اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مصرف دخانیات موجب بروز نشانه‌های حاد کرونا می‌شود

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مصرف دخانیات عامل تشدید بیماری‌های دیگری است که منجر به بروز نشانه‌های حاد بیماری کووید 19 می‌شود.

مصرف دخانیات موجب بروز نشانه‌های حاد کرونا می‌شود

ابراهیم قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده بهداشتی گسترش استعمال دخانیات در جامعه است.

دخانیات در سال‌های آینده بزرگترین و بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر است

 

وی با بیان اینکه دخانیات یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است، افزود: مصرف این مواد عامل 25 بیماری کشنده از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بزرگترین و بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در صورت ادامه روند رو به بالای مصرف دخانیات در جهان، طی 20 سال آینده سالیانه 10 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات بروز می‌نماید که بیش از 70 درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

قادری خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر مصرف انواع مختلف مواد دخانی مانند قلیان به طور گسترده در جامعه شایع شده است که نقش خاصی در ورود جوانان و نوجوانان در عرصه استعمال دخانیات ایفا می‌کند که می‌بایست این گروه از افراد جامعه در زمینه عدم مصرف اینگونه مواد با توجه به زیان‌هایی که در آینده گریبان‌گیر آنها خواهند شد بکوشند و از مصرف آنها اجتناب کنند.

سالیانه 4 میلیون نفر جان خود را در دنیا از دست می‌دهند و اگر روند استعمال ادامه یابد 500 میلیون نفربه علت مصرف دخانیات خواهند مرد

 

وی به بروز بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات و استنشاق تحمیلی دود آنها از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و حساسیت‌هاگریزی زد و گفت: در این زمینه سالیانه 4 میلیون نفر جان خود را در دنیا از دست می‌دهند و اگر روند استعمال به این‌گونه ادامه یابد 500 میلیون نفر از جمعیت فعلی دنیا در نهایت به علت مصرف دخانیات خواهند مرد که نیمی از این‌ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

سالانه میلیاردها تومان صرف درمان بیماری‌های مرتبط با استعمال سیگار می‌‌شود

قادری با اشاره به زیان‌های اقتصادی ناشی از مصرف دخانیات افزود: مصرف داخلی (در ایران) 50 میلیارد نخ سیگار به طور متوسط سالانه 1000 میلیارد تومان صرف خرید و دودشدن این محصول و میلیاردها تومان صرف بیماری‌های مرتبط با آن می‌‌شود.

 

عادت به مصرف سیگار زمینه‌ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر، بزهکاری علی‌الخصوص در جوانان و نوجوانان می‌‌شود

 

عادت به مصرف سیگار زمینه‌ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر است

 وی در خصوص زیان‌های اجتماعی ناشی از مصرف دخانیات تصریح کرد: مصرف سیگار نوعی اعتیاد است ولی متاسفانه این مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف محسوب می‌شود، متاسفانه عادت به مصرف سیگار زمینه‌ساز بروز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر، بزهکاری علی‌الخصوص در جوانان و نوجوانان می‌‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه استعمال هر نخ سیگار باعث کوتاه شدن هفت روز از عمر می‌‌شود، افزود: اثرات تحمیلی دود سیگار نیز کمتراز عوارض ناشی از استعمال آن نیست.

۴ هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود سیگار وجود دارد

قادری با بیان اینکه دخانیات شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان است، تصریح کرد: در ترکیب دود سیگار ۴ هزار نوع ماده شیمیایی و سم وجود دارد که استنشاق آن موجبات خطر مصرف‌کنندگان و اطرافیان را ایجاد می‌کند.

 وی اظهار کرد: 25 نوع بیماری خطرناک از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و عروق، ریه، کبد،گوارش و نازایی مرتبط با استعمال دخانیات است.

هر 8 ثانیه یک مرگ در جهان ناشی از مصرف دخانیات روی می‌دهد

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بروز 50 هزار مرگ در ایران و یا در هر 8 ثانیه یک مرگ در جهان ناشی از مصرف دخانیات است.

نوجوانان و جوانانی که مبادرت به استعمال دخانیات می‌کنند 20 تا 25 سال زودتر از همسالان خود می‌میرند

 

قادری گفت: نوجوانان و جوانانی که مبادرت به استعمال دخانیات می‌کنند احتمال مبتلای آنها به سرطان ریه چندین برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است و 20 تا 25 سال زودتر از همسالان خود می‌میرند.

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و خطر ابتلا به بیماری‌های فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتاً ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود افزود: استعمال دخانیات در درازمدت باعث تأثیرگذاری بر روی پوست شده و آنها را خشک، شکننده، تغییر رنگ به قهوه‌ای متمایل به زرد می‌کند.

احتمال ابتلای افراد سیگاری به کرونا بیشتر است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه احتمال ابتلای افراد سیگاری به کرونا بیشتر است، افزود: این افراد در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند.

در بیشتر بیماری‌های واگیردار دستگاه تنفسی، باید نگران افراد سیگاری بود

 

قادری گفت: در بیشتر بیماری‌های واگیردار دستگاه تنفسی، باید نگران افراد سیگاری بود چون احتمال بیماری آنها بیشتر است و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: هنوز کاملاً اثبات نشده که سیگارکشیدن افراد را در برابر ویروس کرونا  آسیب‌پذیرتر می‌کند یا خیر، ولی به تبع استعمال آن توانایی بدن در مبارزه با بیماری‌های واگیردار را کاهش و ریسک تشدید بیماری و بروز نشانه‌های ذات‌الریه یا پنومونی را افزایش می‌دهد.

 قادری دخانیات را عامل تشدید شدن بیماری‌های دیگری دانست که منجر به بروز نشانه‌های حاد بیماری کووید 19 می‌شوند.

وی اظهار داشت: استعمال دخانیات با بیماری‌های مزمن ریه و قلب مرتبط است که این بیماری‌ها نیز خود با تشدید شدن ویروس کرونا در ارتباط هستند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول