اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

عدم توجه به اولویت‌ها مجلس را از مسیر عدالت خارج می‌کند/ رئیس مجلس باید ضرورت‌های کشور را بشناسد

نمایندۀ بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اولویت‌های اقتصادی و تولیدی در کشور، رئیس مجلس باید پارلمان را به مسیری هدایت کند که مسائل اولویت‌دار پیگیری شود، اما اگر رئیس، مجلس را به مسیری ببرد که جزو اولویت‌های کشور نیست، باعث می‌شود که مجلس از ریل اصلی خودش خارج شود.

عدم توجه به اولویت‌ها مجلس را از مسیر عدالت خارج می‌کند/ رئیس مجلس باید ضرورت‌های کشور را بشناسد

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین در ارتباط با شاخصه‌ها و ملاک‌های رئیس آینده مجلس عنوان کرد: برای هر مسوولی در نظام جمهوری اسلامی دو ویژگی لازم است، یکی تعهد به ارزش‌های انقلاب به ویژه پاکدستی و یکی هم توانایی و کارآمدی فرد.

عباسپور اضافه کرد: زمانی که توانایی و کارآمدی رئیس مجلس مطرح می‌شود، توجه به توانایی علمی، تخصص و قدرت مدیریت ضروری است.

نمایندۀ بوئین‌زهرا و آوج عنوان کرد: در این شرایط که ما درگیر با دشمنی آشکار استکبار جهانی هستیم، باید روحیۀ استکبار ستیزی و همچنین روحیۀ مبارزه با فساد در رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه متبلور باشد.

عباسپور پایبندی به استقلال مجلس و نمایندگان را ملاک مهم انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه خواند و افزود: اگر مجلس مستقل نباشد و اگر رئیس مجلس استقلال نهادقانون‌گذاری را نادیده بگیرد، آنجا دیگر نمی‌توان گفت نمایندگان وکیل ملت هستند، بلکه ممکن است وکیل الدوله باشد.

وی ادامه داد: رئیس مجلس باید بتواند ضمن حفظ استقلال مجلس، تحت تأثیر دولت‌ها قرار نگیرد و دنبال تأمین منافع مردم براساس وظایف تعریف شده در قانون اساسی باشد، البته این به معنای نداشتن تعامل با قوای دیگر نیست و بدیهی است که باید با سایر قوا نیز تعامل خوبی داشته باشد.

عباسپور به تجربه مجلس در دوره‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: رئیس مجلس نباید خودمحور و تک محور باشد و تلاش کند مجلس را به سمت و سویی ببرد که نظر خودش را تأمین کند، چراکه مجلس مثل دولت نیست که دیگر اعضا در مسیر طولی یکدیگر حرکت کنند و آن چیزی که یک رئیس جمهور و رئیس دولت اعلام می‌کند دیگران همان را اجرا کنند.

این نماینده مجلس افزود: رئیس مجلس باید در تعامل با نمایندگان باشد، برای رأی و نظر نمایندگان احترام قائل باشد و در مدیریت مجلس و ایجاد فرصت‌های نطق و تذکر و نظارت برای نمایندگان عادل باشد.

نماینده بوئین زهرا و آوج با تأکید بر ضرورت احاطه رئیس مجلس بر قوانین و ساختار قانونی کشور، تصریح کرد: رئیس مجلس برای اینکه بتواند مسلط بر مدیریت مجلس باشد، باید بر قوانین بالادستی مسلط باشد، به‌ویژه اشراف کامل به قانون اساسی، آئین‌نامۀ داخلی مجلس و برنامۀ توسعه لازم و ضروری است.

عباسپور با تأکید بر شرایط خاص کشور به ویژه مشکلات اقتصادی و اجتماعی پساکرونا، عنوان کرد: مهم‌ترین ملاک برای انتخاب رئیس مجلس، شناخت کامل او از اولویت‌های امروز کشور است، یعنی باید بتواند مجلس را در مسیری هدایت کند که به ضرورت‌های کشور بپردازد و درگیر حواشی نشود.

وی افزود: امروز مهم‌ترین گرفتاری مردم، معیشت، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است، مجلس را باید به مسیری هدایت و هماهنگ کرد که مسائل غیرضروری طرح نشود، در واقع اگر رئیس، مجلس را به مسیری ببرد که جزو اولویت‌های کشور نیست، باعث می‌شود که مجلس از ریل اصلی خودش خارج شود. لذا رئیس مجلس باید اولویت ها را بشناسد و نسبت به پاسخگویی و پیگیری مطالبات اصلی مردم در حوزه ملی جدی باشد.

نماینده بوئین‌زهرا و آوج در پایان تأکید کرد: هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس هرگز منافع مردم را فدای رضایت مردم نکنند، گاهی در برهه‌هایی منافع مردم و منافع ملی یک چیز دیگری است اما ما برای رضایت مردم حرکت‌هایی می‌کنیم که مردم خوششان بیاید، در حالی که منافع مردم این نیست، منافع مردم ترجیح بر رضایت مردم دارد و رئیس مجلس باید این را مدنظر داشته باشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول