اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شاهرود پیشرو در مقابله با ویروس کرونا در کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود از پیشرو بودن این شهرستان در مقابله با ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای وضعیت سفید بیماری کرونا است.

شاهرود پیشرو در مقابله با ویروس کرونا در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حسین شیبانی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید پایگاه انتقال خون شاهرود با بیان اینکه سلامت اهمیت ویژه‌ای در دین مبین اسلام، روایات و احادیث دارد، به اهمیت شاخص‌های سلامتی در راستای شاخص‌های توسعه‌یافتگی اشاره کرد.

وی افزود: در ایران دو زیرساخت خیلی مهم کمک کرد که شاخص‌های ما در دنیا جایگاه مطلوبی داشته باشد که یکی از آنها نظام شبکه بهداشتی است که سبب شد که شاخص‌های پایه و اصل ما ارتقا یابد و زیرساخت مهم دیگر وجود دانشگاه‌های علوم پزشکی با ساختار منحصربه‌فرد در ایران است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود گفت: این زیرساخت‌ها در دنیا منحصربه‌فرد است و دانشگاه‌های علوم پزشکی با ساختار وزارتخانه‌ای ایجاد شده و اداره‌های مختلف در این ساختار همه با هم و همزمان حرکت می‌کنند و در مقابله با ویروس کرونا این اثر را دیدیم.

شیبانی با اشاره به وجود دو دانشگاه علوم پزشکی در استان سمنان با ایجاد رقابت سنگین و سالم و وجود مردم هوشیار و دقیق و رصد اصحاب رسانه، اظهار کرد: در شهرستان شاهرود شاخصه جمعیتی خاصی وجود دارد که نرخ سالمندی دو درصد از متوسط کشوری بالاتر، دیابت دو درصد از متوسط کشوری بالاتر و نرخ فشارخون هم از متوسط کشور بالاتر است و به تبع آن بیماری قلبی و عروقی آمار بالاتری را نشان می‌دهد و وسیع‌ترین شهرستان کشور بعد از طبس محسوب می‌شود.

وی با اشاره به میزان تردد، تصادفات و ترومای بیشتر بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و تروما در شاهرود بیشتر است و در  آمار فوتی‌ها هم در این دو شاخص بالاتر است و ۳۰ درصد کسانی که در بیمارستان‌ها به آن‌ها خدمت می‌کنیم، غیربومی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود وجود ۸۰۰ تخت فعال برای ۲۶۰ هزار نفر جمعیت زیرپوشش این دانشگاه را یادآور شد و گفت: اورژانس هوایی این شهرستان، دومین اورژانس بعد از قم است که فعالیت می‌کند.

شیبانی اضافه کرد: شاهرود یکی از بالاترین نسبت‌های تخت به جمعیت در کشور و تخت ویژه و تخت دیالیز در کشور را دارا است و رتبه‌های نخست و دوم پیوند اعضا در کشور را داریم و فاصله ما با شهر دوم بسیار زیاد است؛ بدین معنا که ما در پیوند اعضا ۸۰ هستیم و بعد از ما رتبه بعدی ۱۷ امتیاز دارد.

وی عنوان کرد: شاهرود دارای بزرگ‌ترین اورژانس شرق کشور با ماهانه ۲۵ هزار ورودی است و بزرگ‌ترین مرکز تروما در شرق کشور در این شهرستان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با اشاره به ویروس کرونا و نمونه بودن عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه و انتشار کتابی در این راستا گفت: با آلودگی یک نفر به سه نفر، کرونا در شهرستان شاهرود آغاز شد و شبی ۷۰ نفر بستری می‌شدند؛ اما این بحران مدیریت شد.

شیبانی گفت: بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود به بیماران کرونایی اختصاص یافت تا اضطراب مردم کم شود و با مدیریت در ورود بیماران به سرعت بیماران را درمان کردیم و ۴۰۰ تخت معمولی و ۶۰ تخت آی‌سی‌یو در این راستا اختصاص یافت که کمتر از دوسوم آن اشغال شد.

وی با بیان اینکه کمترین آمار درگیری افراد جوان به بیماری کرونا را در شاهرود شاهد بودیم و تلفات پرسنلی نداشتیم، ادامه داد:  میانگین سنی افراد فوت‌شده بر اثر کرونا در این شهرستان ۷۴ سال و در کشور ۶۴ سال بود و ۸۸ درصد مبتلایان و بستری‌شدگان بهبود یافته و ۸۳ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای پیشرفته داشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود افزود: همه این‌ها به همت تلاش ۱۰۰ روزه هیأت رئیسه این دانشگاه و مدیریت کلان شهرستان در بخش‌های معنوی و قضایی، نظامی و انتظامی، خیران و مردم صورت گرفت که همه پای‌کار بودند و همنوایی خوبی ایجاد و این روند مهار شد.

شیبانی با اشاره به فعال بودن حوزه پژوهشی در راستای مقابله با کرونا به ارائه مقاله‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی و تولید کتاب در این راستا تأکید کرد و گفت: ما با توجه به مطالبات مردم دیدگاه رو به جلو داریم و همه باید همپا باشیم و حرکت همه‌جانبه می‌خواهیم که در راستای سلامت جامعه گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما به مرکز جامع خون‌گیری نیاز داریم تا بتوانیم خدمات‌رسانی‌ها را پیش ببریم و نیاز است که همپای دانشگاه علوم پزشکی، مرکز انتقال خون شاهرود نیز رشد پیدا کنند و کمک‌حال برنامه‌ها و پروژه‌ها باشند.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول