اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌ها نتیجه بی‌توجهی به سند دانشگاه اسلامی است

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از عدم اجرای کامل سند دانشگاه اسلامی گفت: آسیب‌های اجتماعی که در سالهای گذشته دامن‌گیر دانشگاه شده نتیجه اهمال در پرداختن به سند دانشگاه اسلامی است.

آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌ها نتیجه بی‌توجهی به سند دانشگاه اسلامی است

سیده فاطمه فیروزآبادی مسئول فرهنگی اتحادیه دفتر تحیکم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، در همین راستا با اشاره به اظهارات اخیر معاون فرهنگی وزیر علوم مبنی بر ارزیابی دانشگاه‌ها در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی گفت: اگرچه دانشگاه های ایران از لحاظ آموزشی و پژوهشی  در سطح جهان از مرتبه خوبی برخوردارند اما فضای رخوت زده و آسیب های اجتماعی بسیار زیادی که در سالهای گذشته دامن گیر دانشگاه شده را نمی‌توان انکار کرد و در واقع این اتفاق، برون داد اهمال در پرداختن به سندهایی چون سند دانشگاه اسلامی است.

* با درمان‌های موضعی و کوتاه مدت زخم مشکلات آموزشی و فرهنگی را عمیق تر کرده اند

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نهادهای اجرایی با درمان‌های موضعی و کوتاه مدت برای مشکلات آموزشی و فرهنگی، به جای درمان ریشه های این معضلات و اصلاح سیاستگذاری های اصلی روز به روز جراحت زخم های محیط دانشگاه را عمیق تر کرده اند. 

فیروزآبادی افزود: نهادهای اجرایی پس از ابلاغ اسناد دانشگاه اسلامی، موظف شدند مسیر حرکت خود را متناسب با اهداف اسناد ابلاغ شده معین کنند، این در حالی است که بسیاری از بندهای این سند سالهاست مورد غفلت واقع شده است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص سند دانشگاه اسلامی مطرح است ایجاد سازوکار نظارتی است. نهاد های اجرایی ای که وظیفه عملیاتی کردن اسناد را دارند باید بدانند تا چه سالی باید در چه نقطه ای قرار داشته باشند.

*  تا امروز گزارش متقنی از اجرایی کردن سند دانشگاه اسلامی منتشر نشده است

وی افزود: در این سند نهادهای پنچ گانه وظیفه اجرایی کردن سند را بر عهده گرفته اند، این درحالی است که تا امروز گزارشی متقن از عملکرد این نهادها در راستای اجرایی کردن سند منتشر نشده است و هیچ راه مطالبه ای هم از این نهاد ها و دولت ها وجود ندارد. زیرا درخصوص نهادهای عملیاتی، وظایف به شکل جداگانه در سند محول نشده و هم چنین برای اجرایی شدن سند بازه زمانی خاصی در نظر گرفته نشده است، حال آنکه عدم وجود ضمانت زمانی، مانع وجود ابزار نظارتی بر ساز و کار اجرایی شدن سند شده است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحیکم وحدت گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه پس از سکونی که از ناحیه نهاد های اجرایی برای ارائه طرح هایی متناسب با سند مشاهده کرد، تلاش به تهیه و ابلاغ پیشران‌هایی کرد که متشکل از بندهای مهمی از سند بوده و عملیاتی شدن آن را، عملیاتی شدن حجم خوبی از سند می‌دانست. این پیشران ها اگر چه که از بندهای مهمی از سند انتخاب شده بود، اما اجرایی شدن آن همچون سند ناکام باقی ماند.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایلی که نهادهای اجرایی را مجبور به اجرایی کردن پیشران ها نمی کرد عدم وجود ضمانت اجرایی زمانی بود. هر بند پیشران به یک یا دونهاد خاص واگذار شده بود، اما مشخص نبود که نهاد مربوطه دقیقا تاچه سالی باید چه کاری انجام دهد تا خواسته پیشران را برآورده کرده باشد.

* مجلس برای سند دانشگاه اسلامی کار خاصی انجام نداده است

این فعال دانشجویی یادآور شد: در کنار اینها  ما در مصاحبه ای که برای نشریه ای که درباره دانشگاه اسلامی تهیه کردیم با آقای پژمان‌فر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم ایشان هم اذعان کردند که مجلس برروی سند دانشگاه اسلامی کار خاصی انجام نداده است. حال آنکه مجلس در قامت یک قوه ناظر بر عملکرد وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانست خلع نظارتی شورای اسلامی شدن دانشگاه را در راستای عملیاتی شدن قسمتی از مشکلات مرتبط با سند پر کند.

فیروزآبادی با بیان اینکه اهمال نهادهای اجرایی و در کنار آن ضعف ساختارهای نظارتی در مصوبات باعث شد که اجرایی شدن سند در حد مصاحبه های گاه به گاه مسئولین اجرایی تقلیل پیدا کند، اظهار داشت: اخیراً مصاحبه‌ای از معاون فرهنگی وزارت علوم منتشر شد که در آن وعده پرداختن به سند دانشگاه اسلامی داده شده بود در کنار تمام مشکلاتی که ذکر شد به نظر می رسد بهترین پیشنهاد به وزارت علوم و سایر نهادهایی که ملزم به اجرایی کردن سند این باشد که اعلام کنند تا چه‌ زمانی چند درصد از پیشرانهای محول شده را عملیاتی خواهند کرد.

وی افزود: این کار کمک می کند، که با ایجاد یک نظارت شفاف بر نحوه اجرایی شدن سند، عملیاتی شدن آن کما فی السابق در حد صحبت باقی نماند و یا اینکه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با تعیین زمانی مشخص برای اجرایی شدن بندهای پیشران این ابزار نظارتی را بر نهادهای عملیاتی به وجود بیاورد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: مطابق با آخرین جلساتی که با بعضی از اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه ها داشتیم پس از گذشت ۷ سال از ابلاغ سند، هنوز شاخصی برای سند تعیین نشده بود. حال آنکه مطابق بند ۴و۸ پیشران های ابلاغ شده، وزارت علوم موظف به تدوین شاخص های فرهنگی و آموزشی بوده است.

وی افزود: اهمال در تدوین شاخص برای سند باعث شده است که پایشی از شرایط فعلی دانشگاه در دست نباشد، در نتیجه سیاست های اساسی در خصوص مسائلی چون آسیب های اجتماعی متناسب با  اولویت های اصلی دانشگاه اجرایی نشود.

* پیشنهادی برای گام اول شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

فیروزآبادی اضافه کرد: پیشنهاد می شود در گام اول شورای اسلامی شدن دانشگاهها و نهادهای اجرایی تمرکز خود را بر تدوین شاخص‌های سند گذاشته و یک پایش دقیق از شرایط فعلی و اولویت های موجود به دست بیاورند. حال آنکه نظارت بر نحوه اجرایی شدن سند و میزان موفقیت سیاست های راهبردی جز از طریق پایش شاخص ها و ارائه نتایج آن امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: پرداختن به رابطه علم و صنعت که سالهاست درد اصلی محیط‌های آموزشی شده است نیز از اولویت‌های موجود به شمار می‌رود.

* دانشگاهی که قرار بود متخصصین متعهد تربیت کند، اساتیدش را برای ارتقا مجبور به تولید مقالاتی می کند که نیاز جامعه نیست

‌ این فعال دانشجویی یادآور شد: دانشگاهی که قرار بود متخصصین متعهد به فضای اجتماعی را تربیت کند  حال به وسیله سیاست های نیمه کاره اساتیدش را برای ارتقا مجبور به تولید مقالاتی می کند که فرسنگ ها با آنچه نیاز جامعه است فاصله دارد. حال آن که مطابق با بند ۱۴ پیشران هایی که  وزارت علوم وظیفه اجرایی کردن آن ها را داشت، باید نظام همکاری دانشگاه و بخش های مختلف جامعه تدوین و اجرایی می شد.

وی اظهار داشت: فرهنگ در فضای دانشگاه به ابزاری بدل شده است که برای کنترل آرامش فضای سیاسی دانشگاه، مدام در بسط و قبض قرار می گیرد و این اهمال در رسیدگی به آسیب های اجتماعی به زودی به بحرانی جدی برای محیط آموزشی بدل خواهد شد.

* نهادهای اجرایی ضمانت دهند که در ادامه کار اهمالی درباره عملیاتی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه ها صورت نمی‌گیرد

مسئول فرهنکی دفتر تحکیم وحدت گفت: مسئله هایی که به آن اشاره شد گوشه‌ای از پیشرانها و مصوباتی بود که نهادهای اجرایی و عملیاتی کردن آن می توانستند حجم زیادی از مشکلات دانشگاه را حل کنند.

وی در خاتمه گفت: حال با توجه به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم مجدداً از نهادهای اجرایی درخواست می‌کنیم که با ایجاد ضمانت اجرایی زمانی این تضمین را به فضای نخبگانی بدهند که در ادامه کار اهمالی در خصوص عملیاتی کردن سند صورت نخواهد گرفت. و راه را برای نظارت مردمی بر این روند باز کنند.

 


 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول