اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

توقع جامعه از نمایندگان مجلس یازدهم و لزوم توجه به بحث شورا و مشورت

فلسفه وجودی قوه مقننه، تحقق مضمون آیه «و امرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» است، موضوعی که مدتهای طولانی در رفتار و کردار وکلای مجلس کم رنگ شد و انتظار است که مجلس یازدهم دوباره آنرا سرلوحه کاری خود قرار دهد.

توقع جامعه از نمایندگان مجلس یازدهم و لزوم توجه به بحث شورا و مشورت

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کیومرث یزدان پناه عضو هیات علمی سیاسی دانشگاه تهران طی یادداشتی به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم نوشت: در آستانه آغاز به کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی هستیم. این نهاد قدرتمند سیاسی به ایستگاه یازدهم خود رسیده است و آنچه که امروز بیش از هر چیز می شنویم و می‌خوانیم درباره حضور برخی چهره برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس است. چهره هایی که برخلاف ادوار مختلف همه از یک جناح و همه زیر پرچم اصولگرایی بوده و مدعی تشکیل مجلسی انقلابی و بسیار متفاوت نسبت به ادوار گذشته هستند.

همین مساله قدر مسلم توقع جامعه بویژه آنها که در شرایط سخت سیاسی و فوران ویروس کرونا پای صندوق های رای آمدند و به کسانی که برای ورود به مجلس برای دادند، را به شدت بالا برده است.

از طرفی دیگر پارلمان در ساختار قدرت سیاسی کشورهای برخوردار از این نهاد سیاسی، در ابعاد مختلف از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و به نوعی مسئولیت تنظیم روابط قوا و توزیع متوازن قدرت سیاسی در جغرافیای سیاسی کشور را از طریق وضع قوانین به روز و نظارت عالیه بر عهده دارد.

از سویی دیگر تلقی ای که مطابق اصول قانون اساسی و دیدگاه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از مجلس در ایران وجود داشته، آن را قوه عاقله نظام و عصاره فضائل ملت  قلمداد کرده و یا از آن بعنوان تجلی اراده عام یاد کرده اند که مهمترین وظیفه ذاتی آن وضع قوانین یا قواعد کلی لازم الاجرا و نظارت عام بر دیگر قوا و نهادهاست و دیگر قوا و نهادها ملزم به اجرای تام  قوانین موضوعه پارلمان هستند.

اصولاً وظیفه سایر نهادها پس از تصویب قوانین و مقررات در مجلس آغاز می شود، بنابراین نخستین نهادی که وجودش در هر نظامی ضروری است، نهاد قانون گذاری است. مجلس در واقع تصویر کوچک شده ای از مردم یا ملت یک کشور محسوب می شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نظام های استبدادی و تک ساختی در ایران کنار گذاشته شد و نظامی مبتنی بر آرای مردم شکل گرفت که بارز ترین نمونه تأثیر رأی مردم، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که بعنوان "عصاره فضائل ملت" از ارکان اصلی قدرت سیاسی در نظام سیاسی کشور به حساب می آید و واجد اهمیت زیادی است به گونه ای که حضرت امام (ره) آن را در رأس تمام امور معرفی کرده اند.

بدون شک فلسفه وجودی قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی، تحقق مضمون آیه «و امرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» است. موضوعی که مدتهای طولانی در رفتار و کردار پارلمانی وکلای مجلس کم رنگ شده و انتظار است که این مجلس با مشی انقلابی دوباره آنرا سرلوحه کاری خود قرار دهد.

نظام شورایی که امروز در جهان به عنوان نظام پارلمانی شهرت یافته، در اصل به یک دستور اسلامی و متکی به سیره پیامبر اکرم(ص)  بر میگردد که در ایران نیز بعد انقلاب سرلوحه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار گرفته است.

اگر چه در طی ادوار گذشته به کرات درباره منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی و شان والای رئیس پارلمان سخن گفته شده و همچنین نسبت به عواقب تضعیف جایگاه آن دیدگاههای متعددی مطرح شده است، اما  واقعیت امر این است که بنا به دلایل متعدد هم جایگاه مجلس و هم شان جایگاه رئیس و هیات رئیسه در اذهان افکار عمومی تضعیف شده و به هر دلیلی امروزه بواسطه حضور ترکیبی قدرتمند با محوریت نیروهای کار کشته انقلاب و طیف خاصی از نیروهای خوشنام از سراسر کشور از شازند تا سرخس و تبریز و اهواز گرفته تا سیستان و بلوچستان نیاز به پوست اندازی اساسی دارد تا مجلس را به جایگاه واقعی خود برگردانند.

رئیس قبلی مجلس در آخرین نطق خود اذعان کرد که بعضی از گروه ها یا احزاب و اشخاص سعی در تضعیف جایگاه نهاد قانون گذاری داشته و دارند، اما به نظر این دیدگاه صرفا توجیه سیاسی بیش نبوده و بخش قابل توجهی از تضعیف جایگاه مجلس و اعتبار ملی آن به عملکرد از درون پارلمان بر میگردد.

بطور مثال ورود به مسائل خارج از حیطه وظایف و اختیارات نمایندگی، بیان مطالبی، غیر کارشناسی و بی ارتباط با مشکلات مردم در نطق های پیش از دستور، مداخلات بیش از حد در امور دستگاههای اجرایی و حاشیه های فراوان سیاسی، امنیتی و اقتصادی موجب سستی جایگاه مجلس شده است که استمرار وضع موجود در ایستگاه یازدهم قطعا موجبات تضعیف آنرا بیشتر از گذشته فراهم می سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول