اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مبارزه با فساد در بام ایران جان تازه‌ گرفت/ از تخریب ویلاهای بیرگان تا ورود دیوان به برخی مفاسد

در این گزارش به موضوع فساد، عوامل فسادزا و پرونده‌های در دست اقدام دستگاه قضا در این خصوص پرداخته شده است.

مبارزه با فساد در بام ایران جان تازه‌ گرفت/ از تخریب ویلاهای بیرگان تا ورود دیوان به برخی مفاسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، موضوع فساد یکی از چالش برانگیزترین موضوعات بعد انقلاب بوده است؛ بگذریم از اینکه همین حساسیت روی این موضوع هم هنر انقلاب اسلامی بود و کسی آن را ندید!

پهلوی رکورددار بزرگ ترین ابعاد فساد در حوزه‌های اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و ... بود ولی کسی دم از فساد نمی‌زد؛ حتی کلمه فساد برای مردم ناشناخته بود؛ امروز مردم به برکت انقلاب اسلامی روی کوچکترین موضوعات منطقه‌ای هم تحلیل دارند و رصد می‌کنند و اگر تخلف یا فسادی صورت بگیرید با قدرت تمام از نظام اسلامی آن را مطالبه می‌کنند.

تکرار مکرر واژه فساد بعد از انقلاب به خصوص در چند سال اخیر از تریبون‌های مختلف و رسانه‌های مختلف دستاورد نظام بود ولی برخی این دستاورد را وارونه جلوه می‌کنند و تلاش می‌کنند القا کنند که در زمان پهلوی اصلا فسادی وجود نداشته! اما در واقع در آن دوران برخورد با فساد به دغدغه عمومی تبدیل نشده بود و مردم آنچه که ما امروز به آن فساد می‌گوییم را جزیی از مدیریت حاکمان می‌دانستند.

مثلا جنایاتی که خوانین در بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری کردند و امروز به گواه بسیاری از بزرگترهایی که خود راوی این جنایات هستند می‌توان به لایه‌هایی از فساد آن روزها پی برد. جنایات خوانین سرتشنیز و شلمزار و ده‌ها مورد دیگر که مجالی برای پرداخت به آن‌ها در این نوشتار نیست. 

مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب

در گام اول انقلاب همین طرح دغدغه و احساس نیاز در مردم به وجود آمد و البته اقداماتی هم شکل گرفت؛ در گام دوم انقلاب باید به فرموده رهبر معظم انقلاب حرکتی جدی برای مبارزه و برخورد با فساد شکل بگیرد؛ مسیر و بستر برای این مهم در گام اول فراهم شده، امروز مردم به خوبی لزوم برخورد با فساد را می‌دانند و حتما با مجموعه حاکمیت در این موضوع مهم همکاری خواهند کرد.

چهارمحال و بختیاری امروز کارنامه موفقی در حوزه برخورد با فساد دارد، ناکام گذاشتن پروژه 2/5 میلیارد دلاری یک شرکت امریکایی در چهارمحال و بختیاری، اعلام جرم علیه شهرداران شهرکرد، اعلام جرم علیه سه تن از اعضای شورای شهرکرد، بازداشت معاون سازمان صمت استان و تخریب ویلاهای لاکچری منطقه بیرگان تنها بخش کوچکی از موضوع مبارزه با فساد در چهارمحال و بختیاری است که با هوشیاری رسانه‌ها، مدیران دولتی و مقامات قضایی تاکنون محقق شده است.

نکته جالب این است تمام این پرونده‌ها در دوره مدیریت حجت الاسلام رئیسی در قوه قضائیه به جریان افتاده است و امیدواریم مانند پرونده چندین ساله ویلاهای لاکچری بیرگان که نهایتا با دستور مقام قضایی در روزهای گذشته تخریب شدند سایر پرونده‌ها پیگیری و نتیجه به مردم گزارش شود.

فساد چیست؟ و چه زمانی فساد رخ می‌دهد؟

دبیر اجرایی دفتر دیده‌بان شفافیت با اشاره به تعریف فساد گفت: با توجه به تعاریف متفاوت برای فساد، عمومی‌ترین آن استفاده غیرمجاز از امکانات عمومی برای کسب منافع شخصی است که خود فساد انواع مختلفی می‌تواند داشته باشد مانند رانت اختلاس تعارض منافع که مهم‌ترین وجوه فساد هستند.

نگاه قومیتی یک عامل مهم فسادزا در چهارمحال و بختیاری است

وی عوامل ایجاد فساد در استان  را اینگونه تشریح کرد: یک بخش از دلایل که منجر به ایجاد فساد در استان می‌شود تابع شرایط و ضوابط کشور است یعنی بخشی از فساد ناشی از خلاهای قانونی هست که در حوزه‌ی پیشگیری و مبارزه با فساد وجود دارد که در استان ما هم تابع قوانین کشوری هست و مورد دیگر در ایجاد فساد قبیله‌گری در انتصابات هست که نگاه سیاسی و منطقه‌ای قومی و گروهی در انتصابات مدیران باعث انتصاب مدیران ضعیف و ناکارآمد و بعضا آلوده و فاسد می‌شود که به گسترش فساد کمک می‌کند.

وی افزود: برای مثال وقتی تمام فشار یک نماینده برای انتصاب یک مدیر از قوم بختیاری یا ترک زبان باشد و نگاهی به تخصص افراد و پاکدستی آنان نداشته باشد این یعنی آغاز یک مسیر منتهی به فساد.

عدم مشارکت مردمی در مبارزه با فساد ناشی از سرخوردگی اجتماعی است

شیرانی ادامه داد: کاهش مشارکت مردم در مطالبه‌گری در مبارزه با فساد ناشی از سرخوردگی اجتماعی از گسترش فساد هست زمانی که مردم تکرار پرونده‌های فساد را می‌بینند هر روز عددها بزرگتر می‌شود رده‌های افراد درگیر فساد بالاتر می‌رود که باعث سرخوردگی اجتماعی می‌شود و می‌تواند منجر به گسترش فساد شود.

موج مبارزه با فساد بعد از انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه به شهرکرد هم رسید

وی با اشاره به انتصاب آقای رئیسی در قوه قضاییه اظهار داشت: از زمان انتصاب آقای رئیسی به ریاست قوه قضاییه شاهد یک تحرک ویژه در حوزه مبارزه با فساد هستیم وقتی که راس یک مجموعه به حرکت در می‌آید این حرکت می‌تواند به زیر مجموعه تسری پیدا کند. دستگاه‌های نظارتی مانند بازرسی و دادستان محترم پرونده‌های فساد در چند وقت اخیر  که استان با آن درگیر بوده ورود خوبی داشته اند و اگر ضعف‌هایی هم در برخورد وجود داشته ناشی از ضعف قوانین است.

وی در خصوص افزایش فساد در استان توضیح داد: تازمانی که ما اصلاح ساختار و سیستم انجام ندهیم پیشگیری و نظارت اجتماعی بر مدیران تقویت نشود فساد افزایش پیدا خواهد کرد و این رویه در کل کشور خواهد بود یعنی هرچه با افراد فاسد برخورد بکنید ولی زیرساخت‌های فسادآور را اصلاح نکنید این منجر به تکثیر و تکرار فساد خواهد شد.

لزوم جلوگیری از تسری فساد در لایه‌های اول مدیریتی استان

شیرانی با اشاره به تعدد بیشتر مدیران پاک دست بیان کرد: قطعا تعداد مدیران پاک دست نسبت به مدیران فاسد در استان ما به مراتب بیشتر است اما پلشتی چهره‌های فاسد و بازخورد اجتماعی ویرانگری که فساد مدیران دارد باعث می شود همان درصد اندک هم ضربه‌ای مهلک به سرمایه‌های اجتماعی نظام بزنند، بنابراین در فساد حتی فساد در رده‌های بالای مدیریتی استان حتی یک مورد هم می‌تواند همچون سیلی ویرانگر پایه‌های اعتماد عمومی را متزلزل کند، بنابراین باید با پیشگیری و افزایش نظارت اجتماعی از تسری فساد در لایه‌های اول مدیریتی استان جلوگیری کرد.

دادستان شهرکرد: عدم نظارت مدیران بزرگترین عامل فساد است

عمده مفاسد یا تخلفات به دلیل نبود نظارت کافی روی عملکرد زیر مجموعه است؛ اگر هر مدیر بالادستی قبل از دستگاه‌های نظارتی و حراستی زیرمجموعه خود را رصد کند بسیاری از تخطی‌های از قانون در نطفه خفه خواهند شد. عدم نظارت مدیران بر عملکرد زیرمجموعه تاکنون آسیب‌های جدی به حیثیت نهادهای مختلف زده است؛ برای مثال اگر شورای شهرکرد حسب وظیفه قانونی خود نظارتش را بر شهردار تقویت می‌کرد، یا اگر رئیس سازمان صمت نظارتش را بر معاونش بیشتر می‌کرد، یا اگر استاندار وقت در خصوص تذکرات مکرر رسانه‌ها در خصوص تخلفات چند مدیرکل حساسیت بیشتری به خرج می‌داد؛ قطعا کار به این بگیر و ببندهایی که بعدا اتفاق افتاد، نمی‌کشید!

اگر شورای شهرکرد حسب وظیفه قانونی خود نظارتش را بر شهردار تقویت می‌کرد، یا اگر رئیس سازمان صمت نظارتش را بر معاونش بیشتر می‌کرد، یا اگر استاندار وقت در خصوص تذکرات مکرر رسانه‌ها در خصوص تخلفات چند مدیرکل حساسیت بیشتری به خرج می‌داد؛ قطعا کار به این بگیر و ببندهایی که بعدا اتفاق افتاد، نمی‌کشید!

عبدالرضا علیمحمدی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه نظارت کافی از سوی مدیران مانع بزرگی در راه مبارزه با فساد است، گفت: هر مسؤولی در هر جایگاه و مسؤولیتی قرار دارد باید نظارت کافی بر زیرمجموعه خود داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد با بیان اینکه عدم توجه هر مسؤولی به وظایف خود سبب ایجاد فساد در زیرمجموعه می‌شود، ادامه داد: در برخورد با فساد هیچ مانعی در دستگاه قضا وجود ندارد و با هرگونه فساد اقتصادی و اجتماعی برخورد می‌کنیم.

درخواست دادستان برای ورود مردم به مبارزه با فساد

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه می‌توانند یاور دستگاه قضا در مبارزه با فساد باشند، پاسخ داد: مردم می‌توانند از طریق اطلاع‌رسانی و همکاری با سازمان‌های نظارتی در شناسایی مفاسد اقتصادی و اجتماعی دستگاه قضا را یاری کنند.

احساسی برخورد نکرده‌ایم/ جدیت سال گذشته در سال 99 هم تکرار خواهد شد

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی بسیار مصمم است و این را رسالت خود می‌داند، گفت: در این خصوص به هیچ‌وجه احساسی برخورد نکرده و نمی‌کنیم و برخورد قاطع همچنان ادامه دارد.

علیمحمدی با بیان اینکه زمانی که به موضوعی برخورد می‌کنیم بررسی‌ها انجام می‌شود و اگر به نتیجه برسیم که جرمی واقع شده و اخلالی صورت گرفته است قطعا با آن برخورد می‌کنیم، توضیح داد: پرونده به سرعت به جریان می‌افتد و رسیدگی انجام می‌شود.

معامله کشتارگاه جونقان ابطال شد/ منتظر رای دادگاه تهران هستیم 

وی با بیان اینکه بررسی برخی پرونده‌ها زمان‌بر است مانند پرونده کشتارگاه جونقان که ما در این موضوع از دو راه ورود کردیم، افزود: در بخش حقوقی ابطال معامله و مزایده صورت گرفت و در حال حاضر منتظر صدور رأی دادگاه هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد اضافه کرد: رسیدگی به اعلام جرم در دادگاه تهران بررسی می‌شود و  در این خصوص نیز منتظر اعلام حکم هستیم.

متولی مبارزه با فساد کیست؟

بدون شک مبارزه با فساد کار یک شخص یا نهاد نیست، مثلا بگوییم دستگاه قضا متولی برخورد با فساد است و همه کنار بکشند؛ در زیر گفت‌‌وگوی خبرنگار فارس با رئیس سابق خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری را ملاحظه می‌کنید:

رئیس سابق خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد گفت: فساد یعنی در مقام و مسؤولیتی که قرار داریم، شفافیت نداشته و سوءاستفاده‌ای از جایگاهی که در آن قرار داریم، صورت گیرد.

در موضوع شفافیت عملکرد خوبی نداشتیم

وی با بیان اینکه فساد دارای شاخص‌های مهمی برای ارزیابی است، ادامه داد: این شاخص‌ها هم تحت نظارت نهادهای بین‌المللی و هم نهادهای داخلی صورت می‌گیرد، رتبه ما در حوزه مبارزه با فساد و و شفافیت در کشورهای بین‌المللی خیلی  پایین و جزو ٢٠ یا ٣٠ کشور آخر جهان است، علتش هم این است که آیینه رسانه‌ای خود را فعال نکرده، به موضوع شفافیت نپرداخته و جایگاه و اختیارات را به صورت شفاف در عرصه عمومی قرار نداده‌ایم.

رسانه، دوربین عمومی جامعه است
عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری توضیح داد: رسانه می‌تواند به عنوان نهاد ناظر و دوربین عمومی جامعه عمل کند، وقتی رسانه نسبت به بخش‌های عمومی نظارت داشته‌باشد، مسؤولان نیز متوجه می‌شوند که تحت نظارت و رصد رسانه‌ها قرار دارند و نمی‌توانند به دلخواه خود عمل کنند.

سرکوب رسانه‌ای برابر است با کاشت بذر فساد
محمودیان بیان کرد: هر جایی که محدودیت وجود داشته و سرکوب رسانه‌ای صورت گیرد، بذری برای فساد کاشته می‌شود، آخر عاقبت آن می‌تواند بد باشد و دست‌اندازی برای حقوق دیگران، بیت‌المال و اشکال در زیرساخت ایجاد شود.

محمودیان اظهار داشت: مبارزه با فساد و شفاف‌سازی یک پروسه‌ای است که از قبل اندیشیده شده، قوانینی برایش در نظر گرفته شده، ساختارهایی برای شفافیت فساد وجود داشته و در آخر به مبارزه و کار قضائی می‌رسیم.

وی افزود: وقتی اطلاعات کافی در این زمینه‌ها وجود داشته‌باشد، رسانه می‌تواند "مو را از ماست بیرون کشد" و طبق قانون به اطلاعات لازم دسترسی یابد، روی مطالبات عمومی و فساد و شفافیت، پافشاری و سماجت کند، قسمت‌های مختلف را بشکافد و به مردم توضیح دهد.

رئیس سابق خانه مطبوعات استان تصریح کرد: وقتی یک عده افراد دور یک میزی جمع شوند، به هیچکس پاسخگو نباشند، خود را حاکم کل فرض کنند مطمئنا یک فسادی رخ داده یا در حال رخ دادن است.

محمودیان ادامه داد: طرح مسئله و به نتیجه رسیدن موضوع، دو مرحله مجزا از هم هستند، طرح مسئله زیاد توسط رسانه‌ها انجام می‌گیرد اما به نتیجه رسیدن آن نیازمند یک پروسه حقوقی و قضائی است که صرفا به رسانه‌ها برنمی‌گردد.

دستاوردهای ورود رسانه‌های استان به پرونده‌های فساد
وی گفت: رسانه‌های استان در این چند سال اخیر همزمان با کلیت وضعیت کشور و فضای ضد فساد شفافیت‌گرا و عدالت‌خواهی طبعا از این فضا متاثر شده‌اند. رسانه‌ها در بحث برج‌های دوقلو، کشتارگاه جونقان، واگذاری برخی کارهای خدماتی شهرداری بدون طی کردن پروسه‌های قانونی، واردات و صادرات کالاهای استان، زمین‌خواری و کوه‌خواری و اتفاقات در ادارات کل استان وارد شدند ولی اینکه چقدر از آن‌ها به نتیجه رسید، باید از دادستانی و دادگستری پرسید.

مبارزه با فساد ریشه در تاریخ بختیاری دارد

آنچه مختصرا در بالا بدان اشاره شد لزوم اهمیت مبارزه همگانی و بی‌امان با فساد است؛ قطعا چهارمحال و بختیاری بی‌تاثیر از فضای کشور و به صورت جزیره‌ای نمی‌تواند در موضوع مبارزه با فساد موفق عمل کند؛ اما مدیران و مردم این استان نباید فراموش کنند، که مفاخر این استان مانند بی‌بی مریم بختیاری یا سردار اسعد چه نقش مؤثری در مبارزه با فساد داشتند و علی‌رغم اینکه در بسیاری از موارد توده مردم و فضای کلی کشور هم سو با این افراد نبود ولی کارهای بزرگی در خصوص مبارزه با فساد شکل گرفت.

قطعا امروز با این فضای خوبی که در کشور شکل گرفته و مطالبه همگانی که به وجود آمده بهتر می‌توان در مسیر مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب حرکت کرد؛ مدت‌هاست زمزمه حضور رئیس دستگاه قضا به استان چهارمحال و بختیاری در فضای نخبگانی مطرح شده است امیدواریم حضور حجت الاسلام رئیسی موجی جدید در حوزه مبارزه با فساد در بام ایران ایجاد کند.

انتهای پیام/3339/م/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول