اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

منشا زلزله اخیر دماوند گسلی است/رد شایعه زلزله 7 ریشتری در راه تهران

یک کارشناس گفت: منشا زلزله‌های اخیر که ازجمله ۲۹ آذر۹۶ و زلزله یک ماه اخیر که تهران را لرزانده، گسلی است و ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.

منشا زلزله اخیر دماوند گسلی است/رد شایعه زلزله 7 ریشتری در راه تهران

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، زلزله ماه گذشته و همچنین روز چهارشنبه هفتم خرداد که در برخی از شهرهای مازندران و تهران احساس شد نگرانی‌هایی به دنبال داشت.

طی این مدت خبرهایی در این زمینه منتشر شده ازجمله که دلیل زلزله فعال شدن آتشفشان دماوند است و اینکه گسل تهران فعال شده و زلزله‌های بزرگ‌تری در راه است که این اخبار نیز بر نگرانی‌ها افزوده است.

بهزاد پورمحمد یک کارشناس و مطلع در امور مدیریت بحران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شهر تهران از ناحیه شمال، گسل شمال تهران، ناحیه جنوب گسل ری و از ناحیه شمال شرق گسل مشا را دارا است به این معنا که سه گسل اصلی خود تهران را احاطه کرده است.

 

وی افزود:علاوه بر این سه گسل اصلی، گسل‌های کوچک و بزرگ زیادی در سطح شهر تهران و مناطق اطراف تهران را پوشانده است؛به این معنا که تهران در مناطق لرزه‌خیز کشور قرار دارد.

*زلزله‌خیزی تهران

این کارشناس با اشاره به زلزله‌خیزی تهران، اضافه کرد: آخرین زلزله‌ای که تهران تحت تاثیر شدید آن بوده در سال ۱۸۳۰ یعنی 190 سال قبل رخ داده که منشا آن گسل مشا بوده و بعد از آن تهران زلزله شدید ندیده است البته زلزله‌های اخیر کوچک و متوسط بوده  ازجمله در سال ۹۶ زلزله کرج و زلزله اخیر دماوند بوده است.

پورمحمد بیان کرد: زلزله‌هایی که در تهران رخ می‌دهد به‌ سه دلیل وقوع در عمق کم و متوسط زمین، دوم وضعیت ساخت‌وساز و سوم وضعیت خاک ازجمله زلزله ساعت 13:41 روز گذشته را به راحتی حس کردند.

*منشا زلزله‌ها گسلی است

وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر شاهد شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اینکه گسل شمال تهران فعال شده هستیم، تصریح کرد: باید بگوییم منشا زلزله‌ها، گسل مشا است که از شمال شهر دماوند و از سمت فیروزکوه شروع می‌شود که این گسل حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد.

این کارشناس یادآور شد: گسل شمال تهران و ری در سابقه تاریخی زلزله‌های بزرگی داشتند و جز گسل‌های فعال و لرزه‌زا به حساب می‌آیند ولی در سال‌های اخیر شاهد وقوع زلزله‌های بزرگ نبودیم.

پورمحمد با اعلام اینکه  این شایعات تخصصی نیست و هیچ مرجع رسمی تایید نکرده است، گفت: اینکه در تهران زلزله بزرگ رخ خواهد داد برای پیش‌بینی این مهم سه پارامتر اصلی زمان، مکان و بزرگی باید درنظر گرفته که به‌دلیل پیچیدگی زمان همه مسایل براساس حدس و گمان، تحلیل‌های آماری بدون قطعیت و شایعات بی‌اساس ست.

 

*رد شایعه زلزله هفت ریشتری در راه تهران

وی با بیان این نکته که تهران در بستر زلزله بزرگ قرار دارد امری کاملا طبیعی است، تصریح کرد: اینکه اعلام شده گسل تهران فعال شده و زلزله هفت ریشتری در راه است به شدت رد می‌شود چون ازنظر علمی تایید نمی‌شود.

این کارشناس با اشاره اینکه منشا زلزله‌های اخیر که ازجمله ۲۹ آذر۹۶ و زلزله یک ماه اخیر که تهران را لرزانده، گسلی است و ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد، خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ تیم تخصصی برای بررسی وضعیت قله دماوند ارسال کردیم روی ارتفاعات دماوند یک‌سری گازهای گوگردی از برخی دهانه دماوند به‌صورت طبیعی دارد خارج می‌شود که کاملا عادی است.

پورمحمد یادآور شد: اگر مرجعی بخواهد فعالیت این آتشفشان را تایید کند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که تاکنون زلزله‌های اخیر تهران را به فعال شدن دماوند ربط نداده‌اند.

*مردم به شایعات توجه نکنند

وی با اعلام اینکه تغییرات فیزیکی و شیمیایی مشاهده  شده روی قله دماوند کاملا طبیعی است، افزود: رشته‌کوه‌های البرز و دماوند ازنظر زمین‌شناسی جوان است و فعالیت زمین‌شناسی به علت جوان بودن این رشته کوه است.

پورمحمد در پایان با تاکید براینکه باید آموزش‌ها را جدی بگیریم و این آموزش‌ها برای حفظ و آمادگی بیشتر مداوم و مستمر باشد، گفت: مردم اطلاعات در زمینه زلزله را از مراجع رسمی پیگیری کنند و به شایعات توجه نکنند و همچنین خود مردم هم انتشاردهنده شایعات نباشند.

انتهای پیام/86034/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول