اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

خصوصی‌سازی باید دارای پیوست اجتماعی باشد/ آماری از خشونت کلامی در اختیار نیست

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی می‌گوید: در بحث خصوصی‌سازی بسیاری از موارد فاقد پیوست اجتماعی است که همین موضوع می‌تواند در آینده چالش‌هایی را رقم بزند.

خصوصی‌سازی باید دارای پیوست اجتماعی باشد/ آماری از خشونت کلامی در اختیار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس استان مرکزی با مدیریت و کارکنان این مجموعه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار یک ساعته محسن خیرمند سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی از بخش‌های مختلف خبرگزاری بازدید و با ریحانه جلالی مدیریت و خبرنگاران خبرگزاری فارس در استان مرکزی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

تشریح برنامه‌های این معاونت در حوزه آسیب‌‌های اجتماعی، اشاره به اولویت‌های سال جاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم، اجرای برنامه‌های فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین، اشاره به بحث خصوصی‌سازی و... محورهای این گفت‌وگو بود که در ادامه می‌خوانید.

فارس: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی سیاست معاونت پیشگیری استان چیست؟

خیرمند: با توجه به موازی‌کاری‌هایی که در حوزه برخورد با آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود داشت، سال گذشته طرحی با حضور رئیس کل دادگستری و استاندار مرکزی در استان کلید زده شد که تا حد امکان از موازی‌کاری دستگاه‌ها کاسته و طرح‌های این حوزه به صورت متمرکز با توجه به بودجه محدود ادارات در بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام شود.

به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح با فراخوانی که به دستگاه‌های متولی این امر زده شد، ۸ حوزه کاری به عنوان حوزه‌های آسیب در استان مرکزی تعیین شد که با توجه به این آسیب‌ها کارگروه‌های ویژه‌ای تعریف و بر اساس این کارگروه‌ها برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و یک کمیته مختص اطلاع‌رسانی تشکیل شد.

 معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ضعف موجود در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی را نحوه اطلاع‌رسانی می‌داند، متاسفانه در بحث نحوه اطلاع‌رسانی هنوز نگاه‌ها سنتی است که این نوع نگاه دیگر پاسخگو نیست و باید به دنبال شیوه‌های جدید بود.

در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اولویت‌ها در سه سطح فرد، قشر و جامعه تقسیم‌بندی شده، در بحث فردی مباحث تعریف شده موضوعات فرهنگی است که از کودکان آغاز می‌شود تا موضوع طلاق و حتی فراتر از آن به موضوع بچه‌های طلاق می‌رسد، در بحث اقشار، افرادی هستند که یا آسیب‌دیده هستند یا موجب آسیب می‌شوند مثل معتادین یا بحث جرائم خشن که استان مرکزی جزو استان‌های با خشونت بالا محسوب می‌شود که هرسال بر اساس آن برنامه‌ای تدوین می‌شود که امسال با توجه به وضعیتی که از سال ۹۸ دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که در بحث سرقت یک برنامه جامع تدوین کنیم که شامل اقدامات پلیسی و پیشگیرانه‌ای است که در سطح شهر باید انجام شود از جمله اینکه به منظور کاهش سرقت مقرر شد بحث اعطای پایان کار در ساخت و سازها منوط به تامین حفاظت ساختمان باشد مثلا در طبقه اول باید بالکن‌ها نرده داشته باشند یا اینکه دوربین نصب شود و... که تاکنون نقش موثر در کاهش سرقت از منازل داشته است.

در حوزه پیشگیری علاوه بر برنامه‌های تدوین شده برنامه‌های عادی  نیز در دست اجرا است از جمله کاهش نقاط حادثه‌خیز به منظور کاهش تلفات جاده‌ای، در شهر اراک دو میدان اصلی  امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) از بزرگ‌ترین محل تصادفات شهری بشمار می‌روند که برای رفع آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

فارس: یکی از چالش‌هایی که در سال گذشته با آن مواجه بودید موضوع اعتراضات کارگری بود، چه برنامه‌ای در این راستا در دستور کار دارید؟

خیرمند: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد به ویژه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده، موضوع خصوصی‌سازی به ویژه در استان مرکزی است.

مرکزی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ از استان‌هایی بود که در بحث خصوصی‌سازی با مشکلات بسیاری مواجه بود، موضوعات شرکت‌های استان کشوری و حتی جهانی شد، موضوع هپکو و آذرآب از موضوعاتی است که امسال در ۲ یا ۳ حوزه دادگستری در خصوص آن کار انجام خواهد شد، هم در اقتصاد مقاومتی و هم در حوزه پیشگیری با جدیت مباحث این شرکت‌ها پیگیری خواهد شد، به دنبال این هستیم که بدانیم چه کار کنیم تا اعتراضات کارگری نداشته باشیم یا ناهنجاری ایجاد نشود که مجبور شویم از قوه قهریه استفاده کنیم.

مسائل شرکت هپکو موضوع بین بخشی و گسترده است، در بروز مشکلات این شرکت بحث تحریم، تولید، عرضه و کارآمد بودن و بسیاری از موضوعات دیگر دخیل هستند، بسیاری از موضوعات اجتماعی پشت آن موضوعات اقتصادی است و از آن طرف اعتقاد داریم تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم باید پیوست اجتماعی داشته باشد در بحث خصوصی‌سازی بسیاری از موارد فاقد پیوست اجتماعی است که همین موضوع می‌تواند در آینده چالش‌هایی را رقم بزند، به طور مثال اگر در بحث گرانی بنزین از قبل آماده‌سازی می‌کردیم و پیوست اجتماعی آن را در نظر می‌گرفتیم دچار آن مسائل نمی‌شدیم.

فارس: رتبه استان در موضوع تهدید و خشونت کلامی چند است؟

خیرمند: در حوزه آسیب‌های اجتماعی شاخصی به عنوان رقم سیاه جرم وجود دارد، رقم سیاه جرم یعنی جرائمی که واقع می‌شود اما پرونده ندارد هر چقدر رقم سیاه جرم کمتر باشد یعنی جامعه قانونمندتر است، ما در کشور در 2 بحث هنوز مشکل شناسایی داریم یکی در بحث آسیب‌ها و خشونت‌های خانگی و دیگری خشونت به اطفال و کودکان که در اطفال و کودکان اوضاع بهتر شده با توجه به اینکه بچه‌ها به مهد کودک می‌روند و مربی مهدها نیز آموزش دیده هستند می‌شود آنجا پیدا کرد که چه اتفاقی برای کودک رخ می‌دهد اما چیزی تحت عنوان خشونت کلامی که یکی از انواع خشونت‌ها محسوب می‌شود، میزان آن نامشخص است، نمی‌توان آمار دقیقی از خشونت کلامی به دست آورد، چرا که خانواده‌ها هنوز بافت سنتی دارند، موضوعی که از آن رنج می‌بریم نبود یک سیستم جامع جمع‌آوری است چراکه یک مواردی به بهزیستی مراجعه می‌کنند یا مراکز مشاوره یا حوزه پیشگیری و هنوز نتوانستیم به یک جمع‌بندی برسیم که این آمار خشونت کجاست، اما آنچه مسلم است این است که تهدید و خشونت کلامی در استان رتبه بالایی دارد که این میزان قابل توجه است.

فارس: برای کاهش خشونت از طریق فضای مجازی چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

خیرمند: یکی از هشت موضوعی که در جمع‌بندی به آن رسیدیم بحث فضای مجازی است که باید یکسری اطلاع‌رسانی و آسیب‌شناسی را انجام بدهیم.

بسیاری از بازی‌‌های فضای مجازی ساخت خارج ترویج خشونت به وفور دیده می‌شود که باید برای کاهش آن چاره‌ای اندیشید. معاونت اجتماعی پیشگیری از آسیب‌ها اقدام به ساخت یکسری بازی‌ها و تیزرهای فضای مجازی کرده، اما علی‌رغم اینکه در کشور ساز و کارهایی برای تولید بازی‌ها وجود دارد، اما در فضای مجازی خیلی تاثیرگذار نبوده، شاید یکی از علل آن سرعت پائین لودشدن یا تبلیغات کم است.

حداقل کاری که می‌توانیم انجام بدهیم آگاه‌سازی خانواده‌ها است که توجه داشته باشند خوی و خصلت فرزندانشان در اثر حضور در فضای مجازی چه تغییراتی می‌کند.

فارس: علل گرایش به خشونت در استان چه عواملی می‌تواند باشد؟

خیرمند: این علل بسیار متنوع و متغییرهای بسیاری دارد، بحث آلودگی هوا، فضای شهری، فضای سیاسی حاکم بر جامعه، فضای مجازی، بحث مالی و اقتصادی، عدم آموزش خانواده‌ها و...  از عوامل تاثیرگذار در ظهور و بروز خشونت هستند.

از طریق فضای سازی شهری می‌شود تا حدودی یکسری از خشونت‌ها را کاهش داد، به طور مثال در شهر اراک در منطقه ابتدای خیابان قائم مقام خشونت نسبت به دیگر نقاط بیشتر است که دلیل آن ترافیک و حجم بالای تردد افراد در آن واحد است که با بهبود وضعیت فضای فیزیکی این نقطه می‌توان از حجم خشونت‌ها کاست.

در بحث شهرنشینی عدم توازن امکانات شهری منجر به خشونت می‌شود که باید تلاش کرد همه نقاط شهری را در برخورداری از امکانات به یک چشم دید و همه امکانات را در یک نقطه متمرکز نکرد.

فارس: سخن پایانی؟

خیرمند: بدون شک در حوزه آسیب‌های اجتماعی با آسیب‌های نوظهور مواجه خواهیم بود که باید چند موضوع را مورد توجه قرار دهیم، به سرمایه انسانی توجه و اعتماد داریم که نیروی انسانی کارآمدی در اختیار داریم، به هرحال باید موضوع را قبل از اینکه آسیب و معضل شود در کشور بررسی کنیم، امروز بیماری کرونا علاوه بر اینکه یک بیماری است می‌توان به آن به چشم یک آسیب نگریست، در این راستا سامانه سجام را راه اندازی کردیم که بالای 200 گزارش در بحث کرونا داشتیم اقداماتی شده تا بسیاری از موارد را قبل از اینکه در جامعه مسری شود ‌پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول