اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بیش از ۵هکتار از اراضی جو پیشوا از بین رفت/ معضل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

رئیس سازمان آتش نشانی پیشوا گفت: شب گذشته متأسفانه بیش از ۵هکتار از زمین‌های جو درو نشده طعمه حریق شدند که این آتش‌سوزی پس از دو ساعت تلاش بی وقفه آتش‌نشانان اطفاء شد.

بیش از ۵هکتار از اراضی جو پیشوا از بین رفت/ معضل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

مجید اصغری جعفری رئیس سازمان آتش نشانی شهرستان پیشوا در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شب گذشته طی تماس تلفنی با سامانه آتش‌نشانی و اعلام حریق در اراضی کشاورزی بلا فاصله یک تیم عملیاتی به محل اعزام شدند که متأسفانه بیش از ۵هکتار از زمین‌های جو درو نشده طعمه حریق شدند.

وی افزود: این آتش‌سوزی حوالی ساعت ۲۱ و ۴۵دقیقه شب گذشته اتفاق افتاد و عملیات اطفاء آن تا ساعت ۲۴به طول انجامید که پس از دو ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان این حریق مهار شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پیشوا گفت: دود آتش‌های کشاورزی به چشم کشاورزان و مردم می‌رود.

معضل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

اصغری جعفری با اشاره به اینکه کشاورزان پیشوا پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن مزارع می‌کنند، ادامه داد: آتش زدن زمین‌های کشاورزی علاوه بر مضراتی که دارد تبدیل به یک معضل برای عوامل این سازمان شده است.

وی در خصوص آتش زدن زمین‌های زراعی توسط کشاورزان اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل تابستان و برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه شاهد برخی اقدامات نامناسب بر روی زمین کشاورزی از سمت تعدادی از کشاورزان هستیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پیشوا یادآور شد: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مسئله گسترده‌ای به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای کشاورزان و گاهاً برای زمین‌های اطراف هم  شده است.

اصغری جعفری دلیل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مانند کاه و کلش، گندم و جو در زمین را کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن زمین از بقایای محصول قبلی و آماده شدن زمین برای کشت محصول بعدی دانست و عنوان کرد: اگر کشاورزان به طور صحیح و متناوب از سموم موجود استفاده کنند و روش کشت درست محصولات را بیاموزند، نتیجه بسیار مطلوب تری را برای زمین دارد که متأسفانه برخی از کشاورزان برای آسان‌تر شدن کار به این اقدام دست می‌زنند.

وی اضافه کرد: بروز مشکلات زیست محیطی برای مردم و اکوسیستم منطقه، از بین بردن مواد آلی خاک همچنین کاهش حاصلخیزی آن، افزایش تبخیر و بیشتر شدن مصرف آب و کاهش نفوذپذیری خاک و فعالی تهای میکروارگانیسم‌های خاک، همگی از عوامل و اثرات آتش زدن و از بین بردن بقایای محصولات در زمین کشاورزی است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری پیشوا به هزینه‌های سنگین مالی و عملیات اطفاء حریق در این زمینه اشاره کرد و ابراز داشت: در فصل تابستان اغلب گزارشات آتش‌سوزی و عملیات مربوط به حریق زمین‌های کشاورزی است که گاهاً با این بی‌توجهی، به زمین‌های مجاور هم سرایت می‌کند و این مورد به معضل آتش‌نشان‌های این شهر تبدیل شده است که چنین موضوعات می‌تواند در مواقع حساس و حادثه‌های بزرگ مشکلاتی را ایجاد کند.

اصغری جعفری بیان کرد: از مهم‌ترین نکاتی که ‌همواره به ‌کشاورزان هشدار داده می‌‌شود مراقبت و محافظت از مزارع آماده برداشت است که کشاورزان باید از مزارع خود محافظت کنند تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری و در صورت مشاهده ‌آتش مراتب را سریعاً به آتش‌نشانی گزارش کنند.

وی در پایان خواستار شد: کشاورزان حوضچه‌های آب را در زمان برداشت همواره پر از آب نگاه دارند تا در صورت نیاز، از این مخازن برای آبگیری تانکرهای آتش‌نشانی استفاده شود.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول