اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

خسارت 98 میلیارد تومانی کرونا به بخش دام و طیور استان کرمان

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: مجموع خسارت وارده به بخش دام و طیور در استان کرمان بالغ بر 98 میلیارد تومان بوده است که در صورت عدم توجه، بسیاری از بهره‌برداران حذف می‌شوند و در نتیجه مشکلات بیشتری را در آینده خواهیم داشت.

خسارت 98 میلیارد تومانی کرونا به بخش دام و طیور استان کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، طبیب‌زاده در پنجاه و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان عنوان کرد: پیرو جلسه قبل شورای گفت‌وگو استان کرمان، نشستی با حضور استاندار کرمان، پورابراهیمی نماینده مجلس با بانک مرکزی داشتیم و مصوبات خوبی به تایید و نتیجه رسید.

کرونا ضعف‌های بنیادی در مدیریت و اقتصاد کشور را نشان داد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: مشکلات وارده از بیماری کرونا را در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، محصولات گلخانه‌ای و جالیزی و گردشگری بررسی می‌کنیم.

طبیب‌زاده گفت: کرونا عاملی که از دست ما خارج بوده، اما ضعف‌های بنیادی در مدیریت و اقتصاد کشور را نشان داد که همواره از آنها یاد می‌شد، حمل و نقل ما دچار ضعف مزمن است که در جریان کرونا بیشتر نشان داده شد.

وی از ناهماهنگی در گمرکات کشور گلایه کرد و گفت: خسارت فراوانی از بابت سوءمدیریت و عدم چابکی سیستم‌ها را در شیوع ویروس کرونا داشتیم که شاید از خود کرونا بدتر بود.

طبیب‌زاده با گلایه از سیستم‌هایی که باید حمایت از حوزه اقتصادی را در شرایط کنونی داشته باشند، به ذکر مثال وصول مطالبات از سوی بانک‌ها در این شرایط پرداخت و گفت: گلخانه‌داران، کشاورزان و بخش صنعت و گردشگری ما آسیب دیده‌اند و به جای حمایت و اجرای بخشنامه‌های خوبی که در سطح ملی است، اول اینکه این بخشنامه ها دیر ابلاغ می‌شوند و بعد فشارهایی مانند وصول مطالبات از سوی بانک‌ها اصلا قابل قبول نیست.

سیدحسن مهدی رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه 75 هزار نفر در دو بخش شمال و جنوب استان کرمان در حوزه دام و طیور مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا بیش از 70 میلیارد تومان خسارت در شمال استان و بالغ بر 28 میلیارد تومان خسارت در جنوب استان به بخش‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در شمال استان وارد کرده است.

وی عوامل اصلی خسارت شیوع ویروس بر بخش کشاورزی، کاهش چشمگیر تقاضا و کاهش قیمت فروش محصولات، افزایش تولید به‌دلیل پیش‌بینی تقاضای عید نوروز و ماه رمضان و معضل انباشت محصولات، افزایش هزینه‌های حل و نقل به دلیل محدویدت‌های تردد و حمل و نقل، کمبود شدید نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن به‌دلیل محدودیت عرضه این بخش، محدودیت عرضه واکسن و افزایش قیمت آن بیان کرد.

مهدی افزود: مجموع خسارت وارده به بخش دام و طیور در استان کرمان بالغ بر 98 میلیارد تومان بوده است که در صورت عدم توجه، بسیاری از بهره‌برداران حذف می‌شوند و در نتیجه مشکلات بیشتری را در آینده خواهیم داشت.

وی عدم فروش محصولات پروتئینی و عواقب ناشی از آن را از موانع موجود دانست و تخصیص تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت به بهره‌برداران خسارت دیده و تشکل‌های بخش خصوصی تولید، استمهال تسهیلات همراه با بخشودگی جرائم و دیرکرد را برای حمایت از صنعت دام و طیور استان کرمان پیشنهاد داد.

وی افزود: همچنین حدف ارز 4200 تومانی از بخش نهاد‌ه‌های دامی و تخصیص ارز نیمایی به این بخش و آزادسازی قیمت محصولات تولیدی بخش کشاورزی کشور و تفویض‌اختیار مدیریت مصرف 35 درصد موجودی نهاده‌های دامی در انبارهای پشتیبانی امور دام استان به سازمان‌های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام/3388/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول