اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ادعای بازداشت و شکنجه اتباع غیرقانونی افغان در مرزهای شرقی مردود است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، با رد ادعای شکنجه و بازداشت اتباع غیرقانونی در مرزهای خراسان رضوی، گفت: هرچند در خصوص صحت این صحنه‌سازی و ارتباط آن با زمان و مکان‌های ادعا شده تردیدهای اساسی وجود دارد، ولی مسلماً این واقعه هیچ ارتباطی با مرزبانی جمهوری اسلامی ندارد.

ادعای بازداشت و شکنجه اتباع غیرقانونی افغان در مرزهای شرقی مردود است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مهدی محمودی در خصوص شایعات و اخبار غیر صحیح منتشر شده در فضای مجازی مدعی شکنجه و غرق تعدادی از اتباع افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود (واقع در مرز خراسان رضوی و افغانستان) توسط نیروهای مرزبانی، اظهار داشت: هرچند در خصوص صحت این صحنه‌سازی و ارتباط آن با زمان و مکان‌های ادعا شده تردیدهای اساسی وجود دارد ولی مسلماً این واقعه هیچ ارتباطی با مرزبانی جمهوری اسلامی ندارد و بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده، ممکن است اتباع مذکور با عبور از نقاط سخت گذر رودخانه، قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته و به علت سطح و سرعت آب، تعدادی از آنها غرق شده باشند.

وی افزود: این گونه فضاسازی‌ها توسط معاندان و دشمنان دو ملت ایران و افغانستان مسبوق به سابقه بوده و با هدف ایجاد اختلاف و بدبینی بین دو ملت صورت می‌گیرد؛دولت جمهوری اسلامی ایران همواره ملت افغانستان را برادر خود می‌داند. خدمات چندین ساله ارائه شده در حوزه‌های مختلف به مهاجرین افغانستانی مؤید این موضوع است و این شایعات و فضاسازی‌ها خللی در روابط دوستانه دو کشور ایجاد نخواهد کرد.

گفتنی است، صبح روز  13 اردیبهشت سال جاری، یک خبرگزاری محلی افغانستان خبری منتشر کرد که بر اساس آن 50 تن از مهاجرین افغان که به‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذولفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته شدند و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند؛ این شایعه که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت ساعاتی بعد توسط یک مقام پزشکی افغانستان و سرکنسولگری ایران در هرات تکذیب شد.

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول