اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

«اقدام» برای گرانی مسکن!/ قیمت‌گذاری مسکن در زنجان به دست 10 دلال انجام می‌شود

زنجان یکی از شهرهایی است که بحث مسکن در آن با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و طبق آمار احصا شده از سوی متولیان بخش مسکن هم اکنون 33 درصد زنجانی‌ها مستأجرند و این در حالی است که 23 هزار خانه خالی در همین شهر وجود دارد .

«اقدام» برای گرانی مسکن!/ قیمت‌گذاری مسکن در زنجان به دست 10 دلال انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آن در شهرستان زنجان، یعنی مرکز استان زندگی می‌کنند.

زنجان یکی از شهرهایی است که بحث مسکن در آن با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و طبق آمار احصا شده از سوی متولیان بخش مسکن هم اکنون 33 درصد زنجانی‌ها مستأجرند، این در حالی است که 23 هزار خانه خالی در همین شهر وجود دارد.

با توجه به نیاز مسکنی که در شهر زنجان و البته کل کشور به علت تقاضای زیاد و کمبود عرضه وجود دارد، برای جبران این کسری دولت اقدام به طراحی برای ساخت مسکن با نام «مسکن ملی اقدام» کرده است. که در همین راستا قرار است در قالب طرح مسکن ملی اقدام 400 هزار واحد مسکونی در کل کشور احداث کند که سهم شهر زنجان 9 هزار واحد و سهم شهر ابهر 300 واحد است.

از جمله شرایط تعیین شده برای برخورداری از این مسکن عدم استفاده از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش مسکن، داشتن حداقل ۳۵ سال سن، سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی برای افراد خودسرپرست، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی است.

10 هزار متقاضی برای مسکن اقدام

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در توضیح شیوه اجرای طرح در استان زنجان گفت: شیوه ساخت مسکن در کشور به این شکل است که متولی احداث در شهرهای بالای 100 هزار نفر راه و شهرسازی است و این وظیفه در شهرهای زیر 100 هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است.

سعید شاهین‌فر با اشاره به اینکه استان زنجان تنها دو شهر بالای 100 هزار نفر دارد که شامل زنجان و ابهر است، گفت: این دو شهر در مجموع 10 هزار و 200 متقاضی مسکن ملی اقدام دارد.

وی با بیان اینکه از کل این واحدهای مسکونی 9 هزار واحد مربوط به زنجان و 300 مورد مربوط به ابهر است، گفت: پس از اعلام فراخوان مربوط به ثبت‌نام در مرحله نخست 43 نفر از ثبت‌‎نامی‌‎های ابهر و یک هزار و 770 نفر از ثبت‌نامی‌های زنجان مدارک خود را کامل کرده‌ و به بانک برای پرداخت قسط اول یعنی (40) میلیون تومان معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 10 هزار و 200 ثبت‌نام کننده، 5 هزار و 300 نفر به دلیل نداشتن شرایط تعیین شده کنار گذاشته شده‌اند که از این ریزش 3 هزار و 20 نفر اعتراض خود را در سامانه ثبت کردند که با بررسی مجدد برخی هم به سامانه برگشتند، گفت: همچنین حدود 800 نفر مغایرت در ثبت نام داشتیم که مشخصات شناسنامه‌ای را اشتباه ثبت کرده بودند که موفق به اصلاح اطلاعات خود نشدند که برای آنها نیز یک بازه زمانی دیگر در نظر گرفته خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در مرحله دوم ثبت‌نام یعنی اسفندماه سال قبل نیز 15 هزار نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند، گفت: همچنین 20 هزار نفر نیز کد ملی خود را وارد کرده‌اند که در مجموع این دو بخش شامل 36 هزار نفر است اما فعلا هیچ پالایشی نسبت به آنها انجام نشده است.

وی در توضیح ساخت مسکن ملی اقدام نیز گفت: با توجه به فراخوانی که سال گذشته داده شد 60 شرکت پیمان‌کاری برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کردند که از این تعداد 18 پیمانکار با کسب امتیاز لازم انتخاب شدند.

مسکن اقدام 2 ساله تمام می‌شود

شاهین‌فر گفت: طبق کشف قیمت در فاز نخست، 6 شرکت سازنده برای آغاز پروژه در نظر گرفته شده است که اقدامات لازم برای تحویل زمین‌ها به این شرکت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از سایت‌های در نظر گرفته شده برای مسکن اقدام ملی که عملیات اجرایی آن هم آغاز شده سایت 73 هکتاری شرق زنجان است که اقدامات اولیه برای احداث 800 واحد نیز در آن محل آغاز شده و از پیمان‌کاران بومی هم استفاده می‌شود، گفت: زمین دیگر نیز مربوط به گلشهر است که شامل 370 واحد است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: علاوه بر این در حال رایزنی برای در اختیار گرفتن دو منطقه در کوی فرهنگ و کوی خرداد با بنیاد مستضعفان هستیم.

وی در ارتباط با قیمت تمام شده مسکن ملی اقدام برای متقاضیان نیز گفت: متراژ این واحدها 80 متر است که با احتساب مشاعات قیمت آن 3 میلیون تومان برای هر متر است.

شاهین‌فر در ارتباط با شیوه معماری مسکن ملی اقدام هم گفت: در بخش سازه و طراحی و پلان طوری اقدام شده که فرق عمده با مسکن مهر داشته و پارکینگ آن نیز حتما در داخل ساختمان باشد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد: در ارتباط با کاربری‌های عمومی نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده و حتی احداث برخی از کاربری‌ها از جمله درمانگاه، ورزشگاه، مدارس نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد.

وی در ارتباط با زمان تحویل واحدهای مسکن اقدام گفت: تسهیلات دهنده بانک است، سازنده پیمان‌کار و مبلغ ساخت را هم مردم پرداخت می‌کنند و راه  شهرسازی در واقع نماینده مردم در این پروژه است که بر همین اساس هر قدر مردم مبالغ را سریع‌تر واریز کنند، مسکن سریعتر تحویل داده خواهد شد، هر چند که پیش‌بینی خود ما ساخت آن در یک و نیم یا دو سال است.

شاهین‌فر در ارتباط با خرید و فروش مسکن ملی اقدام گفت: هرآنچه در این باره گفته می‌شود، شایعاتی بیش نیست، چون اصلا این واحدها قابل خرید و فروش نیستند، از همین رو راه ورود دلالان بسته شده است.

برخورد با صاحبان خانه‌های خالی

استاندار زنجان نیز درباره ساخت مسکن ملی اقدام در زنجان گفت: در بحث پروژه‌های مسکن ملی، زیرساخت‌ها باید به موازات پروژه‌ها پیش‌بینی و آماده‌سازی شود و نظام‌نامه‌ای برای اجرای پروژه‌ها نگارش و کمیته‌های ذیل آن تشکیل شود.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه باید کمیته‌ای برای رسیدگی به وضعیت بنگاه‌‌های غیر مجاز و متخلف تشکیل شود، ادامه داد: باید با کسانی که واحد خالی دارند برخورد شود و برای این خانه‌ها مالیات در نظر گرفته شود.

حقیقی با اشاره به اینکه باید با افرادی که باعث ایجاد مشکل برای مستاجران و خریداران منازل می‌شوند، برخورد شود، افزود: این افراد نظم بازار مسکن را بر هم می‌زنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه قصد ما از ایجاد کمیته‌های مختلف عملیاتی کردن امور است و باید به این هدف برسیم، گفت: با محاسبه قیمت زمین، آورده متقاضیان و تسهیلات اعطایی، حجم سرمایه‌گذاری برای طرح اقدام ملی مسکن در این استان بدون احتساب پروژه‌های حمایتی و بنیاد برکت در مجموع بیش از ۶ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان خواهد بود.

قیمت مسکن در زنجان دست 5 یا 10 دلال است

یکی از مشاورین املاک زنجان نیز در رابطه با اوضاع نا مناسب مسکن در زنجان به خبرنگار فارس گفت: هر قدر ساخت مسکن بیشتر باشد به پایین بودن قیمت مسکن کمک خواهد کرد، اما آنچه مسلم است، علت گرانی مسکن در زنجان فقط دلال بازی و بورس بازی است.

وی با اشاره به اینکه چند دلال قدرتمند در زنجان وجود دارند که همواره یک پای معامله زمین‌های مرغوب هستند، تصریح کرد: این افراد بنگاه‌دار و پولدار هستند و برای نمایش در دفاتر دیگه معامله را انجام می‌دهند.

عباس نصیری با بیان اینکه همین حضور دلالان و داشتن مدارک یک زمین یا مسکن در دست دلال موجب می‌شود که قیمت آن بالاتر برود، افزود: قیمت مسکن در زنجان بالاست چون قیمت تمام شده‌ای در این شهر وجود ندارد.

این مشاوره املاک با اشاره به اینکه گاها یک سری قیمت‌های آنی، تعیین شده ملاک قیمت‌گذاری مسکن در زنجان می‌شود، افزود: مثلا در پونک و گلشهر رضوان ملاک قیمت‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه در کل در زنجان پنج یا 10 نفر تعیین کننده قیمت زمین و مسکن هستند و کسی هم با آنها کاری ندارد، گفت: چرا باید مسکن در یک منطقه گران‌تر باشد در حالی که مصالح به کار رفته برای همه جا یکسان است، فقط در برخی از شهرک‌ها آپشن‌ها بالاتر است.

افزایش قیمت مسکن تا متری 18 میلیون تومان
 یکی از انبوه‌سازان زنجانی نیز در ارتباط با گرانی مسکن در زنجان گفت: در شهر زنجان آپارتمان گران‌تر از استان‌های مشابه است و قیمت مسکن به شدت افزایش یافته است.

محمودی گفت: قبل از گرانی دلار که در سال‌های 96 و 97، در شهر زنجان قیمت آپارتمان بین 1.5 تا 3.5 میلیون تومان بود، ولی الان تا 18 میلیون تومان بالا رفته و این حد از گرانی در هیچ یک از حوزه‌ها روی نداده است.

وی با اشاره به اینکه امروز قیمت ساخت مسکن بین 2 تا 3 میلیون تومان است، اضافه کرد: اگر زیربنای مفید را حساب کنیم 2.5 تا 4.5 میلیون تومان می‌شود و این در حالی است که باید بررسی کنیم چرا قیمت به یکباره 18 میلیون تومان شده است.

این انبوه‌ساز با اشاره به اینکه سهم اصلی در افزایش قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است، اضافه کرد: زمین هم در افزایش قیمت مسکن موثر بوده است.

وی با بیان اینکه تولید مسکن در زنجان نسبت به تقاضا کمتر شده است، گفت: در یک بازه زمانی مسکن مهر موجب ثابت ماندن قیمت مسکن شد که اگر این اتفاق در مسکن اقدام رخ دهد، جلوی افزایش قیمت را خواهد گرفت.

محمودی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی، وزارت مسکن و شهرسازی 9 هزار مسکن خواهد ساخت، گفت: این تعداد بخشی از تقاضا را پوشش خواهد داد.

یکی از انبوه‌سازان زنجانی با اشاره به اینکه یک سری ضوابط طرح تفصیلی است که بر اساس ضوابط آن باید ساخت و ساز باشد، گفت: همواره در شهر اینطور بوده است که در اجرای این قانون خلاف شده و شهرداری نیز برخورد یکسانی با متخلفان نداشته است به همین خاطر این موضوع موجب شده که تکلیف سازنده مشخص نباشد.

وی در ارتباط با قیمت اجاره مسکن نیز گفت: این یک قیمت توافقی است چون برخی به خاطر کرونا اصلا اجاره نگرفته‌اند، اما برخی نیز هستند که هر سال 30 درصد اجاره را افزایش می‌دهند.

یکی از خریداران مسکن در زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار کرد: مسکن ملی اقدام راهکار مناسبی برای این است که تقاضا و عرضه یکسان شود، اما هیچ کمکی به افراد کم بضاعت نکرده است.

احمدی با اشاره به اینکه قیمت واحدهای مسکونی اقدام حدود 3 میلیون تومان است، گفت: این در حالی است که اگر شخصی این میزان سرمایه داشت، قطعا می‌توانست مسکن را به صورت آزاد تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از جوانان عاجز از خرید مسکن چه به صورت دولتی و چه آزاد هستند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد و  دست متقاضیان مسکن هر روز کوتاه‌تر از قبل می‌شود.

به نظر می‌رسد وضعیت مسکن در زنجان نیازمند ورود صحیح مراجع ذی‌صلاح است تا سر و سامان یابد در حالی که تاکنون این امر محقق نشده است.

اینکه یک واحد مسکونی در شرایط برابر در قیاس با شهرهای همطراز با زنجان، در این شهر چندین برابر گرانتر است به هیچ وجه قابل هضم نیست مسئله‌ای که استانداران سابق زنجان از نوذری، رئوفی نژاد، انصاری، درویش امیری و حقیقی در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم نیز بر آن تاکید کرده‌اند اما هرگز نتوانسته‌اند به این بخش سامان بدهند.

انتهای پیام/73005/ق/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول