اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

رئیس مجلس باید چشم‌انداز ملی و بین‌المللی خوبی داشته باشد/ مدیران جهادی در رأس امور باشند

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در رابطه با ملاک‌های ریاست آیندۀ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است ریاست مجلس چشم‌انداز ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی داشته باشد، زیرا هیئت رئیسهٔ مجلس و نمایندگان مجلس ما نمایندهٔ ام‌القرای جهان اسلام هستند.

رئیس مجلس باید چشم‌انداز ملی و بین‌المللی خوبی داشته باشد/ مدیران جهادی در رأس امور باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه محمدبیگی، نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در رابطه با معیارهای انتخاب هیئت رئیسه و ریاست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: با توجه به این‌که مجلس عصارهٔ فضائل یک ملت است، رئیس مجلس نیز باید عصارهٔ فضائل نمایندگان ملت باشد؛ کسی که بر این کرسی تکیه می‌زند لازم است در درجهٔ نخست اعتقادی راسخ به ولایت‌فقیه داشته باشد و اطاعت‌پذیر فرامین ولی امر مسلمین باشد، به این دلیل که محور وحدت در کشور ما ولی‌فقیه است و محور وحدت در مجلس نیز تمسک به ولی امر و اطاعت از اوامر ایشان است.

رئیس مجلس باید چهره‌ای وحدت بخش باشد

وی افزود: نکتهٔ دیگری که لازم است در بحث انتخاب ریاست مجلس مدنظر داشته باشیم، چهرهٔ وحدت‌بخش اوست؛ رئیس مجلس باید فراتر از سلیقه‌ها، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی عمل کند و دیدگاهی پدرانه و وحدت‌بخش به تمامی امور داشته باشد.

محمدبیگی ادامه داد: نکتهٔ حائز اهمیت در بحث معیارهای انتخاب ریاست مجلس این است که وی باید خلاق، مبتکر و پیشرو در تدوین قوانین و برنامه‌ریزی برای 4 سال آینده باشد، او باید باید چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای ادارهٔ مجلس داشته باشد و با دیدگاهی تحول‌گرا به مجلس بنگرد، زیرا 10 دورهٔ 4 ساله از مجلس شورای اسلامی گذشته است، اکنون پس از 40 سال ریشه‌های مجلس محکم شده است، اما همان‌گونه که در مجالس دوره‌های گذشته شاهد بودیم در میوه‌ها و ساقه و برگ‌های این درخت، اشکالات و ایرادات و بیماری‌هایی وجود داشته است، ریاست مجلس باید دیدگاه درمان‌محور نسبت به مشکلات و معضلات مجلس داشته باشد، از جمله این‌که آئین‌نامهٔ داخلی مجلس نیازمند بازنگری است و بحث شفافیت آرا باید در آن لحاظ شود.

وی اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیهٔ گام دوم انقلاب که فرمودند مجلس باید موتور پیشران قوی داشته باشد، یعنی نمایندگان مجلس باید پرجرأت، مصمم، مقتدر، دانا و باقدرت عمل قوی باشند و در مقابل بیگانگان بایستند و با دیدگاه‌های سازش‌گرایانه با غرب مقابله کنند.

 

هیئت رئیسهٔ مجلس باید عامل به قانون باشند

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانونمند بودن هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: قانونمند بودن هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس بسیار حائز اهمیت است، ما برای اجرای قوانین آمده‌ایم و برای تحقق این امر مهم لازم است نخستین عامل به قانون باشیم. متأسفانه در دوره‌های گذشتهٔ مجلس شاهد این بودیم که در برخی موارد موادی از قوانین توسط هیئت رئیسهٔ مجلس نقض شده است یا در برخی موارد شاهد این بودیم در هیئت رئیسه از قوانین تفسیر شخصی شده است، ریاست مجلس در این‌گونه موارد نباید ذره‌ای کوتاه بیاید.

محمدبیگی تصریح کرد: CFT، مسئلهٔ برجام و موضوع بنزین ۳ نمونهٔ مهم از مسائل مجلس در دوره‌های اخیر بوده است. اهمیت و حساسیت این‌گونه لوایح یا کنوانسیون‌های بین‌المللی آنقدر زیاد است که آرا و تصمیمات نادرست نمایندگان می‌تواند آیندهٔ یک مملکت، یک ملت، یک انقلاب و حتی بیداری جهانی اسلام را به‌ هم بزند؛ لذا با توجه به نقش مهم مجلس شورای اسلامی، نقش پررنگ ریاست مجلس را نیز نباید در این موارد نادیده گرفت.

رئیس مجلس باید خودش را خادم ملت و خادم نمایندگان بداند

وی تأکید کرد: نکتهٔ حائز اهمیت در رابطه با اخلاق ریاست مجلس، تواضع و مردم‌داری اوست و نیز در برخورد با نمایندگان دیگر مجلس، رئیس و هیئت رئیسهٔ مجلس باید با تمأنینه و با پذیرش انتقادات و پیشنهادات آنان همراه باشند و نباید خدای نکرده در مجلس شاهد ساختار دیکتاتوری و شخص‌محور باشیم، بلکه لازم است شاهد ساختاری از منش و سیرهٔ اخلاق اسلامی منبعث از ائمهٔ اطهار و رسول گرامی اسلام را در مجلس رقم بزنیم.

این مسؤول در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین رکنی که رئیس مجلس باید داشته باشد این است که خود را خادم ملت و خادم نمایندگان بداند، اگر وی تفکری این‌چنینی داشته باشد قطعاً در ریاست مجلس می‌تواند بسیار خوب عمل کند.

 

لازم است مدیران جهادی در رأس امور باشند

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوهٔ رفتار و عملکرد ریاست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است ریاست مجلس چشم‌انداز ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی داشته باشد؛ زیرا هیئت رئیسهٔ مجلس و نمایندگان مجلس ما نمایندهٔ ام‌القرای جهان اسلام هستند.

وی در رابطه با روابط بین پارلمانی یادآور شد: امروزه در کشورهای دنیا روابط بین پارلمانی می‌تواند بسیار مؤثرتر از روابط بین دولت‌ها باشد؛ به این دلیل که پارلمان‌ها در روابط سیاسی و کنش و واکنش‌های بین‌المللی، محدودیت‌های دولت‌ها را نداشته و آزادتر هستند، بنابراین یقیناً در دههٔ آینده نقش پارلمان‌ها در دنیا و ترسیم معادلات بین‌المللی بسیار مهم‌تر از گذشته خواهد بود و قطعاً فضای ملاطفت و مساعدت باید در هیئت رئیسهٔ مجلس رقم بخورد.

محمدبیگی اذعان کرد: ما امیدواریم که چهره‌های نجیب، مهربان، خدوم، کارآمد، پرسرعت در خدمت و جهادی جهت تکیه به صندلی‌های هیئت رئیسهٔ مجلس رأی بیاورند.

قدرت مدیریت صحنه‌های حساس اجتماعی در بزنگاه‌ها بسیار مهم است

محمدبیگی در ادامه به ویژگی مهم قدرت مدیریت ریاست مجلس اشاره کرد و افزود: از ویژگی‌های ریاست مجلس این است که باید قدرت هم‌افزایی و هم‌گرایی و نیز قدرت مدیریت در صحن علنی مجلس و در صحنه‌های حساس اجتماعی را دارا باشد، این خصوصیت مهم رفتاری علی‌الخصوص در بزنگاه‌ها، فتنه‌ها و آشوب‌های احتمالی بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن اشاره به نقش کمرنگ مجلس دهم در حادثهٔ کرونا، مطرح کرد: مجلس باید قدرت تعامل با مردم را در مسائل مرتبط با مردم داشته باشد. برای مثال در مسئلهٔ کرونا نقش مجلس می‌توانست بسیار پررنگ باشد اما عملاً شاهد این بودیم که مجلس دهم یک مجلس منفعل در این زمینه بود. بی‌شک مردم این عدم تعامل و عملکرد نامناسب در حوزهٔ کرونا را از سوی کسانی که برگ‌های سبز رأی خود را به آن‌ها تقدیم کرده بودند، فراموش نخواهند کرد، زیرا مردم در حوادث و بلایای طبیعی نیاز به هم‌فکری و کمک و تعامل نمایندگان منتخب خود دارند.

محمدبیگی اظهار کرد: نکتهٔ دیگر تعامل ریاست مجلس با ریاست قوای دیگر است. ساختار حاکمیتی کشور ما این‌گونه است که تمرکز بر روی یک قوه وجود ندارد و سه قوه هم‌زمان با یکدیگر ایفای نقش می‌کنند. این تعامل با قوا در کنار تعامل قوی که همهٔ قوا باید با رهبری داشته باشند و اطاعت امر فرامین رهبری بسیار مهم است. لازم است سیاست‌های کلی نظام هم‌سو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و هم‌افزا با قوای دیگر باشند، این امر بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگر سه بردار قوهٔ مجریه، مقننه و قضائیه  با یک‌دیگر هم‌جهت باشند سرعت پیشرفت کشور در امور مختلف و ادارهٔ امور بالا می‌رود و این از دیدگاه بین‌المللی، از دیدگاه مردم و از دیدگاه ملل مسلمان بسیار بااهمیت است.

 

 

هیئت رئیسهٔ مجلس باید روحیهٔ استکبارستیزی داشته باشند

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با روحیهٔ استکبارستیزی هیئت رئیسهٔ مجلس گفت: لازم است هیئت رئیسه و رئیس مجلس به مناسبات بین‌المللی حساس باشند. وضعیت جبههٔ مقاومت، شرایط ملل مسلمان و نیز استکبارستیزی در نقاط مختلف دنیا و مقابله با سیاست‌های استعماری دنیا باید برای هیئت رئیسهٔ مجلس دارای اهمیت ویژه‌ای باشد و واکنش نشان دادن در مناسبات و حوادث بین‌المللی باید از اهم ویژگی‌های هیئت رئیسهٔ مجلس باشد.

وی افزود: اگر هیئت رئیسه و ریاست مجلس قدرت تعامل خوبی با نهادهای دیگر داشته باشند، مجلس ما همان مجلس کارآمدی می‌شود که حضرت امام(ره) فرمودند در رأس امور است. البته متأسفانه در دوره‌های گذشته دچار افول شأن مجلس بودیم، ما معتقدیم در این دوره یکی از مأموریت‌های ما ارتقای شأن خادمین ملت در نمایندگی مجلس است.

میزان آرای ریاست مجلس نشانگر وحدت و شعور سیاسی است

محمدبیگی در رابطه بااهمیت انتخاب ریاست مجلس با آرای بالا عنوان کرد: معمولاً درصد آرای هر فرد نشانگر میزان استحکام آرای اوست. ما اگر تلاش کنیم تا بتوانیم رئیس مجلس را با آرای قاطع و محکمی انتخاب کنیم می‌توانیم شاهد شور وحدت و شعور سیاسی بالاتر آن جامعه باشیم، بنابراین هر چقدر بتوانیم عاری از تفرقه عمل کنیم و فاصلهٔ بین نمایندگان و مردم کمتر شود استحکام بنای مجلس و ساختار مجلس شورای اسلامی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان بیان کرد: بنده یقین دارم نمایندگان یازدهمین دورهٔ مجلس قادر خواهند بود به برکت خون شهدا در انتخاب هیئت رئیسه و ریاست مجلس به خوبی عمل کنند و دشمنان اسلام را ناامید کنند زیرا قاطعیت آرای ریاست مجلس، دشمنان را از دست‌اندازی و رخنه و نفوذ به جمهوری اسلامی ایران امید می‌کند.

گفت‌وگو: معصومه امینی

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول