اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

تحقق تورم هدف‌گذاری شده با ابزار عملیات بازار باز

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به آثار اجرای عملیات بازار باز و خرید فروش اوراق بدهی دولت، گفت: بانک مرکزی به جای اینکه صرفا روی نقدینگی و پایه پولی تمرکز کند بر نرخ سود هم تمرکز خواهد کرد و در قالب عملیات ریپو و ریپوی معکوس نرخ سود بانکی را کنترل خواهد کرد.

تحقق تورم هدف‌گذاری شده با ابزار عملیات بازار باز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیمان قربانی درخصوص هدف‌گذاری تورم 22 درصد برای سال 99 از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: تورم یکی از مسائل مزمن اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر بوده و کشور نتوانسته تورم را به صورت پایدار کاهش دهد.

وی افزود: از ابتدای دهه 90 بسیاری از کشورها به چارچوب تورم سیاست‌های پولی خود را طراحی و تنظیم کرده‌اند و در این زمینه توفیق داشته‌اند و تورم در بسیاری از کشورها یک مساله حل شده است

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در اقتصاد ما وجود دارد این است که سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت همواره سیاست موافق چرخه‌ای بوده است به طوری که وقتی درآمدهای نفتی بالا می‌رود بودجه دولت افزایش و وقتی درآمدهای نفتی دولت کاهش می‌یابد، سیاست انقباض بودجه‌ای اعمال می‌شده و این منجر به تشدید چرخه‌های اقتصادی و تجاری می‌شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی براساس تجربه‌ای موفق جهانی عملیات بازار باز را در دستور کارخود قرار داده است، گفت: در این زمینه بسترهای قانونی، مقرراتی، آموزش کارکنان را فراهم کرده است. چارچوب جدید به این شکل خواهد بود که سیاست‌گذار مالی (دولت) برای کسری بودجه خود اوراقی را منتشر می‌کند و این اوراق در ترازنامه بانک‌ها قرار گرفته و رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها براساس خرید و فروش این اوراق شکل می‌گیرد.

قربانی ادامه داد: بانک مرکزی به جای اینکه صرفا روی متغیرهای پولی مانند نقدینگی و پایه پولی تمرکز کند بر نرخ سود هم تمرکز خواهد کرد و نرخ سود را مبنای هدف خود قرار می‌گیرد و در قالب عملیات ریپو و ریپوی معکوس نرخ سود بانکی را کنترل خواهد کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این اقدام باعث می‌شود سیاست‌گذار مالی هم سیاست‌های خود را حالت ضدچرخه‌ای قرار دهد، اظهارداشت: یعنی اگر درآمدهای دولت کاهش یافت، لازم نیست تا حد زیادی مخارج را کاهش دهد و می‌تواند از ظرفیت اوراق استفاده کند و وقتی درآمد دولت به حد مطلوب رسید بدهی خود را کاهش دهد.

وی افزود: بانک مرکزی براساس پیش‌بینی‌هایی که از روند متغیرها داشته است، تورم حدود 24 درصد را پیش‌بینی‌‌ می‌کرد که البته هدف روی 22 درصد و به علاوه 2 و منهای 2 درصد قابلیت نوسان در نظر گرفتیم و این کمک می‌کند فعالان اقتصادی بتوانند انتظارات خودشان را درست تنظیم کنند و بانک مرکزی از همه ظرفیت‌های سیاستی خود برای تحقق تورم هدف‌گذاری شده استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول