اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

رضایی: تقدیر جهانی پاراوالیبال از 8 ایرانی، دیپلماسی ورزشی بود/ تغییرات همیشه وجود دارد

دبیر کمیته ملی پارالمپیک گفت: تقدیر جهانی از 8 چهره والیبال نشسته ایران یک دیپلماسی ورزشی بود.

رضایی: تقدیر جهانی پاراوالیبال از 8 ایرانی، دیپلماسی ورزشی بود/ تغییرات همیشه وجود دارد

هادی رضایی در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت تمرینات ملی پوشان والیبال نشسته در این روزها اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص ملی پوشان همگی با برنامه های دکتر تاوردی زاده تمرینات اختصاصی بدنسازی در خانه انجام می دهند تا از شرایط آمادگی بدنی دور نشوند. از طریق فضای مجازی آنها را کنترل می کنیم. من تصور می کنم با توجه به شرایط خاص والیبال که یک رشته تیمی است و تماس دائمی بازیکنان با سطح و توپ و یکدیگر وجود دارد، جزو آخرین رشته هایی باشد که وضعیت آن سفید و برگزاری تمرینات و مسابقاتش بلامانع اعلام شود. از همین رو باید فعلا با همین شرایط جلو برویم.

*اردوها را با نفرات کم و به شکل غیرمتمرکز برگزار می کنیم

دبیر کمیته ملی پارالمپیک ایران درباره با مصوبه اخیر ستاد مبارزه با کرونا در حوزه ورزش و انجام فعالیت های رشته های انفرادی تاکید کرد: مصوبه در این زمینه اعلام شده اما دستورالعملی نیست. همه فدراسیون ها و رشته های ورزشی برای آغاز و از سرگیری فعالیت های خود باید دستورالعمل داشته باشند تا بتوان آنها را برای آغاز تمرینات و اردوها اجرا کرد. به عنوان مثال این دستورالعمل برای فوتبال ابلاغ شده اما برای بقیه رشته ها هنوز نه. در حوزه رشته های انفرادی ما رشته هایی مثل پاراوزنه برداری، پاراتیراندازی و پاراتیروکمان را داریم که انفرادی هستند و در ظاهر منعی برای فعالیت ندارند اما چون دستورالعملی وجود ندارد، نمی توان تمرینات آنها را آغاز کرد. چرا که برای تمرینات در اردو الزامات خاصی دارد. به عنوان مثال تمرین در یک محیط دربسته، بحث خوابگاه، غذاخوری و... از جمله مسائلی است که باید لحاظ شود چرا که اولویت اصلی ما سلامتی ورزشکاران است.

وی افزود: در رشته های انفرادی پارالمپیکی برگزاری تمرینات تک نفره و انفرادی امکان پذیر است ولی نمی توان ورزشکاران را در اردو جمع کرد و تمرینات گروهی داشت. علاوه بر ملاحظاتی که درباره اردو وجود دارد، اردو باید در شرایط قرنطینه و شهرهایی با وضعیت سفید برگزار شود که همین الزامات کار را دشوار و پیچیده می کند. بنابراین در این زمینه با دستورالعمل شفاف و دقیق صادر شده و مسئولیت پذیر باشیم تا بتوان برای برگزاری اردو تصمیم گرفت. برای برگزاری اردو رشته های انفرادی، از وزارت ورزش ابلاغیه گرفتیم که یک سری شرایط در آن در نظر گرفته شده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای ما فاصله گذاری اجتماعی، کنترل پروتکل های بهداشتی، جا و مکان برگزاری اردوها، نسبت به افراد سالم تا حدودی سخت تر است. باید نظر کارشناسان را دریافت کرده و پس از بررسی ها، تصمیمات نهایی گرفته شود.

دبیرکل پاراوالیبال آسیا و اقیانوسیه در پاسخ به این سئوال که کمیته پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین در این زمینه چه تدبیری دارند و برای ورزشکاران پارالمپیکی چه استراتژی در نظر گرفته اند تا از برنامه آماده ساری عقب نیفتند، گفت: خوشبختانه با توجه به تعوق المپیک هنوز فرصت برای آغاز اردوها داریم و از برنامه زمان بندی عقب نیستیم. سال گذشته که هنوز مسابقات به تعویق نیفتاده بود برای بازیهای پارالمپیک 2020 از خردادماه اردوها و تمرینات را آغاز کردیم آنهم برای مسابقاتی که قرار بود شهریور امسال برگزار شود. برای برخی از رشته ها و نفرات نیز از مهر اردوها آغاز شد. بنابراین با توجه به زمان باقی مانده عجله ای برای آغاز اردوها نخواهیم داشت. باید همه تمهیدات را در نظر گرفته و مسائل را لحاظ کنیم. با پایان ماه مبارک رمضان در این رابطه جلسه خواهیم داشت و برنامه ریزی می کنیم. یکی از پیشنهادات ما برگزاری اردوهای کم جمعیت غیرمتمرکز با حضور یکی دو ورزشکار است. بدین صورت که نفرات در گروه های دونفره در شهرهای محل اقامت خود زیر نظر مربی فدراسیون تمرینات خود را از اواخر خردادماه برگزار کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته با اشاره به رشته های تیمی نیز گفت: متاسفانه با توجه به شرایط موجود و ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا، شرایط برگزاری اردو در رشته های تیمی هنوز وجود ندارد. تنها در رشته های انفرادی می توانیم اردوهای پارالمپیکی را برگزار کنیم. هر چند شرایط سخت است اما قابل اجرا خواهد بود. باید ببینیم اردوها را چگونه و با چه شرایط و در کجا برگزار کنیم که سلامتی ورزشکاران به خطر نیفتد. نشستی را با مسئولین تیم ها و کادر پزشکی کمیته ملی پارالمپیک برگزار خواهیم کرد تا محل برگزاری اردوها را در رشته های مختلف مشخص کنیم.

*85 درصد سهمیه های ایران نهایی شده است

دبیر کمیته ملی پارالمپیک در واکنش به این سئوال که با توجه به تعویق پارالمپیک آیا شانس مجددی برای ثبت نام تیم فوتبال 5 نفره و حضور آنها در توکیو وجود دارد، پاسخ داد: متاسفانه درباره فوتبال 5 نفره کماکان همان شرایط سابق برقرار است. در حقیقت در تمامی رشته ها سهمیه هایی که توزیع شده به قوت خود باقیست از جمله فوتبال 5 نفره. مسابقات کسب سهمیه در رشته های مختلف بالغ بر 65 الی 70 درصد انجام شده و سهمیه مشخص شده. در کاروان ایران نیز نزدیک به 85 درصد سهمیه ها مشخص شده و تنها در برخی از رشته ها همانند جودو نابینایان برای یک سهمیه و چند ماده دوومیدانی برای چند سهمیه تلاش می کنیم. تنها روزنه باقی مانده برای فوتبال 5 نفره، انصراف یکی از تیمهای شرکت کننده است و تا آخرین لحظه منتظر می مانیم تا شاید از این طریق فوتبال 5 نفره فرصت حضور در توکیو را پیدا کند.

رضایی درباره اینکه اگر این سهمیه در دقیقه 90 نهایی شود، وضعیت آمادگی بازیکنان این تیم چگونه خواهد بود، گفت: اگر مسابقات امسال برگزار می شد با توجه به مسابقاتی که این تیم تا روزهای پایانی سال گذشته انجام داده بود، شرایط ایده آل تر بود بود اما با توجه به تعویق یک ساله پارالمپیک و اینکه فوتبال 5 نفره تا آن زمان هیچ رویداد دیگری در پیش ندارد، شرایط پیچیده خواهد شد. فراموش نکنید که همین شرایط برای فوتبال 7 نفره در پارالمپیک ریو وجود داشت و ما به دلیل محرومیت روسیه در آخرین لحظات مجوز حضور در بازیها را گرفتیم که البته تیم 7 نفره هم در ریو حضور یافت و مقام کسب کرد. امیدواریم این اتفاق برای فوتبال 5 نفره هم رخ دهد.

*تقدیر جهانی از 8 چهره والیبال نشسته ایران یک دیپلماسی ورزشی بود

دبیرکل پاراوالیبال آسیا و اقیانوسیه درباره برنامه امسال این فدراسیون برای تقدیر از چهره های ویژه این رشته در سراسر دنیا گفت: با توجه به 40 سالگی تاسیس کنفدراسیون جهانی پاراوالیبال تصمیم گرفت تا از 40 چهره جهانی و بین المللی این رشته تقدیر کند که بر این اساس از ایران نیز 8 نفر انتخاب شدند. معیار اصلی این انتخاب ها بر پایه تاثیرگذاری و اهمیت این چهره ها در والیبال نشسته بوده و الزاماتی مثل کسب حداقل 2 طلای پارالمپیک در کارنامه برگزیده ها وجود داشته است. از سوی دیگر نفراتی انتخاب شدند که جزو بهترین ها و ستاره های این رشته محسوب می شوند. به عنوان مثال فیروزی به عنوان داوری که در پارالمپیک و جهانی سوت زده انتخاب شده و با علی کشفیا که علاوه بر طلای پارالمپیک، به عنوان مدرس، مربی، رئیس انجمن و مدیر در این رشته حضور داشته و موفقیت کسب کرده است.

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران درباره اینکه چرا این تعداد چهره از ایران انتخاب شده، گفت: نکته اصلی و کلیدی توجه به جایگاه این رشته در ایران است. تیم والیبال نشسته ایران 30 سال است که در رنک اول جهان قرار دارد. از طرفی در 8 دوره مسابقات پارالمپیک، 6 طلا از آن ایران شده و از همین رو طبیعی است که بیشترین چهره های این رشته متعلق به ایران باشند. به عنوان مثال رمضان صالحی در 3 دوره پارالمپیک به عنوان بهترین لیبرو انتخاب شد و یا داوود علی پوریان 3 دوره بهترین پاسور پارالمپیک بوده و بدیهی است که به آنها توجه شود. از طرفی تعدد مسابقات، ورزشکاران و البته افتخارات بین المللی در والیبال نشسته ایران قابل قیاس با سایر کشورها نیست و از همین رو فدراسیون جهانی نگاه خریدارانه تری به ایران داشته. این برای نخستین بار بود که فدراسیون جهانی از 40 چهره برجسته این رشته تقدیر بعمل می آورد و از همین رو باید توجه به جمیع جهات حضور پرشمار ایرانی ها در جمع برگزیده ها طبیعی بود.

در این میان ارتباطات مثبت و نزدیک با فدراسیون جهانی را نباید نادیده گرفت که به تعبیر من یک نوع دیپلماسی ورزشی محسوب می شود. بعد از ایران 4 نفر از بوسنی، 2 نفر از مصر و 1 نفر از برزیل نیز جزو نفرات مطرحی هستند که از آنها تقدیر شده.

*تغییر خزانه دار کمیته به خواست منکرسی بود

یکی از اتفاقاتی که این روزها در کمیته پارالمپیک رخ داده، بحث تغییرات در خزانه داری این کمیته است. پس از استعفای منکرسی، حمیدرضا غریب پور به عنوان سرپرست خزانه داری کمیته پارالمپیک منصوب شد و منکرسی نیز به عنوان مدیر طرح و برنامه های این کمیته حکم گرفت. مشاور فنی و مدرس فدراسیون جهانی پاراوالیبال درباره این تغییرات گفت: تغییرات در سازمان ها و نهادها یک امر طبیعی است و همیشه انجام می شود. کمیته پارالمپیک نیز از این قاعده مستنثنی نیست. درباره بحث تغییر خزانه دار دلایل سازمانی وجود دارد. منکرسی استخدام وزارت ورزش و جوانان است و 30 سال خدمت خود را پر کرده و بازنشسته است و منتظر اعلام حکم آن هستیم البته با توجه به جایگاه کارشناسی می تواند 5 سال دیگر به درخواست نهاد استخدامی یعنی وزارت ورزش و جوانان فعالیت خود را ادامه دهد. با توجه به این شرایط او خودش اعلام آمادگی کرد تا این پست را واگذار کند.

وی درباره حضور منکرسی در پست طرح و برنامه افزود: منکرسی مدیر طرح و برنامه کمیته بوده و مامور به خدمت به پارالمپیک شده و از همین رو به پست سازمانی خود بازگشته که در طول این سالها خالی بوده است.

دبیر کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به پست خزانه داری کمیته پارالمپیک تاکید کرد: این پست باید در مجمع عمومی به رای گذاشته شده و انتخابی است. فعلا برای ادامه کارها سرپرست انتخاب شده تا خلایی بوجود نیاید و کارها زمین نماند. به پیشنهاد خسروی وفا کارمند امور مالی که با شرایط آشنایی دارد به عنوان سرپرست انتخاب شده تا برگزاری مجمع این مسئولیت را انجام دهد اما تا سه ماه آینده باید کاندیداهای خزانه داری کمیته پارالمپیک برای انتخابات ثبت نام کنند تا فرآیند انتخابات انجام شود.

برخی از شنیده ها از دلخوری منکرسی به دلیل پاره ای از اختلافات خبر می دهند و همین را دلیل اصلی جدایی وی می دانند اما رضایی در این باره گفت: من شنیده ها را تایید نمی کنم. این صحبت ها همیشه بعد از هر تغییری شنیده می شود. البته که در هر کاری اختلاف سلیقه و اختلاف نظر بین افراد یک مجموعه وجود دارد که امری طبیعی است و ما نباید توجهی به حواشی داشته باشیم.

منکرسی در بحث طرح و برنامه ریزی توانمند است و تخصص دارد و حالا پست کلیدی را در اختیار گرفته خالی بود. قطعا اگر اختلافی وجود داشت این انتصاب انجام نمی شد. او به جایی رفته که حضورش قطعا مفید و موثر است و کمک خواهد کرد.

*درباره رشته های منفک شده باید جمع بندی کنیم

در ماه های اخیر و بعد از تغییرات در فدراسیون جانبازان و معلولین بحث بازگشت رشته های منفک شده از فدراسیون جانبازان و معلولین دوباره مطرح شده. به ویژه اینکه ورزشکاران رشته های منفک شده از عدم یکسان سازی امکانات گلایه دارند و معتقدند امکانات و زیرساخت های فدراسیون های ورزشی برای ورزشکاران سالم طراحی شده و نیازهای آنها در نظر گرفته نشده است. رضایی در این باره گفت: این گلایه به حق و درستی است. فلسفه وجودی تاسیس فدراسیون جانبازان و معلولین ارائه امکانات و زیرساخت مخصوص این ورزشکاران بوده که منطبق با نیازهای آنها طراحی و اجرا شده است. بنابراین باید در این زمینه به دنبال راه حل بود. بازگشت تمامی رشته های منفک شده به فدراسیون جانبازان و معلولین امکانپذیر نیست چرا که برخی از رشته ها در تشکیلات جهانی به شکل یکسان و واحد اداره شده و مسابقات آنها برگزار می شود. اما می توان برای ادامه راه مسائل را مدیریت کرد که ورزشکاران این رشته ها آسیب نبینند.

مربی تیم ملی والیبال نشسته افزود: انصافا در برخی از فدراسیونها خوب کار شده و ورزشکاران پارالمپیکی از شرایط مناسبی برخوردارند اما در برخی دیگر مشکلات وجود دارد و این مانع بزرگی بر سر راه ورزشکاران است. متاسفانه مشکل زیرساخت در ورزش برای این رشته ها به ویژه در شهرستانها وجود دارد و همین سبب شده تا ورزشکاران پارالمپیکی برای ورزش و آماده سازی با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در همین زمینه یکی دو جلسه برگزار شده و چند جلسه دیگر نیز خواهیم داشت تا به یک جمع بندی برسیم. آنچه مسلم است لزوم تغییر نگرش و تجدیدنظر در برخی از رشته ها وجود دارد و باید به یک راه حل منطقی برسیم و آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول