اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

چون و چرای تجمیع مؤسسات و دانشگاه‌ها از زبان مسوولان و کارشناسان/ همه چیز در اختیار وزارت علوم

با وجود اینکه برخی از مراکز با ادغام دانشگاه‌ها مخالف هستند اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سند آمایش اختیار پیدا کرده که بتواند برخی از موسسات و دانشگاه‌ها را که با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد، تجمیع کند.

چون و چرای تجمیع مؤسسات و دانشگاه‌ها از زبان مسوولان و کارشناسان/ همه چیز در اختیار وزارت علوم

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ سال گذشته طرح اولیه ادغام مراکز آموزش عالی تدوین شده است و در این بین ادغام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز به دلیل رعایت نکردن استاندارها و مسائل مالی زیر سوال رفته است. 

اما برخی مؤسسات آموزشی متعدد وابسته به دانشگاه‌های کوچک دولتی در یک شهر یا منطقه ایجاد شده است که آنها نیز باید با هدف هم افزایی در یکدیگر ادغام شوند به طوری که اکثر مراکز غیردولتی با این تجمیع موافق نیستند ولی وزارت علوم اصرار به تجمیع دانشگاه‌ها دارد که قطعا این ادغام باید با برنامه‌ریزی جامع و دقیقی پیش برود تا موسسات کوچک و کم‌برخوردار آسیب نبینند.

در اجرای طرح ادغام مؤسسات و دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم هیچ رشته تحصیلی و رشته محلی حذف نمی‌شود اما این در حالی است که درصورت عدم قوانین و مقررات مورد تایید وزارت علوم و همچنین عدم تکمیل صندلی‌های مراکز علمی ممکن است فعالیت برخی رشته‌ها و مراکز غیرانتفاعی به حالت تعلیق دربیاید.

برای آشنایی بیشتر با اجرای طرح ادغام مؤسسات و مراکز علمی در سطح کشور با تعدادی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی در این باره به گفت‌وگو نشستیم تا بتوانیم اجرای این طرح را از نگاه کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

* ادغام دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین کار درستی نیست

ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران با اشاره به آمایش سرزمین، تاکید دارد که برخی دانشگاه‌های کشور باید ساماندهی و ادغام شوند چرا که تعداد زیادی از مراکز آموزش عالی ماموریت‌ها و کارکردهای مشابهی با  هم دارند. 

وی تاکید دارد که ادغام دانشگا‌ه‌ها بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین کار درستی نیست، اگر ادغام با توجه به نیازهای منطقه و آمایش سرزمین صورت بگیرد از نظر اقتصادی بهره‌وری و کارآمدی بهتری به همراه خواهد داشت.

صالحی عمران همچنین به رتبه‌بندی‌های بین‌المللی اشاره می‌کند و تاکید دارد که دانشگاه‌ها می‌توانند از پتانسیل و ظرفیت یکدیگر استفاده کنند چرا که این امر باعث بهتر شدن وضعیت‌شان در رتبه‌بندی‌های جهانی خواهد شد. 

وی معتقد است که حتی دانشگاه‌های مهارتی  و صنعتی نیز جای ادغام دارند و می‌توانند از پتانسیل و ظرفیت بخش‌های دولتی و خصوصی بیشتر و بهتر استفاده کنند. 

* در ساماندهی دانشگاه‌ها هیچ رشته‌ تحصیلی حذف نمی‌شود

از سوی دیگر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید دارد که فقط در صورتی که ادغام مراکز علمی به افزایش کیفیت دانشگاه منجر شود، برخی موسسات و مراکز آموزش عالی منحل یا با یک دیگر ادغام خواهند شد.

وی تاکید دارد که افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی و ماموریت‌گرایی علمی خاص ویژه هر دانشگاه دو مساله محوری است که در رابطه با طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور دنبال می‌شود.

غلامی تاکید دارد که در طرح ساماندهی دانشگاه‌ها هیچ رشته تحصیلی حذف نمی‌شود اما درصورت عدم جلب انتظارات وزارت علوم و عدم تکمیل صندلی‌های مراکز علمی ممکن است فعالیت برخی رشته‌ها و مراکز غیرانتفاعی به حالت تعلیق دربیاید.

 

* تجمیع ۹۰ موسسه و دانشگاه کشور

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اما تاکید دارد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سند آمایش اختیار پیدا کرده که بتواند برخی از موسسات و دانشگاه‌ها را که با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد را تجمیع کند.

کبگانیان  از ساماندهی حدود ۹۰ موسسه آموزشی دولتی خبر می‌دهد و بیان می‌کند که این مراکز تعطیل نشدند بلکه تجمیع شدند.

به گفته وی، شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم را موظف کرده است که در اسرع وقت موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی را پیگیری کند. 

*دانشگاه‌های تازه تاسیس به سمت دانشگاه‌های قدیمی‌تر بروند

در این بین سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز معتقد است که دانشگاه‌های تازه تاسیس بهتر است به سمت دانشگاه‌های قدیمی‌تر بروند و با آنها ادغام شوند چرا که قاعدتاً دانشگاه‌های قدیمی برند بالاتری دارند.

معتمدی معتقد است که زمانی دانشگاه‌ها باید با هم ادغام شوند که رنکنیگ در دنیا بالا برود که این هم تفاوت زیادی نمی‌کند چون رنکینگ‌ها براساس شاخص‌های نسبی است، درست است تعداد مقالات و اساتید جمع می‌شوند اما مقالات تقسیم بر اساتید می‌شوند و در نتیجه این کار  سود و منفعتی ندارد. 

* مراکز آموزشی باید رقابتی باشند 

اما محمد رضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که ادغام دانشگاه‌های صنعتی با یک دیگر کار مطلوبی به نظر نمی‌رسد، مراکز آموزشی باید رقابتی باشند تا برای ارتقاء سطوح عملکردی، جذب دانشجویان و سهم بیشتر از تولید علم و تکنولوژی در کشور یا حتی جهان پویایی و تحرک بیشتری شکل بگیرد.

وی تاکید دارد که این رقابت باعث می‌شود دانشجویان نیز برای امکان‌ ورود به تناسب امکانات خود گزینه و انگیزه رو به تزایدی یابند. دانشگاه‌های صنعتی کشور با ده‌ها هزار دانش آموخته و در حال تحصیل، بخشی از هویت فارغ‌التحصیلان را شکل می‌دهند. دانشگاه‌ها فضا و اتمسفر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را دارد و این نیز زمینه مهمی برای انتخاب دانشجویان است. 

* ادغام دانشگاه‌های غیرانتفاعی بی‌معنا است

همچنین علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه غیرانتفاعی کشور معتقد است که هر دانشگاهی ماموریت و مسؤولیت‌ جداگانه‌ای دارد و  دانشگاه‌های غیرانتفاعی مالک خصوصی دارند؛ ممکن است این دانشگاه‌ها با هم متحد شوند، سرمایه‌شان را یکی کنند یا رشته‌‌های تحصیلی را مشترک کنند ولی ادغام شدن این دانشگاه‌ها بی‌معنا است. 

به گفته وی، برای ادغام دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید آیین‌نامه‌ای تنظیم شود و وزارت علوم قوانین و مقررات را به صورت کامل درباره  چگونگی کاهش تعداد این دانشگاه‌ها قید و ابلاغ کند. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول