اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

توسعه صنایع تبدیلی در گلستان؛ شعاری که در عمل تحقق نیافت

در سال‎های اخیر، توسعه صنایع تبدیلی در گلستان بیشتر به یک سخنرانی تبلیغاتی برای برخی مدیران و نامزدهای انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است؛ شعاری که به حق تا مقدار زیادی توانسته به برخی انتصابات در استان کمک شایانی کند!

توسعه صنایع تبدیلی در گلستان؛ شعاری که در عمل تحقق نیافت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بنابر ادعای مسوولان جهاد کشاورزی گلستان سالانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می‎شود که از این مقدار تنها ۳ میلیون تن در کارخانه‎های فرآوری استفاده و ما بقی آن در صورت عدم مصرف تازه‌خوری به هدر خواهد رفت.

در این روزها محصولات زراعی و باغی بهاره همچون نخودفرنگی، باقلا، هلو و آلو از مزارع و باغ‎های گلستان در حال برداشت است.

به گفته کشاورزان امسال با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی و ریزش‌های جوی خوب و به موقع تولیدات محصولات بهاره در گلستان از رشد قابل توجهی برخوردار است اما با وجود افزایش تولیدات باری دیگر شاهد داستان تکراری عدم خرید محصول از کشاورز و متضرر شدن او در سال‎های پرباری محصولات هستیم؛ داستانی که بدون تردید در صورت فراهم بودن صنایع تبدیلی و غذایی متناسب با محصولات استان، شاهد آن نبودیم.

به گفته کارشناسان وقتی عرضه زیاد و تقاضا برای محصولی کم باشد وجود صنایع تبدیلی می‎تواند از هدر رفت محصول و متضرر شدن کشاورز جلوگیری کند اما در گلستان داستان طور دیگری ورق می‎خورد چرا که هم پای تولید محصولات در استان صنایع تبدیلی ایجاد نشده است تنها نیمی از صنایع استان با ظرفیت کامل مشغول به فعالیت هستند در سال‎های اخیر به دلیل تحریم‎ها و تحمیل مشکلات اقتصادی فراوان به تولیدکننده اکثر واحدهای صنعتی قادر به فعالیت نبودند و همان‎ها که باقی ماندند نیز نتوانستند با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند.

* نیاز گلستان به ۲۰۰ کارخانه فرآوری محصولات

به گفته رئیس جهادکشاورزی استان گلستان اگر بخش صنایع تبدیلی تقویت شود درآمد کشاورزی از ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فعلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‎یابد.

مختار مهاجر با بیان اینکه  سهم گلستان از تولید محصولات زراعی و باغی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است افزود: از این مقدار ۳ میلیون تن در کارخانه‎های فرآوری استفاده می‎شود و مابقی اگر به صورت تازه‌خوری مصرف نشود به هدر خواهد رفت.

وی بیان کرد: برای فرآوری۲ میلیون تن محصول باقی مانده دست کم به ۲۰۰ کارخانه دیگر نیاز داریم.

* مسوولان به توسعه صنایع تبدیلی اعتقادی ندارند

در سال‎های اخیر توسعه صنایع تبدیلی در گلستان بیشتر به یک سخنرانی تبلیغاتی برای برخی مدیران و نامزدهای انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است شعاری که به حق تا مقدار زیادی توانسته به برخی انتصابات در استان کمک شایانی کند.

در واقع استقرار و توسعه صنایع‌تبدیلی تنها تیتری زیبا برای سخنرانی برخی مسوولان است چرا که در طی این سال‎ها حرکت و یا تلاشی در جهت استقرار و توسعه صنایع تبدیلی مشاهده نشده است کما اینکه همان صنایعی که در گذشته فعال بودند امروز به دلیل عدم حمایت‎ها و کمبود تجهیزات توان فعالیت خود را دست داده‎اند.

در همین رابطه یک کارشناس در بخش کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: اگر خواهان توسعه بخش کشاورزی هستیم باید زیر ساخت آن یعنی صنایع تبدیلی و غذایی در استان فراهم باشد.

عیدمحمد فاروقی با بیان اینکه عمدتأ مسوولان از صنایع تبدیلی سخن می‎گویند اما واقعیت آن است که به آن اعتقادی ندارند، افزود: تا این تفکر در ذهن مسوولان تغییر پیدا نکند و تا زمانی که صنایع تبدیلی جزو اولویت‎های اصلی استان‎ها تلقی نشود تحولی در بخش کشاورزی را مشاهده نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: ارائه برخی آمارها از سوی برخی مدیران کار چندان مهمی نیست اگر تنوع فرآوری و صادرات را تقویت کردیم می‎توانیم ادعای رقم خوردن اتفاقات خوب در بخش کشاورزی را داشته باشیم.

*توسعه صنایع تبدیلی بدون ایجاد مشوق‎های لازم امکان‌پذیر نیست

به گفته کارشناس صنایع کشاورزی گلستان، این استان جزو استان‎های خوب کشور در بخش صنایع تبدیلی محسوب می‎شود فاروقی افزود: اگر چه در برخی از محصولات استان فرآوری وجود ندارد اما عمدتأ جزو استان‎های پیشرو کشور هستیم در واقع استانی که این همه ظرفیت تولید محصولات را دارد باید صنایع آن نیز ارتقا یابد تا محصولات فرآوری شود.

وی اضافه کرد: فرآوری می‎تواند ماندگاری محصولات را افزایش، حمل و نقل را آسان و ارتباطات را تسریع کند از سویی بسته‌بندی نیز می‎تواند در شناسایی محصول و خریداری آن اثرگذار باشد ضمن آنکه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‎تواند بحث اشتغال را ساماندهی کند به شرط آنکه در ساختارها و ارائه تسهیلات تجدیدنظر شود و در جاهایی ‌که کمبود یا نبود صنایع تبدیلی است انگیزه‎ها و مشوق‎های لازم را برای سرمایه‌گذار جدید فراهم کنیم.

کارشناس کشاورزی با بیان اینکه در کنار ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی  باید سرمایه‌گذاری‎های لازم برای بازار آن در داخل و خارج از کشور نیز مورد توجه قرار بگیرد، افزود: اکثر واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان را صنایع کوچک تشکیل می‎دهند که نیاز و توجه ویژه به حمایت در تولید و بازاریابی دارند در واقع با حمایت‎ها و ارائه تسهیلات مناسب باید انگیزه لازم برای فعالیت تولید کننده و حضور سرمایه‌گذاران جدید در استان را فراهم کنیم.

براساس این گزارش صنایع تبدیلی چرخه تولید در بخش کشاورزی را کامل و دست دلالان را کوتاه و کشاورزی را مقرون به صرفه می‎کند ضمن آن‎که صنایع تبدیلی ارزش افزوده محصولات خام را چندین برابر خواهد کرد با این وجود این اتفاقات محقق نخواهد شد مگر آنکه مدیران و مسوولان ارشد برای توسعه صنایع تبدیلی برنامه و اقدامات لازم را انجام دهند و تنها به سخنان شعارگونه بسنده نکنند.

حدود 214 هزار بهره‎بردار در بخش کشاورزی گلستان مشغول به فعالیت هستند که 38 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده‎اند همین آمار برای اثبات این سخن که کشاورزی یکی از محور اصلی توسعه در گلستان محسوب می‎شود کافی است وقت آن رسیده که مسوولان به این سخن ایمان داشته باشند و در همین راستا برنامه‎های متناسبی برای توسعه کشاورزی که درآمد و اشتغال را برای استان به همراه خواهد  داشت ارائه دهند.

================

گزارش: فهیمه اجاقلو

================

انتهای پیام/83017/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول