اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وجود همگرایی بین اولویت اصلی در جهان اسلام و نمادهای شیعی

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه همگرایی اسلامی، مقوله‌ای بسیار جدی در عصر حاضر به شمار می‌رود، گفت: بین روز قدس که اولویت اصلی در جهان اسلام است و نمادهای شیعی یک همگرایی وجود دارد و شیعیان همواره در نمادهای وحدت بخش پیشرو بودند.

وجود همگرایی بین اولویت اصلی در جهان اسلام و نمادهای شیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آرش ضیائی هولاسو  با اشاره به روز قدس و اهمیت راهبردی آن در جهان اسلام اظهار کرد: شهر مقدس مشهد به عنوان شهر بزرگ اسلامی نسبت به مسائل و اولویت‌های جهان اسلام بی‌تفاوت نبوده و آستان قدس رضوی نیز به عنوان نهادی مقدس وپیشرو خود را از این قاعده مستنثنی نکرده است.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت تحولات سرزمین فلسطین که مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن‌هاست و همچنین از اولویت‌های اصلی جهان اسلام بشمار می‌رود، در طرح جامع توسعه حرم مطهر رضوی تصمیم می‌گیرد تا نمادها و نشانه‌هایی از قدس مقدس را در حرم تجلی دهد.

وی ادامه داد: از همین‌رو در دهه 60 ساخت صحنی با عنوان قدس در دستور کار قرار می‌گیرد که در سال 1370 ساخت کالبدی آن به اتمام رسیده ودر سال 1373 نیز کار کاشی کاری و تزئینات آن تمام می‌شود.

ضیایی خاطرنشان کرد: به یادبود بیت‌المقدس که قبله نخست جهان اسلام به شمار می‌رود نمادی از «قبه الصخره» که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار معماری و میراث معنوی پس از مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است  در این صحن ساخته می‌شود.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: این نماد  به نیت هشتمین امام شیعیان در ابعاد یک هشتم واقعی خود در وسط صحن قدس ساخته می شود، همچنین 14 غرفه در قسمت شمالی و 14 غرفه نیز در قسمت جنوبی صحن به نیت 14 معصوم (ع) ایجاد می شود که به وسط صحن اشراف داشته و بالای هر یک از غرفه‌ها نام هریک از معصومین (ع) ذکر شده است.

وی یادآور ش: این نوع معماری که با تزئینات و کاشی‌کاری بسیار زیبایی آراسته شده است در دل خود یک پیام معنوی برای همه مسلمانان دارد وآن همگرایی و وحدت در عالم اسلام، چراکه نمادهای شیعی نسبت به اصلی‌ترین مساله جهان اسلام که دروسط میدان کارزار گرفتار است بی تفاوت نبوده وهمراه وهمیار آن است.

انتهای پیام/70066

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول