اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ثبت 8 اثر تاریخی خوی در فهرست آثار ملی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی گفت: هشت بنای تاریخی و میراث ملموس خوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت 8 اثر تاریخی خوی در فهرست آثار ملی

عزیز میرزایی در گفت‌وگو  با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: در راستای صیانت و نگهداری از این میراث ارزشمند کشور، هشت اثر تاریخی خوی در فهرست آثار ملی قرار گرفت که شامل 2 بنای تاریخی، 6 اثر ملموس و منقول موزه خوی است.

وی افزود : این آثار شامل بناهای تاریخی پل قره‌قوشون و خانه تاریخی آیت‌الهی و 6 اثر منقول و ملموس موزه‌ها، شامل کتیبه سنگی بازار تاریخی خوی، 3 کاسه سفالی منقش، یک تاس مسی دوره مربوط به قرن چهارم هجری و گل مهر اسب سوار ساسانی است که برای حفظ و صیانت در فهرست آثار ملی میراث ثبت شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی با تبیین روند ثبت این آثار در فهرست آثار ملی تصریح کرد: پل قره‌قوشون خوی و خانه آیت الهی دو بنای مربوط به دوره تاریخی قاجاریه و بعد از آن هستند که از لحاظ معماری از ویژگی برجسته ای برخوردارند.

میرزایی ادامه داد: 5 اثر موزه‌ای دیگر و 4 اثر ناملموس و ملموس از جمله کباب حاج علی، آش دوغ محلی، پنیر محلی و تپه باستانی کوراوغلی خوی نیز در مراحل پایانی ثبت در فهرست آثار ملی و میراثی هستند.

وی ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی را گام مهمی در صیانت از تمدن و تاریخ یک شهرستان و کشور دانست و عنوان کرد: بافت تاریخی روستای خانقاه خوی هم به عنوان اولین بافت روستایی خوی به ثبت رسیده است و اداره میراث فرهنگی بر ساخت و ساز در این روستا نظارت خواهد کرد.

خاطرنشان می‌شود با ثبت بیش از 250 بنا، اثر تاریخی و میراثی شاخص خوی در فهرست آثار ملی، این شهرستان در زمره یکی از شهرستانهای غنی میراثی و گردشگری در شمال‌غرب کشور قرار گرفته است در موزه این شهرستان بیش از 2 هزار و 500 شی ارزشمند باستانی و تاریخی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول