اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

این رانت لعنتی

یکبار برای همیشه رانت را از اساس از بازار خودرو حذف کنید؛ مطمئن باشید با حراج شفاف خودرو در بورس، قیمت آزاد خودرو پایین خواهد آمد چون دیگر رانتی در بازار باقی نخواهد ماند. مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار هم بجای اینکه به جیب سلطانهای فاسد برود، به بیت المال واریز کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدامیر سیاح در یادداشتی نوشت: چند سالی است که بازار خودرو در کشورما دچار رانت شده است. رانتی ناشی از شکاف قیمتی میان قیمت تمام شده خودرو (موسوم به قیمت کارخانه که توسط شورای رقابت تعیین می شود) و قیمت بازاری خودرو که ناشی از عرضه و تقاضای خودرو است.
این اختلاف دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از کمبود خودرو در بازار گرفته تا شرایط تورمی که قیمت شناور بازار آزاد بالا می رود ولی قیمت دستوری و سرکوب شده کارخانه ثابت می ماند و... دلایل دیگر. دلیل این شکاف قیمتی هرچه باشد، یک چیز قطعی است: در این بازار رانت وجود دارد. وجود رانت هم طبعا عده زیادی را به طمع دسترسی به این رانت، به بازار خودرو می کشاند تا بلکه از کارخانه یک یا چند خودرو بخرند و در بازار آزاد بفروشند و سودی رانتی و مفت به جیب بزنند
اصولا سلطانها و فسادهای کلان در این بازارهای رانتی ایجاد می شود.
وقتی در بازاری رانت وجود دارد و تقاضای سوداگری هم به بازار هجوم آورده، اقتصاددانها معتقدند قبل از هرکاری باید اولا رانت را حذف کرد و خودروها را به بالاترین قیمت بازار حراج کرد مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار (رانت موجود) را به بیت المال ریخت تا خدمات عمومی نظیر صرف حمل ونقل عمومی شود همینطور مالیات بر عایدی سرمایه(سود خرید خودروی ارزان از کارخانه، مال بیت المال است نه خریدار خودروی رانتی از کارخانه) که بازهم رانت را از بازار حذف می کند.
 و ثانیا با ابزارهای عمدتا مالیاتی و تنظیم گری، تقاضای سوداگری را از بازار بیرون کرد. برای بازار خودرو اهم این ابزارها عبارتند از: فروش به افراد فاقد پلاک فعال، مالیات بر خودروی دوم و سوم هر خانواده، مالیات بر پلاک دوم و سوم هرشخص و...
سالهای 97 و 98 که این شکاف قیمتی کارخانه و بازار به اوج رسیده بود، این راهکارها به وزارت صمت پیشنهاد شد اما وزارت صمت گوشش بدهکار نبود و ثبت نامهای مشکوک و مضحک اینترنتی به راه انداخت که در آنها صدها خودرو در کسری از ثانیه، فروش می رفت. همان روزها مثل روز روشن بود در بازاری با سالانه اقلا 10 هزار میلیارد تومان رانت، از کنار روشهای مشکوک و غیر شفاف فروش خودروهای رانتی، فساد و سلطان بیرون میزند که دیدیم زد و تازه شاید هنوز همه فسادهای آن دوره را ندیده باشیم.
خوشبختانه پیش فروش فوری اخیر که با محوریت وزارت صمت توسط دو خودرو ساز به راه افتاده، تدابیر خوبی برای بیرون کردن تقاضای سوداگری و رانتی از بازار پیش بینی شده (مانند شرط درست فروش به صاحبان گواهی نامه و افراد بدون پلاک فعال و با شرط منع فروش و...) اما از این پیش فروش هم فساد بیرون خواهد آمد چرا که هنوز رانت باقیست.
راهکار اصلی باید حذف رانت از بازار خودرو باشد؛ با حراج محصولات خودروسازان در جای شفافی مثل بورس کالا، رانت، حذف و تقاضای سوداگری از این بازار خارج میشود اما با روش فعلی وزارت صمت (دعوت از مردم به ثبت نام اینترنتی خودرو و قرعه‌کشی بین ثبت نام کنندگان)، در واقع دعوت از تقاضای سوداگری به بازار است. یادآوری می شود، تقاضای سوداگری، خودرو نمیخواهد، رانت را میخواهد و در پیش فروش جدید وزارت صمت، این رانت لعنتی هنوز باقیست.
برادران وزارت صمت گمان میکنند با افزایش عرضه خودرو، شکاف قیمتی از بین خواهد رفت. مانند بانک مرکزی در بهمن96 که تصور می کرد با پیش فروش سکه ارزان، حباب سکه خالی می شود، غافل از اینکه تقاضای سوداگری چنان مهیب بود که همه رانت موجود در 62 تن سکه طلا را بلعید و برای بانیان آن تصمیم، ننگ و بی آبرویی بجا گذاشت.
برادران وزارت صمت! ضمن تشکر از اجرای نیمی از توصیه های اقتصاددانان برای بیرون کردن تقاضای سوداگری از بازار خودرو، خواهش می کنیم، یکبار برای همیشه رانت را از اساس از بازار خودرو حذف کنید. مطمئن باشید با حراج شفاف خودرو در بورس، قیمت آزاد خودرو پایین خواهد آمد چون دیگر رانتی در بازار باقی نخواهد ماند. مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار هم بجای اینکه به جیب سلطانهای فاسد و مفسد برود، (بعد از اخذ اجازه از مجلس) به بیت المال واریز کنید.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول