اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: در ایام کرونا بدون مراجعه به بانک ۷۷ میلیون وام به مردم دادیم

رئیس جمهور گفت:توانستیم بدون مراجعه مردم به بانک به ۷۷ میلیون نفر وام بدهیم.

روحانی: در ایام کرونا بدون مراجعه به بانک ۷۷ میلیون وام به مردم دادیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رونمایی از پروژه‌های ‎اقتصاد دیجیتال گفت: خیلی مهم است وقتی در این فضا سرمایه گذاری می‌کنیم سرمایه را خیلی سریع پول را بر می‌گرداند. 

وی ادامه داد: معمولا در اقتصاد سنتی ده الی ۲۰ سال بازگشت سرمایه طول می‌کشد، اما این سرمایه گذاری (دیجیتال) خیلی زود بر می‌گردد این به معنای سودآور بودن این بخش است. ضمن اینکه این فن آوری روز و پیچیده است سرمایه گذاری آن نیز زود بازده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: شرکت ایرانسل یک نمونه‌ای است که شرکت‌های غیر دولتی می‌توانند بار مسئولیت خدمات را برعهده بگیرند و همانطور که از ابتدای دولت یازدهم در مورد واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی می‌گفتیم الان در بخش خدمات هم می‌توان این کار را انجام داد.

رئیس قوه مجریه با طرح این پرسش که چقدر کیفیت برای سفارش دهنده اهمیت دارد، اظهار داشت: امیدوارم این خدمات با کیفیت برای سفارش دهندگان باشد.

روحانی بیان داشت: اصولا اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است، یعنی کشاورزی ما هم به سمت دیجیتال می‌رود. در مساله دامداری آزاد امروز بخش بزرگی از این حرکت به صورت دیجیتال انجام می‌شود و طرف با امکاناتی که دارد می‌بیند گوسفندان و گاو‌های او کجا حرکت می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از یک کارخانه ساخت خودرو در یکی از کشورهای دیگر گفت: ساخت خودرو با هوش مصنوعی صورت می‌گرفت. در آن طرح ربات ها همه کار می کردند و با یک هوش مصنوعی ساخت ماشین را اداره می کردند که خودرو هم ارزان تر و هم سریع تر و هم دقیق تولید می شد زیرا ربات مانند کارگری نیست که خسته بشود در جوشکاری کمتر و بیشتر بزند یا یادش برود پیچی را محکم تر کند و این مدل برای انجام کار دقیق و سریع اطمینان بخش تر است.

وی تاکید کرد: ما در این ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم ما بود فرصت فن‌اوری اطلاعات و بروز آن برای مردم بیشتر شد. ما توانستیم بدون مراجعه مردم به بانک به ۷۷ میلیون نفر وام بدهیم.همه اینها از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال انجام می‌گرفت و در واقع این فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند بود که کمک کرد و همه دست به دست هم داد تا مردم خیلی راحت توانستند خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در بخش سلامت که این بخش تا حد زیادی الکترونیک شده و الان پرونده‌های الکترونیکی سلامت داریم، در همین غربالگری توانست کمک زیادی را انجام دهد. نیازی نبود به خانه افراد مراجعه کنند و به جای آن به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می‌کردند و بر مبنای آن با مردم تماس تلفنی و یا تماس اینترنتی برقرار می‌کردند و شاهد این بودیم که در موضوع مقابله با کرونا این فناوری چقدر دولت و نظام درمانی کشور را یاری و کمک کرد.

روحانی اظهار داشت:  ایامی بود که توصیه می‌شد مردم کمتر به فروشگاه‌ مراجعه کنند و کمتر برای خرید به خیابان بروند و می‌توانستند از طریق همین فضای مجازی جنسی که می‌خواهند سفارش دهند و آن جنس از طریق پست در اختیار آنها قرار بگیرد و این مسأله مهمی است و تحرک پست کشور و همچنین شرکت‌های دیجیتالی می‌تواند یک حرکت بسیار بزرگی را در جامعه بوجود بیاورد و این حرکت بزرگ را در همه زمینه‌ها می‌بینیم.

وی بیان داشت: در تبلیغات انتخاباتی دیوار‌ها از چسباندن عکس‌ها خلاص شدند و همه تبلیغات به سمت تبلیغات اینترنتی آمد؛ این فضا در انتخاب مردم هم تاثیرگذار است. دولت همه امکانات را فراهم کرده بود که این انتخابات گذشته کاملا الکترونیکی برگزار شود اما هماهنگی بین شورای نگهبان و وزارت کشور انجام نشد.

روحانی اظهار داشت: اصلا مردم آنلاین نتایج انتخابات را ببینند البته شاید بگویند این برای کسی که رای آورده تبلیغ می‌شود اما غیر از آن می‌توان مردم آنلاین ببیندد و تفکراتی مثل تقلب و دخالت از بین می‌رود و مردم میبینند دستی در انتخابات دخالت ندارد.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در شفافیت و مبارزه با فساد تاکید کرد: چگونه امکان پذیر است با شیوه‌های سنتی با فساد مبارزه کنیم. ما برای همکاری با کشورهعای دیگر چاره‌ای جز توسعه این فضا نداریم. الان همه  هواپیماها و کشتی ها با اطلاعات فضا پایه کار می‌کنند. زیرساخت‌ها در دولت یازدهم آماده شد و شرایط برای استفاده مهیا شد و ما دیدیم که ظریب نفوذ اینترنت در این سال‌ها چهار برابر شده است.

روحانی تصریح کرد: بعضی از کشورها ۱۴ درصد GDP اقتصادشان از اقتصاد دیجیتال است ما به ۶.۵ درصد رسیدیم که رقم خوبی است. اساساً فضای مجازی شرایط کشور را متحول کرده و سبک زندگی و رابطه ها با یکدیگر را تغییر داده است و در فعالیت‌های زیربنایی، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال هم مثلاً از ۱.۵ درصد الان به ۴ و خرده‌ای درصد رسیده است. بنابراین زیربناها در این مدت 7 سال به سرعت آماده شده، به اضافه اینکه فضای اینترنت تا روستاهای کشور هم توسعه یافته است.

وی تاکید کرد: قبلاً این فضا در شهرهای بزرگ و کوچک بود، اما امروز بحمدالله این فضا در سراسر کشور امتداد پیدا کرده است و چقدر از روستاها در گردشگری از این فضا برای بوم‌گردی استفاده می‌کردند. چقدر از کارها و صنایع دستی از این فضا استفاده و بهره‌برداری می‌کردند. حتی امروز برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خودشان را در شهرهای کوچک و در روستاها انجام دهند، این ابزار و این امکانات در اختیار آنهاست.

وی بیان داشت: ضمن اینکه اساساً این فضای اینترنتی و فضای مجازی، شرایط کشور را متحول کرده است. یعنی سبک زندگی و رابطه زندگی را تغییر داده است. نحوه ارتباط دوست با دوست، مقدار وقتی که می‌گذاریم برای داخل و بیرون خانه، خود این موبایل هوشمند وقت بزرگی از وقت این طرف را می‌گیرد یا مثبت یا منفی، نمی توان به بهانه سواستفاده این فضا را محدود و این روند را در کشور متوقف کنیم. یعنی نمی‌توانیم بگوییم در کشور چون از این فضا ممکن است یک کسی سوء استفاده کند پس کلاً این فضا را تعطیل یا محدود کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز کسب و کار با این فضا است. الان 5 هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی و شناسنامه‌دار فعال و هزاران استارت‌آپ‌ در کشور فعالیت و کار می‌کنند که همه اینها در سایه همین فضا است و همین امکانات و زیرساخت‌ها است. از طرف دیگر این همه دانشجویی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اشتغال اینها را چه کار کنیم؟ ایجاد اشتغال برای اینها در اقتصاد دیجیتال راحت‌تر می‌شود. در اقتصاد دیجیتال راحت تر می شود افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی را جذب کرد و از آنها استفاده کرد و کشور به این مساله نیاز دارد. امروز بخشی از بیکاری کشور برای افرادی است که تحصیل‌کرده‌اند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند.

روحانی گفت: به نظرم امروز گام بسیار خوبی برداشته شد. 3 گام مثبتی که امروز اعلام شد، 2 گام آن کمک برای فعالیت‌های دیجیتال بود و خدمات ابری در اختیار آنها می‌گذاشت و در زمینه خودکفایی مهم بود و در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، این می‌تواند شرکت‌ها را در خدمات ابری مستغنی کند تا به خدمات ابری که ایجاد می‌شود، اتکاء کنند.

وی تاکید کرد:  اینها همه فعالیت‌های کسب و کار را در زمینه مشاغل جدیدی که باید ایجاد شود، تسهیل می‌کند. همچنین به کسب و کارهای اینترنتی که در این ایام به خاطر کرونا و بخاطر اینکه از کسب و کارشان فاصله گرفته بودند، صدمه دیده بودند کمک و یاری رسانده شد. بسته 50 میلیون تومانی که برای 5 هزار شرکت مدنظر قرار داده شد، این هم قدمی بود که در افتتاح امروز با آن مواجه شدیم.

روحانی بیان داشت: افتتاح آخر مربوط به یک بخش فرهنگی بود. یعنی بخشی که مردم بتوانند به راحتی از فضای فرهنگی استفاده و بهره‌برداری کنند. گفتم که اینترنت‌های ثابت برای یک ماه هم خدمات مجانی داده می‌شود و امیدواریم این فضا گسترده شود. هم آنهایی که اهل تهیه محتوا هستند، بتوانند محتوای جدید تولید کنند و هم مردم بتوانند از تنوع لازم در این زمینه برخوردار شوند.

وی گفت: سیاست‌گذاری‌های عام، اصولی و منظمی توسط شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی انجام می‌گیرد، جلساتی هم برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی تشکیل می شود. یک شورای اجرایی که در رده دوم تشکیل می‌شود، می‌تواند سریع‌تر برای رسیدن به خدمات مورد نظر یاری و کمک کند و هم اقداماتی که خود وزارت ارتباطات هم برای زیرساخت و هم برای لایه‌های دیگر انجام می‌دهد. کمک‌هایی که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و هم همه دستگاه‌های دیگر، بخش خصوصی و غیرخصوصی که آنها باید وارد شوند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نکته آخر و توصیه آخر دولت الکترونیک است.یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم این بود که دولت الکترونیک بتواند قدم‌های کامل تری را بردارد و تکمیل شود و مردم بتوانند خدمات خودشان را راحت از این طریق بگیرند، بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند و بدون اینکه نیاز به مراجعه داشته باشند. مثلاً فردی اگر می‌خواهد جواز ساخت ساختمان بگیرد، باید وقتی وارد اینترنت و فضای مجازی شد، همه مراحل کار خودش را انجام دهد. باید بتواند از این طریق، زمینی را که نیاز دارد خریداری کند، سند به نام او در همین فضا منتقل شود، از همین طریق بتواند از شهرداری درخواست مجوز کند و آنچه نیاز است در اختیار آنها بگذارد و از همین‌جا بتواند به سراغ شرکت‌هایی برود که کار معماری انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: تمام رده‌هایی که باید انجام شود، از تمام وسایل ساختمان، نیازمندی‌های ساختمانی، به کارخانه بتواند مراجعه کند سفارش دهد. یعنی همین‌طور که نشسته با یک کامپیوتر یا موبایل، باید تمام خدمات را دریافت کند.در پزشکی هم همین است؛ از پزشک‌اش بتواند نسخه بگیرد، نسخه به داروخانه منتقل شود و این دارو در اختیار او قرار بگیرد.

روحانی افزود: بنابراین دولت الکترونیک و فضای باز ارتباطات و فضای مجازی ارزان و امن و قابل اعتماد برای مردم بسیار مهم است.امروز مردم ارتباطات، سخن گفتن، سفارش دادن، صله رحم، انفاق‌شان، پرداخت قبوض آب و برق، دریافت حساب‌های بانکی‌شان، همه آمده در این فضا؛ یعنی این فضا، فضای بزرگی است که می‌تواند خدمات را انجام دهد و در این شرایط ویروسی و کرونایی خیلی می‌تواند به کشور کمک کند. هر چه فضا بازتر باشد، بیشتر یاری و کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین درخواستم از وزیر محترم ارتباطات این است که امسال بتوانیم تا پایان سال قدم‌های بسیار مهمی در دولت الکترونیک برداریم و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و قوای دیگر و بخش های خصوصی که آنها هم باید کمک کنند.

روحانی بیان داشت: این مرکز داده‌ای که الان مطرح می‌شد‌، یک مرکز داده عظیم و بزرگی نیاز داریم برای این تعاملات و یک خدمات ابری بسیار حجیمی را نیاز داریم، برای اینکه این خدمت‌ها را بتوانیم انجام دهیم. البته روز به روز در دنیای امروز این فناوری در حال پیشرفت و تحول است و می‌بینیم که از این طرف این فضا باید در درون با هم ارتباط داشته باشد و از یک طرف این فضا با بیرون کشور در ارتباط باشد و از طرف دیگر با آسمان در ارتباط باشد؛ بسیاری از اطلاعات فضاپایه است.

وی افزود: همه اینها در کنار هم قرار بگیرد و بعداً اطلاعات زیر زمین هم به این منتقل می‌شود. یعنی خیلی از تحولات معادن و حرکت‌های زیرزمین و آبی که در زیر زمین وجود دارد، می‌تواند بیاید.یعنی زمین و آسمان و اعماق زمین و اعماق آسمان و کشورهای همسایه و همه کشور می‌تواند در این فضای عظیم قرار بگیرد. خوشبختانه در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است و مقام معظم رهبری در این چند سال دستورات خوبی صادر کردند.

روحانی بیان داشت: شورای عالی فضای مجازی تصمیمات بسیار مهمی گرفته است. شبکه ملی اطلاعات به آن مفهومی که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، بسیار اهمیت دارد که روز به روز و فاز به فاز در حال تکمیل شدن است و به پیش می‌رود و این خودکفایی هم بسیار مهم است.

وی بیان داشت: امروز بعضی از طرح‌ها، طرح‌های خودکفایی بود که کشورمان را از شرکت‌های خارجی بی‌نیاز می‌کند و این هم در این شرایط اهمیت وافری دارد.امیدوارم بتوانیم در ماه‌های آینده و تا پایان سال شاهد افتتاح‌های مهم در این فضا باشیم و جوان‌ها و همه استارت‌آپ‌ها و همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه کارخانه‌های نوآوری، یکی پس از دیگری ان‌شاء الله افتتاح شود و خدماتی که مردم عادی و معمولی در زندگی روزمره‌خودشان می‌خواهند بتوانند ارزان‌تر، ساده‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر دریافت کنند.

روحانی تاکید کرد: شاید یکی از آثار افتتاح‌های امروز هم این بود که سرعت کار در بعضی از زمینه‌ها بیشتر می‌شود و همانطور که اشاره شد برخی از مراکزی که فعالیت می‌کنند و یک مرکز داده بزرگ برای زمان کوتاه نیاز دارند، نیازی ندارد که بیایند یک حجم بسیار وسیع را مد نظر قرار دهند و پول زیادی برای سرمایه‌گذاری صرف کنند، برای اینکه در سال می‌خواهند یک ماه استفاده کنند. این را می‌توانیم به مرکز دهیم و بنابراین صرفه‌جویی خوبی هم در این کار انجام خواهد گرفت.

وی گفت: از همگی تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد تحرکات نو در کشور هم برای اشتغال مردم و هم برای پیشرفت اقتصاد باشیم. همچنین همانطور که اشاره شد در مقاطعی که تولید ناخالص داخلی(جی‌دی‌پی) کشور رشد کافی ندارد این بخش، بخشی است که رشد قابل ملاحظه‌ای دارد. در همین ایام هم گرچه برخی از بخش‌ها دچار خسارت بودند، اما بخش‌هایی مثل این بخش هم بود که شرایط‌شان، شرایط بهتری بود و توانستند خدمات بهتری را ارایه کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول