اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

انتخاب رئیس نباید از بیرون مجلس مدیریت شود/ رئیس مجلس حق اجتهاد شخصی در جایگاه ریاست را ندارد

منتخب مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: شخصی که نامزد ریاست مجلس می‌شود باید به طور تجربی و عملی با جایگاه و ارکان و عملکرد مجلس آشنایی قابل قبولی داشته باشد.

انتخاب رئیس نباید از بیرون مجلس مدیریت شود/ رئیس مجلس حق اجتهاد شخصی در جایگاه ریاست را ندارد

مهرداد ویسکرمی منتخب مردم خرم‌آباد و چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد در خصوص معیارهای انتخاب رئیس قوه مقننه، اظهار داشت: در پاسخ به سوالی که در مورد شرایط مورد نیاز برای ریاست مجلس شورای اسلامی پرسیده شد باید عرض کنم جواب این سوال بستگی به جایگاه قانونی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی دارد.

وی افزود: در قانون اساسی در مورد رئیس جمهور و قوه قضاییه به صراحت تکلیف روشن شده است اما در خصوص مجلس شورای اسلامی آنچه برجسته شده و موضوعیت دارد خود مجلس شورای اسلامی است.

آنچه در راس امور است خود مجلس است و نه ریاست مجلس

منتخب مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم با بیان اینکه به نظر اینجانب در دوره‌های گذشته به واسطه وجود افراد شاخص سیاسی ریاست مجلس شورای اسلامی تا حدودی از جایگاه خودش فاصله گرفت، عنوان کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی یک نماینده معمولی است که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به مدت یکسال برای ریاست انتخاب می‌شود و همین نشان می‌دهد که چیزی فراتر از از خود مجلس یا متمایز از سایر نمایندگان نیست، بلکه وکیل آنها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وکیل مردم در مجلس بایستی در چارچوبی که مجلس تعیین می‌کند حرکت کند و حق اجتهاد از طرف مجلس را در مسائل مختلف ندارد؛ به بیان دیگر آنچه در راس امور است خود مجلس و نه ریاست مجلس است.

ویسکرمی تصریح کرد: با توضیحات فوق روشن می‌شود که رئیس مجلس همانند سایر نمایندگان مجلس، در ابتدای تشکیل مجلس از درب ورودی و عمومی مجلس وارد می‌شود، نه اینکه کسانی خود را مستحق بدانند که از درب مخصوص هیئت رئیسه وارد شوند یا خود را نماینده‌تر از دیگران بدانند.

رئیس مجلس باید سابقه حضور قبلی در مجلس داشته باشد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ حوزه انتخابیه‌ای بر دیگر حوزه‌ها برتری ندارد، خاطرنشان کرد: بلکه شاید بتوان گفت حوزه‌های انتخابی کوچکتر محصول انتخاب دقیق‌تر و جزئی‌تر مردم هستند و به جایگاه وکالت مردم نزدیک‌تر هستند.

منتخب مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم گفت: نکته دیگر در مورد ریاست مجلس این است که که بایستی شخصی که نامزد ریاست می‌شود تجربه حضور قبلی در مجلس را داشته باشد و به طور تجربی و عملی با جایگاه و ارکان و عملکرد مجلس آشنایی قابل قبولی داشته باشد.

انتخاب رئیس مجلس نبایستی از بیرون مجلس مدیریت شود

وی تاکید کرد: انتخاب ریاست مجلس نبایستی از بیرون مجلس مدیریت شود بلکه به معنای واقعی کلمه، باید برخاسته از متن مجلس شورای اسلامی و منتخب آحاد نمایندگان محترم باشد.

ویسکرمی ادامه داد: به همین منوال هیئت رئیسه نیز اختیارات آنچنانی نباید داشته باشد مگر در حدی که برای اداره مجلس و هماهنگی امور مورد نیاز است و لذا رئیس یا هیئت رئیسه حق ندارد تصمیمات نمایندگان را بر اساس سلیقه‌های شخصی، یا اجتهاد جمعی هیئت رئیسه وتو کند.

وی سابقه روشن و پاک اخلاقی، اعتقادی و رفتاری را از شرایط اولیه ریاست مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: رئیس مجلس، چهره مجلس محسوب می‌شود و هرچه این چهره پاک‌تر و در عملکرد خود تواناتر باشد به حفظ آبروی مجلس کمک بیشتری خواهد کرد.

منتخب مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم اظهار داشت: یکی از کارهای فوری که لازم است در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، اصلاح آیین نامه داخلی مجلس به نفع توده مردم و آحاد نمایندگان برای ایفای وظیفه نمایندگی است.

عملکرد مجلس بایستی شفاف و روشن باشد

وی بیان داشت: اگر خواهان یک مجلس مقتدر و در راس امور هستیم بایستی جایگاه واقعی و قانونی نمایندگان را تقویت کنیم و تنها در این صورت است که مجلس در راس امور قرار می‌گیرد و  می‌تواند مدافع حقوق مردم باشد.

ویسکرمی با اشاره به اینکه اینکه لابی و رایزنی شخصی در اموری مانند مجلس اجتناب ناپذیر بوده اما درصد بالای تاثیر آن در یک مجموعه نشانه ناسالم بودن آن مجموعه است، افزود: نفوذ باندهای قدرت و ثروت و تزویر از همین دریچه صورت می‌پذیرد، لذا عملکرد مجلس بایستی شفاف و روشن باشد به گونه‌ای که بتواند در برابر رسانه‌ها و افکار عمومی نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

مجلس انقلابی مجلسی است که خودش را فدای رهبری و ولایت می‌کند

وی به معیارهای مجلس انقلابی اشاره و عنوان کرد: به نظر بنده مجلس انقلابی مجلسی است که خودش را فدای رهبری و ولایت می‌کند و هیچ کسی حق ندارد از جایگاه رهبری برای خودش خرج کند بلکه امثال بنده باید سپر بلای ولایت و رهبری باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم در مورد تاثیرات انتخاب ریاست مجلس با رای بالای نمایندگان، اظهار کرد: به نظر بنده ماهیت ریاست مجلس با ریاست جمهوری تفاوت دارد، چرا که رئیس جمهور منتخب مستقیم مردم بوده و رای بالای او در اقتدار دولت موثر است اما رئیس مجلس، وکیل نمایندگان محسوب می‌شود و بناست منتقل کننده نظر مجلس باشد.

رئیس مجلس حق اجتهاد شخصی در جایگاه ریاست را ندارد

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس رای بالا یا پایین ریاست مجلس قابل مقایسه با رای رئیس جمهور نیست، بلکه همانطور که گفته شد رئیس مجلس در حقیقت وکیل نمایندگان محسوب می‌شود و حق اجتهاد شخصی در جایگاه ریاست را ندارد چنانکه در قانون اساسی آنچه پررنگ و جدی مطرح شده خود مجلس است و رئیس مجلس نیز در همین چهارچوب مجلس قرار می‌گیرد.

ویسکرمی افزود: هر کسی با هر میزان رای که در جایگاهی قرار می‌گیرد در صورت توانایی می‌تواند در جایگاه حقوقی خودش بسیار موثر باشد، مهم این است که لیاقت آن جایگاه را داشته باشد و انرژی خود را صرف خدمت در آن موقعیت نماید.

وی گفت: در پایان هم نکته‌ای را عرض کنم و آن اینکه با توجه به به شناختی که از عزیزان داوطلب برای ریاست و هیئت رئیسه مجلس وجود دارد بابت انتخاب یا عدم انتخاب هیچکدام از دوستان نگران نیستیم و به لطف خدا همه دوستان نامزد در  انقلابی بودن و خدمت به مردم همداستان هستند و آن حساسیتی که در بعضی دوره‌ها وجود داشته به برکت بافت غالب انقلابی در مجلس یازدهم کم رنگ‌تر است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول