اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

قدرت اولیه کرونا ویروس کنترل شد/شاید جهش ژنتیکی در کار باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه هنوز خیلی چیزها در مورد کرونا نمی‌دانیم، گفت: ممکن است این ویروس جهش ژنتیکی داشته باشد، البته تا این لحظه قدرت و وحشیگری اولیه این ویروس برای مردم و بیماری زایی به حداقل رسیده است.

قدرت اولیه کرونا ویروس کنترل شد/شاید جهش ژنتیکی در کار باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر و اقدامات انجام شده شاهدیم که درصد مرگ و میر بیماری رو به کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه بیماری کرونا شروع بسیار پر سر و صدا و وحشتناکی در کشور داشت، اضافه کرد: بیماری کرونا همراه با استرس در جامعه و دنیا شیوع پیدا کرد.

دکتر کریم تصریح کرد: تمام تجربیات مربوط به اطلاعاتی بود که از چین بدست آمده بود و یکی از ویژگی‌های این ویروس در کنار کشندگی آن، قابلیت سرایت سریع بود، قدرت سرایت بقدری سریع بود که اجازه هماهنگی کارها را نمی‌داد.

وی با بیان اینکه روزهای کرونایی در ایام سال نو بسیار سخت گذشت و باید به سرعت اولویت‌بندی خود را برای مقابله و شکست این بیماری انجام می‌دادیم، اظهار کرد: بحث‌های مختلفی از جمله مباحث مربوط به حوزه اقتصادی، فرهنگ و همکاری مردم، شایعات و دیدگاه‌های نادرست، در کنار همه این‌ها، توانمندی برای انجام کار استانی مانند البرز که از نظر تخت بیمارستانی بسیار فقیر بوده  مدنظر دانشگاه علوم پزشکی استان البرز قرار گرفت تا بتوانیم به درستی به مقابله با کرونا ویروس بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه در این شرایط نگران کمبود تخت‌های بیمارستانی هستیم، بیان کرد: برای جبران این کمبودها اقدام به راه اندازی نقاهتگاه‌های در سراسر استان کردیم که با همکاری نهادهای اجرایی موفق به کسب نتیجه مثبتی شدیم.

کریم میزان درک و شعور مردم برای همکاری در امر مقابله با بیماری کرونا را بالا برشمرد و ادامه داد: در طول یک روز تعداد بیماران بستری مبتلا، مشکوک و محتمل به بیماری کرونا تا سقف 503 نفر هم رسید این درحالی است که ما برای شرایط سخت تری همچون بستری 2 هزار نفر در یک روز خود را آماده کرده بودیم؛ طبق این آمار در طول روز حدود 20 درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان البرز برای بیماران کرونایی تخصیص داده می‌شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از ابتدای شیوع بیماری کرونا ویروس در استان البرز تا به امروز 315 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند که اغلب این افراد بیمارانی با سن بالای 60 سال بودند.

کریم با بیان اینکه در نظر گرفتن تعداد بیماران مشکوکی به کرونا که جان خود را از دست دادند این آمار مرگ و میر را به 500 نفر می‌رسانند، یادآور شد: در این میان سه عامل انسجام مدیریتی در استان، همکاری بی نظیر دستگاه قضایی و همراهی مردم و صنوف به پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی استان البرز کمک کرد.

وی نقش رسانه‌ها را در رابطه با افزایش آگاهی در میان مردم پررنگ اعلام کرد و گفت: جای تقدیر و تشکر دارد، اگر این بلندگوها به کمک ما نمی‌آمدند، صدای ما بجایی نمی‌رسید، همچنین پزشکان و کادر درمان که هم از نظر علمی و هم از نظر عملی، خیلی سریع توانستند به کار تسلط پیدا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه کادر درمان پس از تسلط به کار خود برای شکست این بیماری موجب شدند تا ترس و استرس میان مردم کاهش یابد، اظهار کرد: خوشبختانه پس از ملاحظاتی که در دستور کار مردم قرار گرفت و اعلام محدودیت‌ها ابتلای بیماری در میان مردم از اوایل فرودین ماه رو به کاهش است و امروز شاهدیم که میزان مرگ و میر این بیماری کاهش یافته است.

وی تاکید نمود: هنوز خیلی چیزها در مورد این ویروس نمی‌دانیم،در مورد دوباره گیری و جهش ژنتیکی آن چیزی نمی‌دانیم ولی خوشبختانه قدرت و وحشیگری اولیه این ویروس برای مردم و بیماری زایی  حداقل در استان ما بشدت کاهش پیدا کرده است.

کریم با اشاره به اینکه فاز انتقال ویروس می‌تواند برای فصل‌های آینده نقش محافظ را ایجاد کند،گفت: یعنی فرد مبتلا بدون نشان دادن علائم بیماری، در بدن خود ایمنی نشان می‌دهد، سیستم ایمنی ویروس را دفع و بر علیه آن پادتن آماده می‌کند، این خبر خوبی است، اما اگر مثل سایر ویروس‌ها دوباره گیری و جهش ژنتیکی بدی نداشته باشد، همه گیری عام جامعه می‌تواند منجر به ساخت آنتی بادی عمومی بد علیه ویروس باشد که برای دفعات بعد ویروس را منکوب می‌کند و اگر این عدد به بالای 60 الی 70 درصد جامعه  برسد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول