونا باز هم بهداشت به داد درمان رسید و جبهه جنگ به جای بیمارستان‌ها به مراکز بهداشت و درمان و پایگاه‌های سلامت منتقل شد.

حیدری‌مقدم با یادآوری اینکه جهاد انجام‌شده کمتر از دفاع مقدس نیست و نیاز به آمادگی و هوشیاری همه‌جانبه دارد، گفت: همه اتفاقات خوب نتیجه تلاش و دلسوزی همگان است که این موارد در حافظه تاریخ بشریت خواهد ماند.

وی با تاکید بر لزوم برای اجتماعی شدن سلامت، گفت: امروزه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و باید برای افزایش سواد سلامت مردم که در نهایت کاهش هزینه‌های سلامت و سالمندی سالم با هزینه کم را در پی دارد، تلاش شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص سیاست‌گذاری سلسله‌وار سلامت از پایین به بالا از خانه‌ها به رابط سلامت و به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت بر اهمیت نگاه ویژه به خودمراقبتی و توان‌بخشی تأکید کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های کشور و توجه به اقدامات پیشگیرانه حدود ۷۰ درصد دغدغه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توان، دقت و وسواس حداکثری و آموزش‌ و مانتیتورینگ مناسب بیش از پیش در راستای تحقق اهداف سلامت گام برداریم.

حیدری‌مقدم شناخت مسیر را برای تحقق اهداف تعیین شده در برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» مهم خواند و یادآور شد: انتخاب بهورزان بومی با آگاهی از روابط حاکم بر روستا برای مدیریت مناسب و به کارگیری رابطان سلامت توانمند تمام دغدغه‌ها رفع می‌شود.

انتهای پیام/ 89050/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول