اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

مسائل فقهی در زمینه اهدای عضو دریافت و منتشر شود

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، گفت: مسائل فقهی در زمینه اهدای عضو برگرفته از فتاوای علمای شیعه و اهل سنت دریافت و منتشر شود تا برای مقلدین هیچ شبهه فقهی در این خصوص باقی نماند.

مسائل فقهی در زمینه اهدای عضو دریافت و منتشر شود

به گزارش خبرگزاری فارس ازز اهدان، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار با اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان، اظهار داشت: اهدای عضو، اهدای زندگی است و براساس آیه 32 سوره مبارکه مائده، هرکس انسانی را از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است".

وی بیان کرد: با وجود آن که از زمان فتوای حضرت امام راحل(ره) در سال 68 کار اهدای عضو از افرادی که مرگ مغزی شده‌اند به صورت جدی در کشور آغاز شده، اما علی رغم فراهم بودن زمینه برای اهدای عضو در کشور، فرهنگ‌سازی لازم در جامعه انجام نشده است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی اهدای عضو در سطح کشور، عنوان کرد: مسائل فقهی در این زمینه برگرفته از فتاوای علمای شیعه و اهل سنت دریافت و منتشر شود تا برای مقلدین هیچ شبهه فقهی در این خصوص باقی نماند.

امام جمعه زاهدان در مورد فرهنگ‌سازی اهدای عضو بیان کرد: انعکاس شرایط بیماران و افراد در نوبت پیوند و نیازشان به اهدای عضو در دستور کار قرار بگیرد و درکنار این موضوع تجلیل و تکریم از خانواده‌های اهدا کننده و رسانه‌ای کردن کار آنها نیز در اولویت قرار بگیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: مشابه اختلافات فقهی بین مراجع شیعه در مورد مسأله اهدای عضو، در میان اهل سنت هم همین بحث وجود دارد و باید ضمن توضیح این مسأله برای علمای اهل سنت، استفتاء لازم صورت گرفته و به منظور فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها منتشر شود.

سال گذشته حتی یک پیوند عضو در سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این جلسه گفت: در سال گذشته با آن که 170مورد مرگ مغزی در استان به ثبت رسیده اما متاسفانه حتی یک مورد پیوند اعضاء در سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم.

قاسم میری علی‌آباد افزود: اهدای عضو اقدام بسیار مقدسی است که از زمان فتوای حضرت امام (ره) از افراد دچار مرگ مغزی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که بیماران زیادی هستند که با پیوند عضو، مشکل‌شان برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10درصد مرگ‌ها در کل دنیا، مرگ مغزی است که افراد با دستگاه تنفس می‌کنند و بین یک تا 14روز نیز به صورت کامل از دنیا می‌روند.

این مقام مسئول اعلام کرد: ایران در موضوع اهدای عضو در رتبه 26 دنیا قرار دارد و در بین استان‌های کشورمان، استان یزد نسبت به جمعیتش بالاترین و استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام، پایین‌ترین میزان اهدای عضو را به خود اختصاص داده‌اند.

میری علی‌آباد با بیان این که در سال 97 تنها سه مورد پیوند اعضا در استان انجام شده، تصریح کرد: در سال گذشته با آن که 170مورد مرگ مغزی در استان به ثبت رسیده اما متاسفانه حتی یک مورد پیوند اعضاء در سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم.

وی گفت: سالانه بین 5تا 8هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد، بین 2هزار و 500 تا 4هزار نفر می‌توانند پیوند عضو داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این که از هر نفر می‌توان 8عضو را پیوند زد، عنوان کرد: در حال حاضر 25هزار بیمار در نوبت پیوند در کشور وجود دارند که هر دو ساعت یک نفر از آنها از دنیا می‌رود و هر ده دقیقه یک نفر به این جمعیت اضافه می‌شود.

میری علی‌آباد گفت: در استان تاکنون هزار پیوند قرنیه چشم و 200پیوند کلیه انجام شده و این درحالی است که هزار بیمار دیالیزی در سیستان و بلوچستان آماده دریافت پیوند کلیه هستند.

وی اضافه کرد: عدم رضایت خانواده‌ها بزرگ ترین مشکل سد راه پیوند اعضا در استان است که در این خصوص نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول