اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

حبوبات لاکچری شد/ افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بوشهر+ جدول

قیمت انواع حبوبات در بازار بوشهر در پنج ماه اخیر از 33 درصد تا 140 درصد گران شده است.

حبوبات لاکچری شد/ افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بوشهر+ جدول

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس در بوشهر، قیمت انواع حبوبات در بازار بوشهر در پنج ماه اخیر از 33 درصد تا 140 درصد گران شده است. در کنار افزایش قیمت سایر حبوبات قیمت برنج نیز در مدت مشابه بیش از 76 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است. به‌نحوی‌که انواع برنج هندی که در بهمن‌ماه سال 1398 هر کیلوگرم 8500 تومان قیمت داشت امروز در بازار قیمت 15هزار تومان را پشت سر گذاشته است.

این افزایش قیمت‌ها به حدی غیرقابل‌قبول بوده که کسبه بوشهر می‌گویند سفره مردم در حال خالی شدن از حبوبات است. علت اصلی اما نه در بازار که در سیاست‌های جاری دولت در رابطه با صادرات و واردات و قیمت ارز است.

قیمت دلار که افزایش یافت، بازار صادراتی برای تولیدکنندگان این کالاها بسیار جذاب شد. در کنار این اتفاق با توجه از بین رفتن جاذبه واردات انواع حبوبات (با توجه به برداشته شدن ارز مرجع و نیمایی از واردات انواع حبوبات و واردات با دلار آزاد) باعث افزایش قیمت تمام‌شده این کالاها در گمرک نسبت به سنوات قبل شد. هرچند دولت برای واردات انواع حبوبات تعرفه 5درصدی در نظر گرفته اما ارز آزاد و باز بودن مسیر صادرات این کالاها باعث افزایش نرخ حبوبات در سراسر کشور شده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی این حوزه راه چاره کنترل قیمت این کالاها در کوتاه‌مدت را ممنوع کردن صادرات این کالاها عنوان کرده‌اند تا با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش یابد. در زیر افزایش نرخ و درصد افزایش قیمت انواع حبوبات(به تومان) را می‌بینیم:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول