اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نصب کنتور هوشمند روی 935 حلقه چاه کشاورزی در رفسنجان

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان با بیان اینکه 935 حلقه چاه از 971 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان دارای کنتور هوشمند است، گفت: نیمه اول امسال روی تمامی چاه‌های کشاورزی شهرستان کنتور هوشمند نصب می‌شود.

نصب کنتور هوشمند روی 935 حلقه چاه کشاورزی در رفسنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، مجید فصیحی‌هرندی در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت: اجرای سیستم غرق‌آبی و تحت فشار برای آبیاری اراضی کشاورزی طی سال‌های اخیر در کشور و در بین کشاورزان رفسنجان مورد استقبال قرار گرفته که این کار موجب بهره‌وری و مدیریت منابع آب می‌شود.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در فصل تابستان گذشته با کمبود آب مواجه شدیم چون مصرف مردم 30 درصد افزایش پیدا کرده بود، ادامه داد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود مصرف آب به‌دلیل مسائل بهداشتی افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت: در رفسنجان اقداماتی در حال انجام است، سیستم انتقال آب بهینه‌سازی و نوسازی می‌شود و سال گذشته نیز دو حلقه چاه آب در شهرستان حفر شد و امسال نیز یک حلقه چاه وارد مدار شده است، مخزن 15 هزار مترمکبی آب شرب نیز بهره‌برداری می‌شود.

فعالیت 32 حلقه چاه غیر مجاز در رفسنجان

وی از یکپارچه‌شدن شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و افزود: امیدواریم ضمن مدیریت واحد، این کار به حفظ مدیریت منابع آب منجر شود.

فصیحی‌هرندی با اشاره به تقلیل چاه‌های کشاورزی غیرمجاز به 32 حلقه چاه، عنوان داشت: تعداد 150 حلقه چاه در حواشی شهر در خانه‌های ویلایی حفر شده بود که همه مسدود شدند.

علی احمدی‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: کل چاه‌های شهرستان یک هزار و 172 حلقه است که 68 حلقه چاه از این تعداد، بنا به دلایلی غیرفعال هستند که مربوط به صنعت، خدمات، کشاورزی و..بوده  و یک تعداد هم متروکه هستند.

وی بیان کرد: یک هزار و 104حلقه چاه در بخش صنعت، شرب و بهداشتی فعال هستند ضمن اینکه 999 حلقه چاه در بخش کشاورزی داریم که 28 حلقه آن غیرفعال است و 971 حلقه چاه فعال است.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان تصریح کرد:تعداد 77 حلقه چاه شرب و بهداشتی داریم که 25 حلقه شهری و 52 حلقه روستایی است که 66 حلقه چاه فعال و 11 حلقه چاه غیرفعال است.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها آب‌رسانی به روستاها خوب بوده و بودجه برای این منظور گذاشته شده، تصریح کرد: خط انتقال آب شرب روستای دره‌در تا دو هفته آینده تکمیل و مردم این روستا می‌توانند از آب شرب و بهداشتی استفاده کنند.

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 32 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان داریم که جزء فرم 5 هستند؛ از سال 93 تا کنون 300 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان حفر شده است و در سال گذشته 80 حلقه چاه مسدود شد.

وی توضیح داد: تعادل بین تغذیه و تخلیه آب از سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان از سال 53 تا کنون بر هم خورده که با حفر چاه‌ها به اینجا رسیدیم و در حال حاضر 64 سانتی‌متر و 131 میلیون متر مکعب در سال کسری حجم مخزن داریم.

احمدی‌پور با اشاره به طرح تعادل‌بخشی منابع آب در دست‌های ممنوعه ابراز داشت:  باید تا سال 1400 سفره‌ها را به تعادل برسانیم و تا سال 1415 سفره‌ها را به 20 سال قبل برگردانیم و این کار شروع شده است.

وی ادامه داد: اگر چاه‌های غیرمجاز را پر کنیم و جلوی اضافه برداشت مجاز را هم بگیریم باز هم کم می‌آوریم برای همین مجبور هستیم 45 درصد از پروانه‌های چاه‌ها را کم کنیم تا بتوانیم سفره را به تعادل برسانیم حتی خیز آب زیرزمینی را هم داشته باشیم و راهی جز این نداریم.

احمدی‌پور با اشاه به اینکه رفسنجان بحرانی‌ترین دشت کشور است، گفت: اقتصاد و کشاورزی این شهرستان به آب بستگی دارد.

وی با توضیحاتی در خصوص بحث مالکیت آب به سال 47 و  تصویب قانون ملی‌شدن آب اشاره کرد و بیان داشت: طبق این قانون افراد مالک آب نیستند، اما در دشت‌های آزاد، وزارت نیرو و صنعت آب و برق مجوز بهره‌برداری یا حق‌آبه به مردم می‌دادند که مردم مجاز به میزان برداشت و استحصال طبق مجوز بودند اما به‌دلیل اینکه کنترل و نظارت در بهره‌برداری نبود، هر کس در طول سال هرچه می‌خواست آب برداشت می‌کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان از طرح کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی یاد کرد و افزود: این طرح برای کنترل حجم بهره‌برداری آب که در پروانه قید شده است که هم تخلیه دشت را می‌توانیم محاسبه کنیم هم کنترل بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی عوان کرد: از سال 95 نصب کنتور را آغاز کردیم و از 971 حلقه چاه کشاورزی فعال 935 حلقه چاه دارای کنتور هوشمند هستند و از این 935 کنتور تا کنون 688 چاه شارژ شده است.

احمدی‌پور گفت: نیمه اول امسال روی همه چاه‌ها کنتور هوشمند نصب خواهد شد.

انتهای پیام/80016/ب/ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول