سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
۱۴:۵۹  -  ۱۳۹۹/۳/۱
حد زهد و آزادی انسان براساس قرآن کریم

علی آرین‌جاه طی یادداشتی نوشت: آنچه که روى من اثر مى‌گذارد، همان نشان دهنده جریان وجود من است، که على(ع) مى‌گوید: «قیمَةُ کُلِّ امْرِى‏ءما یُحْسِنُهُ»: ارزش هرکسى برابر همان چیزى است که آن را خوب مى‌شمارد و رویش حساب مى‌‏کند.

حد زهد و آزادی انسان براساس قرآن کریم

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در یکی از آیات جزء ۲۷ قرآن کریم داریم: لکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ (حدید، ۲۳)  تا بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخورید، و بر آنچه به شما عطا کرده است، شادمان و دلخوش نشوید، و خدا هیچ گردنکش خودستا را [که به نعمت ها مغرور شده است‏] دوست ندارد.

حد زهد و آزادی انسان

انسان از صبح تا شام با چیزهایى شاد مى‏‌شود و از چیزهایى مى‌رنجد.چیزهایى در او مؤثر هستند. هنگامى که این مؤثرها و محرک‌ها از درجه وجودى انسان پایین‏‌تر باشند و با این وصف او را دگرگون کنند، در این هنگام خسارت وجودى انسان آغاز مى‌‏شود!

 این براى ما طبیعى است که اگر فرشمان بدون هیچ‌گونه کوتاهى سوخت، یا ماشین‌مان آتش گرفت و یا موهاى سرمان ریخت و کچل شدیم، براى ما طبیعى است که صدمه مى‌خوریم، ولى مسأله از همین ‏جا آغاز مى‌شود که باید این طبیعت‌ها و این طبیعى‌ها محاکمه شوند!

چرا من به خاطر چیزهایى که از لحاظ وجودى پایین‌‏تر از من هستند، صدمه مى‌خورم؟!

آنچه که بر روى من اثر مى‌گذارد، همان نشان دهنده جریان وجود من است، که على (ع) مى‌گوید: «قیمَةُ کُلِّ امْرِى‏ءٍ ما یُحْسِنُهُ»: ارزش هرکسى برابر همان چیزى است که آن را خوب مى‌شمارد و رویش حساب مى‌‏کند.

 آنچه بر روى من اثر مى‌گذارد، مرا به خودم نشان مى‌‏دهد. من اگر خودم را فرش و ماشین و مو مى‌‏دانم، حق دارم که ناراحت شوم، وگرنه‏ این طبیعى نیست و باید محاکمه بشوم.

بچه‌ها که خودشان را عروسک و توپ مى‌دانند، با از دست رفتن این‌ها مى‏ سوزند، ولى همین که بزرگ‌‏تر شدند و درجه وجودى خودشان را احساس کردند، دیگر از این چیزها ناراحت نمى‌‏شوند و همان طبیعى‌ها برایشان غیر طبیعى مى‏‌شود.

انسان که خودش را از جماد، نبات و حیوان جلوتر مى‌‏یابد، چطور مى‌‏تواند به خاطر این‌ها، که دنیا چیزى جز همین‏‌ها نیست، ناراحت و یا شاد بشود؟ 

بى‌حساب نیست که حد زهد و آزادى را این آیه مى‌شمارد: «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُم وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتیکُم»

استاد صفایی، برگرفته از کتاب تطهیر با جارى قرآن؛ ج‏۱؛ صص ۱۵۱ - ۱۵۲

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
    پر بحث ترین ها
      بیشترین اشتراک
        بازار globe
        اخبار کسب و کار globe
        همراه اول