اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افغانستان و منطقه محور نشست وزرای خارجه پیمان امنیت جمعی

وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مجازی شورای وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی از تمام کشورهای عضو این پیمان خواستار واکنش مناسب برای حفاظت از مرزهای جنوبی این کشور شد.

افغانستان و منطقه محور نشست وزرای خارجه پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مجازی شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت و سخنرانی کرد.

طی این نشست دایره وسیعی از مسائل مهم مربوط به امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، مسئله افغانستان و مبارزه مشترک با تهدید و چالش‌های معاصر را بررسی و تبادل نظر کردند.

در جریان این نشست مجازی همچنین مسائل مربوط به توسعه پتانسیل حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی، انستیتوهای ناظر و شریک این سازمان، تعامل سازمان مذکور با سازمان‌های منطقه‌ای مانند جامعه همسود و سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.

مهرالدین در چارچوب بررسی وضعیت اپیدمی فعلی در پی گسترش ویروس همه گیر کرونا از اقدامات دولت تاجیکستان جهت مقابله با شیوع این ویروس در مرزهای این کشور صحبت کرد.

وی ضمن سخنانی همچنین به مسیرهای اولویت‌دار همکاری تاجیکستان در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره و بر ضرورت مبارزه شدید با تروریسم و افراطگرایی بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر و سلاح تاکید کرد.

مهرالدین در رابطه با وضعیت افغانستان گفت: تاجیکستان که دارای طولانی ترین مرز با این کشور است تمام اقدامات نظامی و سیاسی جهت رفع تهدیدات را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد که در وضعیت فعلی از تمام کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی واکنش مناسب مانند اتخاذ اقدامات موثر برای حفاظت از مرزهای جنوبی سازمان مذکور تقاضا دارد.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی طی این نشست تعدادی از بیانیه‌های مشترک نظیر همبستگی و همیاری در مبارزه با ویروس همه گیر کرونا، حمایت از دعوت دبیرکل سازمان ملل در مورد اعلام آتش بس جهانی در پی شیوع ویروس همه گیر کرونا، هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم و تایید پایبندی به اهداف و اصول قطعنامه سازمان ملل را تصویب کردند.

در پایان این نشست تعدادی از تصمیمات دستور کار شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تصویب شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول