اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

قتل رومینا با زنده‌ به گور کردن دختران در عصر جاهلی چه فرقی دارد؟

یکی از اقسام ظلم مردان به زنان، تعصب‌های ناموسی غیرمعقول و غیرمشروع مردان در نظام خانواده است. این امر، در عصر ظهور اسلام بسیار شایع بوده و نماد تاریخی آن، «زنده به گور کردن دختران» بوده است.

قتل رومینا با زنده‌ به گور کردن دختران در عصر جاهلی چه فرقی دارد؟

خبرگزاری فارس ـ گروه اندیشه: صفحات شبکه­‌های مجازی داخلی و خارجی چند روزی است که ملتهب شده؛ قتل دختری نوجوان به نام رومینا اشرفی توسط پدرش آن هم با وضعی دلخراش و غیرقابل تصور، روح جامعه مسلمان ایران را آزرده است. جزییات این فاجعه انسانی خیلی در دسترس نیست و طبق معمول، موج‌سواری رسانه‌های تبلیغاتی نظام سلطه علیه مبانی اسلام و انقلاب اسلامی نیز روز به روز اوج می‌گیرد. طبعاً اظهار نظر و تحلیل دقیق این حادثه منوط به اطلاع کامل از جزئیات گوناگون آن است ولی با این حال، در این سطور کوتاه صرفنظر از برخوردهای احساسی با این فاجعه، سعی دارم با نگاهی تحقیقی، ابعاد مختلف این حادثه دردناک را واکاوی کنم.

تعصب جاهلی مردان و ظلم تاریخی به زن

خداوند تمام آفرینش را بر اساس «زوجیت» خلق کرده است؛ «و خلقنا من کل شیء زوجین.» خلقت انسان بر اساس دو جنس زن و مرد، از لوازم تحقق رابطه تکاملی زوجیت در نظام اجتماعی است. در نظام اندیشه اسلام بر خلاف ادیان تحریف شده و یا نگاه بسیاری از مکاتب نظری غربی و شرقی، وجود زنانه در جوهر انسانی خود هیچ تفاوتی با وجود مردانه ندارد و زن در فرهنگ اسلامی نه تنها «جنس دوم» نیست، بلکه با توجه به توصیه‌ها و دستورات متعدد به مردان درباره رعایت نیازها و مسائل آنان، زن در اسلام، «جنس اول» به­شمار می­آید.

پیامبر مکرم اسلامص و پدر شجره امامت، امیرالمؤمنینع هر دو در آخرین وصایای خود به امت اسلامی، بر تکریم و ظلم نکردن به زنان سفارش ویژه­ای داشته‌اند.[۱] مع‌الاسف در تمدن‌های باستانی شرق و غرب تا به امروز در عصر مدرنیته، زنان همچنان جنس دوم به­شمار آمده و با وجود شعارهای پربسامد رفع تبعیض علیه زنان (فمینیسم)، شاهد استثمار فردی و اجتماعی زنان در روابط اجتماعی و خانوادگی هستیم.

یکی از اقسام ظلم مردان به زنان، تعصب‌های ناموسی غیرمعقول و غیرمشروع مردان در نظام خانواده است. این امر، در عصر ظهور اسلام بسیار شایع بوده و نماد تاریخی آن، «زنده به گور کردن دختران» بوده است.[۲] دین اسلام و قرآن کریم، پس از چند دهه، تحول چشمگیری در جامعه جاهلی عرب در تعامل با زنان و دختران ایجاد کرد و شریعت اسلامی در قالب حقوق و اخلاق اسلامی در پیکره تمدن بزرگ اسلامی، مانع ظلم و ستم به زنان در جوامع شرقی و غربی جهان اسلام شد؛ در حالی که در غرب مدرن امروز تا کمتر از ۲۰۰ سال پیش، زنان حق مالکیت و حق رأی نداشتند.

ظهور اسلام، تمام حقوق فردی و اجتماعی زنان را با کرامت به آنان بازگرداند! اسلام به مردان فهماند که ریاست آنان در نظام خانواده، مسؤولیت و تکلیف است نه ارزش! و اتفاقاً بر عکس، خداوند مرد را در نظام خانواده و نظام اجتماعی، پاسبان و باغبان «ریحانه آفرینش» یعنی مسؤول تأمین معاش و رشد عاطفی و اجتماعی زنان و دختران قرار داده است و هیچ مردی حق ندارد، رفتاری غیرکرامت‌آمیز و غیرمحترمانه با این جنس انسانی داشته باشد؛ «المرأه ریحانه لیست بقرمانه...»[۳].

بر اساس شواهد موجود، علت اصلی این جنایت دلخراش، تعصب جاهلی پدر نالایقی بوده که سوء تدبیرش در سرپرستی فرزندان باعث بروز مشکلات عاطفی در دخترش و پناه آوردن او به پسری خارج خانواده شده است.

اگر گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع «زن و خانواده» توسط ساختارهای فرهنگی و آموزشی حاکمیتی ترویج می­شد، امروز شاهد چنین جنایاتی نبودیم. هنوز چندی از ماجرای کودک‌همسری که توسط دولت محترم پیگیری می­شد، نمی‌گذرد. فی‌الواقع، اگر درمان درد چنین دخترانی در جامعه ایرانی، ازدواج و رهایی از مشکلات خانواده پدری در زندگی مشترک مستقل خود نیست، پس چه باید کرد؟ روابط سرگردان با پسران عیاش؟ هم­باشی بی­قاعده و مخفی با مردان؟ تجرد و تنهایی؟...

پی‌نوشت‌ها:

[۱] ر.ک به: میثاق مهر و ماه، عباس عبداللهی و سکینه اکبری، قبسات، اصفهان.
[۲] ر.ک به: جنگ علیه خانواده، ویلیام گاردنر (ترجمه معصومه باقری)، مرکز مطالعات زنان و خانواده، قم.
[۳] نهج البلاغة، نامه به امام حسن ع.

عباس عبداللهی
طلبه درس خارج و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول