اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس جدید باید همراه با عدالت و توجه به طبقات اجتماعی شکل گیرد

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: مجلس ما باید همراه با نظام در راستای پویا کردن قوانین، توجه به راهبردهای اساسی نظام؛ یعنی پیشرفت همراه با عدالت و توجه به نوع شکل گیری طبقات اجتماعی شکل گیرد.

مجلس جدید باید همراه با عدالت و توجه به طبقات اجتماعی شکل گیرد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مسأله «مشورت» به ویژه در امور اجتماعى و آنچه به سرنوشت جامعه مربوط است، از مهم ترین مسائلى است که اسلام آن را با دقّت و اهمیّت خاصّى مطرح کرده و در آیات قرآن کریم، روایات اسلامى و تاریخ پیشوایان بزرگ جایگاه ویژه اى دارد.

وی افزود: در آیه 159 سوره «آل عمران» خداوندعلیم به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد که با مسلمانان در امور مهم مشورت کند: «وَ شاوِرْهُمْ فى الاَمْرِ». و در آیه 38 سوره «شورى»، هنگام بیان اوصاف برجسته مؤمنان راستین مى فرماید: «وَ الَّذین اسْتَجابُوا لِرَبِّهِم وَ اَقامُوا الصَّلوةَ و اَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ» همان گونه که ملاحظه مى کنید در این آیه، «مسأله شورا» در ردیف ایمان به خدا و نماز قرار گرفته که بیانگر اهمیّت فوق العاده آن است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه امور خصوصا در امور سیاسی و پرهیز از خودرأیی از تأکیدات اساسی امام علی(سلام الله علیه) در نهج البلاغه است که با وجود عقل و خردی که در اختیارشان بود باز خود را بی نیاز از مشورت نمی دانند:  تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِی».

قاضی‌زاده هاشمی بر همین اساس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی نمونه‌ای بارز  از این امر پسندیده و خطیر در سطح کلان می باشد، به گونه ای که حضرت امام( رحمت الله علیه) آن را در راس نهادهای جمهوری اسلامی ایران دانسته و رهبر معظم انقلاب نیز ،مجلس را ویترین مجموعه نظام می نامند و می فرماید: مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد البته نه عصاره هر خصلتی.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های مجلس شورای اسلامی با مجلس دوران طاغوت این است که مجلس آن زمان مجلسی صد در صد فرمایشی بود به گونه‌ای که بر اساس اسناددر دسترس؛ نمایندگان با چراغ سبز شاه معدوم به مجلس راه میافتند و با توجه به همسوبودن آنان با فرامین شاه به چند دسته تقسیم می شدند ؛به طور مثال :خوب، بد، ابله نادان و ... . اما مجلس شورای اسلامی مبتنی بر آراء مردم به صورت مستقیم در راستای عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی تشکیل می شود به گونه ای که بر اساس اصل ۵۷ اصل تفکیک قوا و اصل ۷۱ قانون اساسی در عموم  مسائل کشور در حدود شرع وقانون اساسی می‌تواند تصمیم گیری وقانون گذاری کند. 

قاضی‌زاده بیان کرد: مجلس ما باید همراه با نظام در راستای پویا کردن قوانین، توجه به راهبردهای اساسی نظام؛ یعنی پیشرفت همراه با عدالت و توجه به نوع شکل گیری طبقات اجتماعی شکل گیرد.

وی تصریح کرد: روحیه انقلابی گری و مدیریت جهادی باید بر هریک از نمایندگان محترم حاکم باشد و رفتاری عاقلانه، مدبرانه، مجاهدانه و شجاعانه داشته باشند و به دور از هرگونه اشرافی‌گری و لابی گرایی برای نیل به اهداف شخصی عمل کنند، اما موضع گیری نمایندگان در مسائل سیاسی و بین المللی باید به گونه‌ای باشد که مفاهیمی همچون ایستادگی، صلابت و نفوذ ناپذیری به مخاطب القا شود و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران را در اهداف راهبردی خودازجمله؛ دخالت در امور کشور ، زیاده‌خواهی و سیطره بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران مایوس شوند. 
قوانین مجلس هم باید جامع و کامل، ماندگار، کارآمد،روان و شفاف، کارشناسی شده، روزآمد و معطوف به نیازهاومشکلات زندگی مردم باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امیدواریم که بافضل و عنایت خاصه خداوند متعال و مدد اهل بیت (سلام الله علیهم) مجلس یازدهم، مجلسی مورد مرضی ذات اقدس بارئ تعالی، سازنده، در تراز انقلاب اسلامی و یاریگر علمدار انقلاب (مدظله العالی) در پی ریزی تمدن نوین اسلامی درمسیر تحقق دولت کریمه حضرت بقیه الله الاعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) باشد. مجلسی که بدور از هرگونه لابی گرایی، مظهر عزت ملی، اقتدار و استحکام نظام بوده و روح خدمت بر آن غالب باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول