اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من| سنبه‌های پر زوری که اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند

با اینکه کنکور ماراتن پراسترسی است که سال‌ها حرف از حذفش مطرح است اما در عمل همچنان همان استرس‌ها، مشکلات و چالش‌ها را دارد. گویا سنبه‌های پرزوری اجازه حذف این ماراتن را نمی‌دهند.

فارس من| سنبه‌های پر زوری که اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «کنکور سراسری حذف شود» را در بخش فارس من این خبرگزاری مطرح کردند و خواستار پیگیری خبرنگاران شدند.

* حذف کنکور در حال حاضر بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اینکه تاکید دارد حذف کنکور در حال حاضر بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، این آزمون را یکی از معتبرترین روش‌هایی اعلام کرد که ما در اختیار داریم.

به گفته عاملی، مردم به کنکور اعتماد زیادی دارند و دقت‌های لازم نیز در آن لحاظ می‌شود. 

در عین حال دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فرایند برگزاری کنکور در یک نیم‌روز و ظرف چهارساعت را روش مناسبی نمی داند و تاکید دارد که باید روش ارزیابی متفاوتی را دنبال کنیم که البته دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح‌هایی در این زمینه دارد. 

عاملی سال گذشته هم تاکید کرده بود که متأسفانه تاکنون امپراتوری کسب‌وکار کنکور مانع برداشته شدن این آزمون شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول رایزنی و زمینه‌سازی برای برداشتن کنکور و رفتن به سمت روش‌های منطقی‌تر برای سطح‌بندی متناسب متقاضیان رشته‌های مختلف است.

 

* باید مکانیزمی برای کنکور و رشته‌های دانشگاهی در نظر گرفته شود

از سوی دیگر محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارد که کنکور باید در درازمدت حذف شود و از رشته‌های دانشگاهی می‌گوید که این روزها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند و ظرفیت خالی هم دارند.

قمی معتقد است که می‌توان به راحتی و بی هیچ دردسری کنکور را برای رشته‌هایی که ظرفیت و صندلی مناسب دارند، حذف کرد.

البته وی توجهی هم به رشته‌های پرمتقاضی دارد و تاکید می‌کند که باید برای این رشته‌ها مکانیزمی در نظر گرفته شود تا هم داوطلبان به حق خود برسند و عده‌ای دیگر هم از اینکه حق‌شان ضایع شده اعتراضی نداشته باشند.

* ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تاکید که در سال تحصیلی ۹۹ــ ۹۸ حدود ۸۵ درصد از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها بدون کنکور است و در حال حاضر عملاً کنکور برای ۱۵ درصد از داوطلبان، که بیشتر متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی است، برگزار می‌شود.

* دولت در حذف کنکور کارشکنی می‌کند

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اما تاکید دارد که دولت در حذف کنکور کارشکنی می‌کند و این آزمون با توجه به استرسی که در فرد ایجاد می کند باید حذف شود.

وی به جیب مردم هم اشاره می‌کند، جیبی که مؤسسات کنکور آن را خالی می‌کنند و می‌گوید: کنکور هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و باعث شده خیلی از مؤسسات جیب مردم را خالی کنند. بعضی از مؤسسات گردش مالی چند هزار میلیاردی دارند و با چاپ  برخی کتاب‌های کزایی خانواده‌ها را به خاک سیاه نشانده‌اند؛ بنابراین کنکور باید حذف شود و قانون اصل کنکور را باید دولت اجرایی کند.

* زیرساخت های حذف کنکور مهیا نیست

محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اما مقصر را وزارت آموزش و پرورش می‌داند و تاکید دارد که زیرساخت‌های حذف کنکور مهیا نیست و آموزش و پرورش کوتاهی کرده است و  آموزش و پرورش باید ابزارهایی برای حذف کنکور استفاده می‌کرد که مهیا نشده است و امروز هیچ زیرساخت و ابزاری نداریم که جایگزین کنکور کنیم.

کنکور ماراتن پر استرسی است که سال‌ها حرف از حذفش مطرح می‌شود اما در عمل همچنان همان استرس‌ها، مشکلات و چالش‌ها را دارد، مسئولان سال‌هاست که در تدبیر حذف یا کاهش چالش‌های این آزمون هستند اما به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش آمار دانشجویان در سال‌های اخیر نتایج رسیدن به تدابیر فرا رسیده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول