اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

معضلی به نام فراموشی مرگ در ایلام

چندی پیش یکی از ارگانهای ایلام تصمیم به جمع ‌آوری بنرهای «حلالم کنید» در سطح شهر کرده است، موضوعی که حال اعتراض برخی از مردم و صاحب نظران را در پی داشته چرا که یکی از ابزار یادآوری حقیقت مرگ در حال جمع آوری است.

معضلی به نام فراموشی مرگ در ایلام

خبرگزاری فارس: روایات و آیات بسیاری وجود دارد که غیر از ذات مقدس پروردگار همه باید مرگ را بچشیم و تمامی مومنان و مسلمانان برای اینکه از دلبستگی‌های دنیایی، تجمل گرایی، غرور به دور باشیم همواره بایستی مرگ را یاد کنیم.

در شرایطی که ویروس کرونا مردم را درگیر کرده است و مجالس وعظ و خطابه تعطیل، نمازهای جماعت در مساجد و... برگزار نمی‌شود، نیازمند بیداری و تنبه داریم که نصب اعلامیه‌ها و اعلانات درگذشتگان می‌تواند همان بیداری و تذکر باشد، فارغ از این موضوع اینگونه اقداماتی بیشتر تسلایی برای بازماندگان نیز محسوب می‌شود.

موضوعی که اخیرا در سطح شهر ایلام وضع شده و بنرهای یادبود مردگان و حلالم کنید را جمع‌آوری می‌کنند، موضوعی که از طرفی تسلای خاطر بازماندگان و تلنگری به حاضران در دنیا است، به بهانه خراب نشدن روحیه شاداب مردم در دستور کار قرار گرفته است، جریانی که معلوم نیست حاصل چه تحقیق و تفحصی بوده است !

بنرهای «حلالم کنید» پیام آور یک حقیقت بزرگ به نام مرگ است و جایی برای افسردگی ندارد

در این راستا محمد حسین صغیرا مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، می‌گوید: در زیارت آل یاسین می‌خوانیم که من شهادت می‌دهم که مرگ حق است و همه ما دیر یا زود دنیا را ترک و به جهان باقی سفر می‌کنیم.

وی افزود: دنیا دنیای غرور و فریب است به گونه‌ای که آنچان ما انسانها را مشغول می‌کند که گاهی مرگ و دنیای ابدی خود را فراموش می‌کنیم لذا برای یادآوری مرگ باید به اسباب و عواملی که دور و برمان است توجه کنیم که از جمله آن شرکت در مجالس رفتگان، و در شرایط کنونی و شیوع کرونا دست کم توجه به بنرهای نصب شده اموات است.

مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان ایلام، تصریح کرد: به خاطر شیوع کرونا ویروس تمام مجالس عمومی تعطیل شده است و طبعا ما هم وظیفه داریم که به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنیم، بنابراین نصب اعلامیه‌ها و اعلانات درگذشتگان می‌تواند ما را متوجه مرگ کند و برای انسانها تلنگری است که به خودشان توجه کنند و از خواب غفلتی که آنها را فرا گرفته برهاند‌.

 استاد دانشگاه: بینش غلط مرگ را موجب تضعیف روحیه می‌داند !

در ادامه احسان میرزا حسنی، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، بیان کرد: روایات داریم اگر در طول شبانه روز بیش از ۲۰ بار از مرگ یاد کنیم با شهدا مشهور می‌شویم و همچنین روایات زیاد دیگری هست که بر مسئله مرگ و توجه به آن در طول شبانه روز تاکید می‌کند. 

وی افزود: این دنیا راه ارتباطی است برای پا گذاشتن به دنیای بعد و به علت عدم بینش نادرست بعضی از افراد آنها مرگ را موجب ترس و تضعیف روحیه می‌دانند که متاسفانه برگرفته از دیدگاه اومانیسمی است.

این مدرس معارف اسلامی، ادامه داد: نصب بنرها دوجنبه مثبت دارد، اولی یادآور مرگ می‌شویم و خود این یادآوری موجب می‌شود از فرصت‌ها استفاده کنیم و در امور خیر همواره پیش قدم باشیم.

دومی آنکه جنبه عرفی این بنرهای حلالم کنید که این فرد را می‌شناسیم و او را حلال می‌کنیم و فاتحه‌ای نثار روحش می‌کنیم.

دکترای روانشناسی: اگر با نصب بنر هم سوگواری نکنیم دچار افسردگی می‌شویم !

وحید احمدی دکترای روانشناسی و مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز در ادامه و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: یکی از مسائل اساسی زندگی انسان‌ها نوع نگاه خاص یا بینش نسبت به زندگی حال یا آینده است، که با توجه به اینکه در جامعه اسلامی و مذهبی زندگی می‌کنیم، آیات و روایات بسیاری در خصوص توجه به مرگ وجود دارد که باید این واقعیت را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: در روانشناسی موضوعی تحت عنوان سیلی واقعیت وجود دارد که در واقع یک روزی سیلی واقعیت را می‌خوریم و عزیزانمان را از دست می‌دهیم مسئله مرگ یک حقیقت است و نباید از آن ترس داشت و با یادآوری آن اضطراب ما را فرا بگیرد‌.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و عدم برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری، نصب این بنرها می‌تواند هم باعث شود که بدانیم قضیه کرونا جدی است و باید رعایت کنیم و هم باخبر می‌شویم که همسایه یا اقوام دچار سوگواری شده است و با فرستادن پیام یا زنگ خود را در غم آن‌ها شریک می‍داریم.

وی ادامه داد: سال‌هاست که بر روی دیوارهای ما اعلامیه فوتی می‌زنند، نصب بنر در سایز بزرگتر هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و در این شرایط که تنها راه نصب بنر است، اگر سوگ‌هایمان را ابراز نکنیم دچار افسردگی خواهیم شد.

انتهای پیام/9708

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول