اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مخالف عربستانی: آل سعود نخبگان سعودی را برای تایید سیاست‌هایش به خدمت گرفته است

«مضاوی الرشید» استاد دانشگاه انگلیس و از مخالفان برجسته خاندان سعودی گفت که رژیم آل سعود نخبگان سعودی را برای تایید گرایش‌های سیاسی خود به خدمت گرفته است.

مخالف عربستانی: آل سعود نخبگان سعودی را برای تایید سیاست‌هایش به خدمت گرفته است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  «مضاوی الرشید» استاد مدرسه اقتصاد لندن و از نوادگان خاندان پادشاهی عربستان در گفت‌وگو با برنامه «بدون مرز» شبکه الجزیره به بررسی سیاست ریاضت اقتصادی عربستان و میزان آزادی جامعه سعودی در بیان دیدگاه خود درباره آن پرداخت.

الرشید گفت: «اگر مردم عربستان کاملا با سیاست ریاضت اقتصادی موافق بودند زندان‌ها مملو از فعالان، روزنامه نگاران و نویسندگان نبود».

این چهره معارض رژیم سعودی گفت: «نمی‌توان در مورد افکار عمومی جامعه عربستان در کشوری که آزادی مطبوعات وجود ندارد صحبت کرد وقتی که یک روزنامه نگار حتی بعد از خروج از کشورش کشته می‌شود، اتفاقی که برای جمال خاشقچی روزنامه نگار معارض سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول رخ داد».

الرشید تصریح کرد: «نخبگان سیاسی در عربستان توسط حکومت به کار گرفته شدند به گونه‌ای که روند سیاسی کشور را در داخل و خارج دنبال می‌کنند و محورهای خود را مرتبا تغییر داده و با نوسانات سیاست‌های دولت نوسان نشان می‌دهند.

او ادامه داد: «بیش از 80 درصد اقتصاد رژیم آل سعود به کالای واحد متکی است. از همین رو اقتصاد در معرض چرخه‌های پی در پی قرار دارد. گاهی اوقات قیمت نفت بالا می‌رود و حکومت قدرت خرید بالایی دارد و بخشی از آن را برای شهروندان هزینه می‌کند و زمانی هم که قیمت‌ها افت می‌کند شهروندان در فشار قرار می‌گیرند مثل وضعیت کنونی که از سال 2014 با کاهش قیمت نفت به وجود آمده است.

دولت عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که اقدامات ریاضت اقتصادی خود را برای مقابله با بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت خام آغاز کرده است، که شامل سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش حقوق و مزایای کارکنان دولت است.

به گفته رسانه دولتی عربستان، این اقدامات انجام شده برای جمع آوری درآمد و همچنین کاهش هزینه‌ها، در حدود 100 میلیارد ریال عربستان (26.6 میلیارد دلار) ارزش گذاری شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول