اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

همه چیز درباره افزایش 50 درصدی حقوق و دستمزد؛ «فارس ‌من» پیگیر مشکلات کودکان CF

مروری بر بهترین پیگیری‌های انجام‌شده برای مطالبات شما در «فارس‌من»؛ از مشکلات کودکان CF گرفته تا نگرانی دانشجویان برای بازگشایی دانشگاه‌ها.

همه چیز درباره افزایش 50 درصدی حقوق و دستمزد؛ «فارس ‌من» پیگیر مشکلات کودکان CF

به گزارش خبرگزاری فارس؛ روزه نمازها قبول! اعضای باشگاه سردبیران «فارس من» هفته گذشته از یک میلیون نفر عبور کرد؛ ۱۰۰۰۰۰۰ شماره‌همراه منحصر به‌فردی که از الطاف‌ بی‌نهایت مردم حکایت داشت؛ همه از برکات ماه مبارک. همکاران من در خبرگزاری اما بیشتر از همیشه پیگیر مطالبات این خانواده میلیونی هستند. از مشکلات بیماران CF برای تأمین دارو گرفته تا همه ابهامات بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها؛ این گزارش مرور همین پیگیری‌ها در هفته گذشته است:

 

۱| بازگشایی دانشگاه‌ها و ابهامات دانشجویان؛ معاون وزیر: هیچ اجباری در کار نیست

ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز بازگشایی دانشگاه‌ها از هفده خرداد را صادر کرده است. مجوزی که البته ابهامات فراوانی برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی پدید آورد. تواتر مطالبات واصله در «فارس من» نمودار روشنی از این ماجرا است. مثلاً این کمپین با هزاران امضا که باعنوان «انتقاد دانشجویان از بازگشایی زودهنگام دانشگاه‌ها» به‌ثبت رسید. پویشی که از بازگشایی زودهنگام و برگزاری حضوری امتحانات بدلیل کیفیت پایین آموزش‌های مجازی گلایه داشت.

یا مثلاً حامیان این کمپین و این یکی که از شرایط برگزاری فیزیکی امتحانات در دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بودند. امضاکنندگان یکی از آنها معتقدند: «با توجه به اینکه وضعیت بعضی از استان‌ها همچنان قرمز است و سفر دانشجویان از شهرهای قرمز به شهرهای سفید یا بلعکس توصیه نمی‌شود و باتوجه به این‌که حضور در خوابگاه‌ها ممکن نیست؛ ما دانشجویان به‌دلیل نگرانی برای سلامت خود و خانواده‌هایمان خواستار لغو برگزاری امتحان به صورت حضوری هستیم.»

 

خاکی صدیق معاون وزیر علوم اما معتقد است مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها یک مجوز بوده و هیچ اجباری برای بازگشایی دانشگاه‌ها وجود ندارد. وی گفت: «هیچ دستوری را به همه دانشگاه‌ها دیکته نکردیم. چنین کاری ممکن نبود، باتوجه به‌شرایط متفاوت دانشگاه‌ها، ارائه یک دستورالعمل یکسان شدنی نیست. از این رو بهترین تصمیم این بود که توصیه‌هایی را ارائه کنیم و اختیار عمل بر اساس شرایط به دانشگاه‌ها واگذار شود.»

آقای خاکی صدیق هم‌چنین می‌گوید بازگشایی دانشگاه‌ها در استان‌های قرمز هم‌چنان ممنوع است: «دانشجویانی که در شهرهای قرمز حضور دارند، نمی‌توانند در دانشگاه حضور یابند و آموزش از راه دور برای آنان ادامه می‌‌یابد. درباره دروس عملی و کارگاهی بعداً تصمیم‌گیری می‌شود. ۸۶ درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار دارند. قطعاً پس از کرونا شاهد ارتقای کیفیت آموزشی خواهیم بود و آموزش‌های ترکیبی اضافه خواهد شد.»

 

گروهی از مخاطبان در «فارس من» معتقدند حالا که تصمیم به بازگشایی دانشگاه‌ها گرفته شده، اولویت باید با دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد: «کلاس‌های کارشناسی ارشد عموماً جمعیت کمتری دارند، می‌توان آنها را در کلاس‌های بزرگ و با رعایت پروتکل‌ها برگزار کرد. منطقاً این کلاس‌ها باید باتوجه به‌سنگینی مباحث به‌صورت حضوری از خرداد برگزار شوند. خیلی از مردم توانایی خرید لپ‌تاپ و اینترنت و امثالش را ندارند. وزارت‌علوم این موارد را نادیده گرفته است.»

موضوعی که مورد تأکید وزارت‌خانه هم هست؛ آقای خاکی‌صدیق هم می‌گوید در بازگشایی‌ها بعد از ۱۷ خرداد اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است: «استمرار آموزش الکترونیکی توصیه اول به دانشگاه‌ها است اما بخش عمده‌ای از کار دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش است و نیاز به حضور در آزمایشگاه و کارگاه‌های عملی دارند که با توجه به رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی وزارت بهداشت، این امر امکان‌پذیر خواهد بود.»

 

معاون دانشجویی وزیر علوم هم درباره نگرانی‌های گسترده دانشجویان از بازگشایی خوابگاه‌ها می‌گوید: «در این زمینه به دانشگاه‌ها توصیه شده تا جای امکان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که آموزش الکترونیکی ادامه داشته باشد و فقط اگر حضور دانشجو ضروری بود، به سمت حضور فیزیکی بروند. در این صورت اگر نیاز به خوابگاه بود، باید موارد بهداشتی را برای حصول اطمینان از برقراری شرایط بهداشتی به طور کامل و دقیق رعایت کنند.»

خیر است. بازگشایی دانشگاه‌ها طبعاً اگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باشد، مشکلات خیلی از دانشجویان را مرتفع خواهد کرد. «فارس من» هم‌چنان پیگیر نگرانی‌های به‌جای بچه‌ها و خانواده‌هایشان خواهد بود.

 

۲| گلایه‌های بیماران CF از کمبود دارو؛ وزارت بهداشت: درحال تأمین هستیم

CF یک بیماری کم‌یاب ژنتیکی است؛ ۲ تا ۳ نوزاد در هر هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند. اختلالی که ترشحات ریوی را دچار اختلال کرده و می‌تواند حتی بچه‌ها را به کام مرگ بکشاند. نگهداری از بیماران غیر از آن‌که کار پیچیده‌ای است، گران هم هست. تأمین داروهای آنها خاصه در شرایط تحریم دشوارتر از همیشه شده. نمی‌شود که دست روی دست گذاشت؛ نمی‌شود تماشاچی ذره‌ذره آب شدن این طفل‌های معصوم بود.

حالا پدر و مادرهای آنها با تأسیس یک کمپین در «فارس من» خواستار رسیدگی مسؤلین به ماجرا شدند. در پویش آنها آمده است: «یکی از حیاتی‌ترین داروهای بیمار cf، آنزیم‌های پانکراتین می‌باشد. بیمار بدون این آنزیم‌ها قدرت جذب مواد غذایی نداشته و بدون آنها به‌سرعت دچار افت شدید وزن، ضعف سیستم ایمنی و متعاقباً مرگ می‌شود. اما برندهای مؤثر دارو که خارجی هستند، وارد کشور نشده‌اند. نمونه‌های داخلی هم به‌هیج وجه برای کنترل بیماری مؤثر نیستند.»

 

آنها می‌گویند ذخایر موجود دارویی تنها نیاز تا ۳ هفته دیگر را فراهم خواهد کرد: «انتظار داریم دولت به نمایندگی ملت در این زمان به فریاد ما برسد. بعد از این باید ساعت شنی عمرمان یا عزیزان‌مان را که چگونه دارد به سرعت به پایان خود می‌رسد نظاره‌گر باشیم. قطعاً می‌دانید که واکنش انسان در چنین شرایطی از روی خِرد و منطق نخواهد بود. استدعا داریم به موضوع وارد شده و در تأمین این داروی مهم کمک فرمایید.»

همکاران من در گروه اجتماعی خبرگزاری پیگیر ماجرا شدند. مهدی شادنوش رئیس مرکز پیوند وزارت بهداشت می‌گوید: «این بیماران از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند که بسیار گران‌قیمت است. ما برای تأمین آنها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در هفته‌های پیش رو در اختیارشان بگذاریم. توجه کنید که تحریم‌ها نیز در تأمین دارو، ما را به زحمت انداخته است، اما به لطف خدا و تلاش همکارانم نگذاشتیم تحریم‌ها آسیبی به بیماران وارد کند.»

 

صمیمانه امیدواریم همه این پیگیری‌ها مشکلات بیماران را کمتر کند. «فارس من» هم‌چنان پیگیر مطالبات آنها خواهد بود.

 

۳| پیگیری مطالبات جانبازان سرافراز؛ برای ایثارگران زیر ۲۵درصد مقرری تعیین می‌شود

جانبازها چشم‌وچراغ این مردمند؛ جان‌فشانی آن‌ها اگر نبود خدا می‌داند این سرزمین گرفتار چه بلاها که نبود. پیگیری مطالبات آن‌ها اولویت است. حالا گروهی از آنها از کوتاهی‌ها گلایه دارند. در پویش آنها باعنوان «چرا به‌وضعیت جانبازان زیر ۲۵درصد رسیدگی نمی‌شود؟» آمده: «افرادی هستند که برای این مملکت زحمت کشیده‌اند. از جان و جوانی گذشته‌اند، اکنون فقط اسم جانباز را یدک می‌کشند. بدون هیچ امکانات مالی و رفاهی. مسئولین مربوطه رسیدگی کنند.»

همکارانم پیگیر ماجرا شدند؛ علی صمیمی رئیس بنیاد شهید استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تدابیر ویژه‌ برای این عزیزان خبر داد: «بنیاد شهید و امور ایثارگران به تناسب فرمایشات رهبری برای جانبازان زیر 25درصد که فاقد حقوق هستند، مستمری دائمی اختصاص داد. این افراد بعد از شناسایی و تشکیل پرونده کمک معیشت یا مستمری به صورت دائمی برایشان برقرار می‌شود.»

 

صمیمی هم‌چنین درباره توزیع پک‌های بهداشتی نیز گفت: «برای مبارزه با کرونا پک‌های بهداشتی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد و بعد برای جانبازان زیر ۵۰ درصد با شرایط زمینه‌ای مثل شیمیایی و اعصاب و روان تهیه شد. تا امروز هم‌چنین ۱۰۰۰ سبد کالا در تهران و ۱۸۰۰۰ سبد در سراسر کشور در قالب بُن‌کارت فروشگاه رفاه میان خانواده شهدا و جانبازانی که آسیب‌پذیرتر هستند، توزیع شده است.»

 

خدا خیرتان دهد؛ پیگیری مشکلات این نور چشم‌های ما حتماً مایه برکت است. «فارس من» در کنار شما است.

 

۴| همه چیز درباره افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف

مطالبه افزایش ۵۰ درصدی حقوق از آن سوژه‌هایی است که متواتراً در «فارس من» به ثبت می‌رسد. همان ۵۰ درصدی که سازمان برنامه‌بودجه مجوز افزایش آن را از محل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری صادر کرده بود. حالا کارکنان و کارمندان دستگاه‌های مختلف با تشکیل کمپین‌های مختلفی خواستار اعمال این بند روی فیش حقوقی‌شان هستند. مثلاً  کمپینی که کارکنان سازمان صداوسیما ثبت کردند.

یا این‌یکی که جمعی از کتابداران کتابخانه‌ها ثبت کرده بودند. این کمپین هم توسط جمعی از بازنشستگان برای مطالبه همان 50 درصد افزایش حقوق تشکیل شده بود. این‌جا هم می‌توانید کمپین هزاران نفر از کارکنان دانشگاه‌های مختلف کشور را ببینید. ایثارگران محترم هم برای همین افزایش ۵۰ درصدی یک کمپین در «فارس من» تشکیل داده بودند. و چندین کمپین مشابه دیگر برای فرهنگیان و دیگر اقشار.

 

ماجرا چیست؟ آیا همه دستگاه‌های دولتی موظف به اعمال این افزایش حقوق هستند؟ اعتبار و بودجه ماجرا از کجا تأمین می‌شود؟ این همه سؤالاتی است که در گزارش همکارانم در گروه اقتصادی پاسخ داده شده است. گزارشی برای بررسی مطالبه و تبیین ابعاد مختلف ماجرا. در بخشی از این گزارش آمده: «دولت و سازمان برنامه‌بودجه برای این افزایش حقوق صرفا «مجوز» صادر کرده و تأمین منابع مالی لازم را تقبل نکرده است.»

 

در واقع دستگاه‌های دولتی ملزم به افزایش ۵۰ درصدی حقوق نیستند؛ بلکه اگر بتوانند در دیگر محل‌ها صرفه‌جویی کنند، می‌توانند افزایش حقوق دهند. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید.

 

پیگیری مطالبات و سوژه‌های شما اولویت نخست همه همکاران من در خبرگزاری است. شما هم اگر ایده یا مشکلی دارید، پیگیری آن‌را به بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور بسپارید. «فارس من» شبانه‌روز در خدمت شما است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول