اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تزریق سلول‌های بنیادی به بیماران کرونایی احتمالا موجب بهبود آنان می‌شود

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص)، با اشاره به نتایج آزمایشی بالینی روی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: تزریق سلول‌های بنیادی مِزانشیمی انسانیِ غیرخودی، به بیماران مبتلا به کرونای شدید با بیماری‌های زمینه‌ای و بستری در آی‌.سی.یو اطمینان‌بخش است و احتمالا سبب بهبود آنها می‌شود.

تزریق سلول‌های بنیادی به بیماران کرونایی احتمالا موجب بهبود آنان می‌شود

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، حسین بهاروند، برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) در دومین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری استپ (STEP) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: این تحقیق در دو بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی، روی ۱۱ بیمار مبتلا به کرونای شدید و بستری در آی.سی.یو انجام شد.

وی اهداف این تحقیق را برشمرد و افزود: اهداف این تحقیق، اطمینان بخشی از پیوند موفق سلول‌های بنیادی در این بیماران و هدف دوم، ارزیابی آزمایش‌های تنفسی و بیوشیمیایی بیمار بعد از تزریق بود.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد: در این تحقیق هر بیمار سه بار تزریق وریدی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را دریافت کرد، بعد از تزریق همه بیماران این مداخله پزشکی را تحمل کردند و واکنش آلرژیکی نداشتیم؛ همچنین اشباع اکسیژن در بیماران بالا رفت و کسانیکه زنده ماندند سطح بالاتری از اکسیژن را گزارش دادند.

بهاروند با اشاره به ۱۱ بیمار بررسی شده در این تحقیق خاطرنشان کرد: ۶ بیمار در مجموع بهبود یافتند.

وی با بیان محدویت‌های این تحقیق گفت: ما در این روند، گروه کنترل نداشتیم؛ در مرحله بعدیِ انجام تحقیق که اکنون در حال انجام هستیم گروه کنترل داریم تا نتیجه دقیق تری به دست آید.

هفتمین نشست استپ امروز با حضور سخنرانانی از ۲۱ کشور جهان با رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای سنگاپور، آلمان، فرانسه، آمریکا، مالزی، هند، ژاپن، پاکستان، کانادا، چین، آذربایجان، بنگلادش، اردن، عمان، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، عراق، کره جنوبی، قزاقستان و ایران تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول