اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نقش حمل و نقل بر توسعه صادرات، رونق و جهش تولیدات استان مازندران

اگر زنجیره و شبکه صادرات کالاها و محصولات تولید شده هم در داخل استان و هم در سطح ملی، به درستی مدیریت شود، هم شاهد رونق تولید، هم جهش تولید و هم افزایش نقدینگی حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی، اشتغال زایی، کاهش دغدغه‌های اقتصادی تولیدکنندگان و آحاد مردم و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزه‌های کاری خواهیم شد.

نقش حمل و نقل بر توسعه صادرات، رونق و جهش تولیدات استان مازندران

خبرگزاری فارس مازندران، یادداشت| بهزاد پورمحمد/ استان مازندران بخاطر ظرفیت‌های فراوان تولیدی در حوزه صنعتی، معدنی، گل و گیاه، محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی و غیره، همواره نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد به نحوی که محصولات این استان بخاطر کیفیت بالا و ارزان بودن برای مصرف کننده نهایی، همواره در سبد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان قرار دارد. 

هر چند که به کالاها و محصولات مرغوب تولیدی این استان همواره ظلم شده و چه صادرکنندگان داخلی و چه کسانی که این کالاها را به صورت خام خریداری می‌کنند آن‌ها را با برندهای دیگر صادر و یا در اختیار مصرف،کننده قرار می‌دهند، ولی تولیدات استان مازندران حضور پررنگ و نقش بسزایی در سبد کالاهای مصرفی و صادراتی غیر نفتی ایران دارد.

انگیزه و تلاش فراوان تولیدکنندگان مازندرانی، چه در غالب واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و چه به صورت تشکل‌ها و تعاونی‌های تولیدی و چه خود مردم بومی اقصی نقاط استان از یک سو و ضرورت برنامه ریزی، مدیریت و حمایت از صادرات کالاهای تولیدی استان از سوی دولت، زنجیره‌ای انکار ناپذیر و بهم پیوسته در جهت رونق تولید و تقویت صادرات و جهش تولید در استان مازندران است.

اگر زنجیره و شبکه صادرات کالاها و محصولات تولید شده هم در داخل استان و هم در سطح ملی، به درستی مدیریت شود، هم شاهد رونق تولید، هم جهش تولید و هم افزایش نقدینگی حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی، اشتغال زایی، کاهش دغدغه‌های اقتصادی تولیدکنندگان و آحاد مردم و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزه‌های کاری خواهیم شد.

امروزه شبکه حمل و نقل بخصوص حمل و نقل جاده‌ای "در کنار حمل نقل ریلی، دریایی و هوایی با توجه به عدم امکان دسترسی به تمامی آن‌ها در داخل یک استان و یا هزینه‌های بالای آن"  نقش فراوانی در جابجایی کالاها و تولیدات استانی به استان‌های دیگر جهت مصرف داخلی و نیز حمل کالا به پایانه‌ها، بنادر و مرزهای رسمی و حتی حمل مستقیم به کشورهای همسایه در راستای صادرات و کسب درآمد دارد.

در این بین ضعف و یا ناکافی بودن ظرفیت‌های حمل و نقل جاده ای استان مازندران، چه در حوزه زیر ساختی شبکه حمل و نقل جاده‌های اصلی و فرعی و چه در حوزه ناوگان حمل و نقل که استاندار مازندران در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به بخش‌هایی از آن اشاره کرده است، یکی از موانع جابجایی کالاهای تولیدی استان و صادرات آن است.

تعداد و ظرفیت‌های عبور راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی استان، ناکافی بودن شبکه حمل و نقل جاده ای، سطح پایین ایمنی جاده‌های استان، نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از نظر کمی و کیفی "تعداد و کیفیت ماشین آلات" چه در حوزه جابجایی کالا در داخل کشور برای مصرف داخلی و چه در حوزه حمل کالا به مبادی خروجی و یا صادرات مستقیم آن به کشورهای همسایه همواره از جمله دغدغه اصلی تولید کنندگان، مشتریان و حتی صادرکنندگان کالاها و محصولات تولیدی استان مازندران است.

اگر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران منسجم‌تر و از نظر کمی و کیفی با ورود بیشتر بخش خصوصی و حمایت مؤثرتر دولت تقویت شود و شاهد توسعه و تقویت شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل و نقل جاده‌ای فعال، منسجم و پویا در سطح منطقه‌ای و یا بین المللی در استان باشیم، قطعاً به تناسب تولید، جابجایی و حمل کالا و صادرات آن سریعتر، مناسبتر و ارزان‌تر بوده و در راستای آن با توجه به میزان تقاضا، شاهد جهش تولید کالاها و محصولات در سطح استان مازندران که آن نیز نقش مؤثری در سطح کشور دارد، خواهیم بود.

قطعاً با تقویت شبکه حمل و نقل جاده‌ای استان (اصلی و فرعی) هم از منظر زیرساختی و هم از منظر ناوگان حمل و نقل علاوه بر کاهش دغدغه های تولید کنندگان جهت حمل و نقل کالاها برای مصرف داخلی سایر استان‌ها و صادرات آن به خارج کشور، تقویت این شبکه نقش مؤثری در توسعه استان در سایر حوزه ها از جمله حوزه گردشگری و حتی حمل و نقل و ترددهای درون استانی و بین استانی خواهد داشت.

نکته‌ای که در این خصوص بسیار حائز اهمیت است، توجه ویژه دولت به این مسئله و حمایت مؤثر و مناسب از آن است، یعنی حمایت‌های قطره چکانی کارساز نبوده و یا اگر هم کارساز باشد به عمر ما کفاف نمی‌کند، نیاز است دولت هم در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان و هم در حوزه توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان توسط بخش خصوصی با صدور و تسهیل مجوز های مورد نیاز و نیز حمایت‌های مؤثر بعدی از آن‌ها، چه برای حمل کالا در داخل کشور و چه جهت حمل و نقل آن در سطح منطقه‌ای و در راستای شعار حمایت از بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد.

 هر چند که با توجه به ظرفیت‌های بالای تولیدی استان، هدایت و ورود بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران برای آن‌ها نیز بسیار مفید و درآمدزایی خوبی خواهد بود.

سخن آخر اینکه ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی ایجاد شده در منطقه اوراسیا و کشورهای همسایه که استان مازندران می‌تواند نقش مؤثری در آن داشته باشد، را باید غنیمت شمرد و با تقویت زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی استان، از این فرصت برای تقویت تولید، اشتغال‌زایی، صادرات و متناسب با افزایش تقاضا برای جهش تولید و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزه‌ها استفاده کرد.

 این مهم و این هدف محقق نخواهد شد، مگر با حمایت‌های مؤثر و مناسب دولت و مجلس و مشارکت فعال بخش خصوصی در استان دارای پتانسیل بالقوه فراوانی همچون مازندران که نیاز است بنا به ضرورت کشور به بالفعل تبدیل شود.
 
انتهای پیام/۸۶۰۴۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول