اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمان

پزشک نویسنده‌ای که هزینه عشق به کودکان را می‌پردازد/خالق دو قهرمان «مهتاب و کرم شب‌تاب»

نویسنده کرمانی که تخصص بیهوشی دارد، می‌گوید: من عاشق بچه‌ها هستم و تمام مشکلات، دردسرها و موانعی که هزینه‌ این عشق به‌دنبال دارد را پذیرفته‌ام و آتش این عشق را شعله‌ور نگاه داشته‌ام و هیزم آن انفاق در راه آن است، که تماماً از هزینه‌های شخصی پرداخت می‌کنم.

پزشک نویسنده‌ای که هزینه عشق به کودکان را می‌پردازد/خالق دو قهرمان «مهتاب و کرم شب‌تاب»

خبرگزاری فارس _کرمان؛ مدتی‌ست کشور درگیر بیماری کرونا شده و خانواده‌ها طی این مدت باید شعار «در خانه بمانیم» را هم عملی می‌کردند و گاهی به سر حد کلافگی رسیدند از اینکه چطور کودکانشان را در خانه سرگرم کنند اما بودند کسانی که به فکر پرکردن اوقات فراغت کودکان بودند از مربیان و مادران خوش ذوقی که بازی‌های خلاقانه و جذاب را معرفی کردند اما یکی از مفیدترین برنامه‌ها ترویج فرهنگ کتابخوانی بود که نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در این زمینه کتاب‌های خود را به صورت آنلاین در اختیار خانواده‌ها قرار دادند.

بتول غفاری یکی از نویسندگان کرمانی حوزه کودک و نوجوان کشور است که این روزها در فضای مجازی عاشقانه کودکان را جذب کتاب‌خوانی می‌کند، فرصت را غنیمت شمردیم برای گپ و گفتی با این نویسنده که در ادامه می‌خوانید.

این خانم نویسنده کرمانی که تخصص بیهوشی دارد در چگونگی مسیر از تولد تا پزشکی و نوشتن برای کودکان این چنین می‌گوید: در یک خانواده‌ فرهنگی کرمانی در سال ۱۳۵۰ متولد شدم، گرایشات فرهنگی در خانواده‌ ما آمیزه‌ای از سنت و تجدد بود، به تعبیر یک فیلسوف «جام نو و باده‌ی کهن!» یعنی هماهنگی سنت و تجدد. پدرم در هر فرصتی اشعار فردوسی، سعدی و حافظ را می‌خواند و متناسب با سن و سال ما تعریف می‌کرد، از همان دوران کودکی احساس کردم، تجربه‌ واقعیت و حقیقت باید موازی پیش بروند، بنابرین همواره از کودکی تا بزرگسالی و در نهایت در کنار حرفه‌ و کار به‌دنبال معنی بخشیدن به زندگی بودم و سرانجام با این نگاه، نوشتن برای کودکان را محوریت دادم.

فارس: از اولین کارهای هنری‌تان بگوئید از شعر و کتاب و ... و اینکه چطور وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شدید؟

همانطور که گفتم، انسان باید به زندگی معنا ببخشد. این معنی بخشیدن برخلاف دیدگاه ادیبان و فلاسفه‌ غرب است، که جهان را پوچ می‌دانند و برای رفع این پوچی، مبارزه را پیشنهاد می‌کنند. آنها فضیلت و فرزانگی را نوعی اتصال عقل فردی به عقل متعالی می‌دانند.

در دیدگاه الهیاتی ما، انسان شایسته‌ اوج‌گیری از طریق بندگی خدا است و این دیدگاه، تفاوت بنیادین با تمدن غربی دارد. متأسفانه این تفاوت ریشه‌ای کمتر وارد ادبیات و هنر، به‌خصوص ادبیات کودکان شده است. نوشتن برای کودکان و نوجوانان بسیار پیچیده و دشوار است، نویسنده‌ کتاب کودک و نوجوان باید بداند، کجا و در چه مقطعی از تاریخ ایستاده است.

 

این کودکان، جوانان آینده‌ هستند و باید بتوانند، برای حفظ استقلال خود مبارزه و تلاش کنند، فکر می‌کنم، دوران داستان‌های سطحی به‌سر آمده است، افتخار می‌کنم، که «ایده‌ی مفهومی» را وارد ادبیات کودک و نوجوان کرده‌ام. درحالی‌که داستانی ساده و روان را به کودکان و نوجوانان و بزرگتر‌ها تقدیم می‌کنم، لایه‌ دوم داستان، ایده‌های مفهومی راه‌گشا برای زندگی را ارائه می‌دهد.

من عاشق بچه‌ها هستم/موانعی که هزینه‌ این عشق به‌دنبال دارد را پذیرفته‌ام

تاکنون در پنجاه برنامه رادیویی «کریمان و ادیبان کرمان»، تحلیل، لایه‌ دوم و ایده‌ مفهومی کتاب‌های یک‌صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» را بیان کرده‌ام. پس پاسخ کلی را به یک جمله بسنده کنم و آن اینکه: تعهد و مسئولیت‌پذیری برای نویسنده‌ کودک و نوجوان در جهت رشد کیفی بچه‌ها است.

ورود به عرصه‌ ادبیات کودک و نوجوان، ناشی از شرایط تربیتی و خانوادگی من بود. از دوران کودکی، ارتباط معنوی خاص و بی‌اندازه علاقه‌مند به خداوند را داشتم، بعدها نمود این کشش، در شعر «بهار» متجلی و کتاب «بهار» را منتشر کردم، من عاشق بچه‌ها هستم و تمام مشکلات، دردسرها و موانعی که هزینه‌ این عشق به‌دنبال دارد را پذیرفته‌ام، هرگاه عشق به خاطره تبدیل شود، فراموش می‌شود. من آتش این عشق را شعله‌ور نگاه داشته‌ام و هیزم آن انفاق در راه آن است، که تماماً از هزینه‌های شخصی پرداخت می‌کنم.

فارس: یکی از داستان‌های معروف شما مجموعه کتاب‌های یک‌صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» است، جرقه‌ این مجموعه چگونه در ذهنتان زده شد و وارد دنیای کودکان شدید؟ چه اهدافی در این مجموعه برای کودکان دنبال می‌کنید؟

ابتدا به ساکن دو قهرمان داستان یعنی «مهتاب» و «کرم شب‌تاب» را خلق کردم، که هر دو دارای لایه‌ دوم و در خدمت ایده‌ مفهومی داستان است، از انقلاب فرانسه به بعد، شعاری در سطح اروپا و غرب پیچید، که ارتباط آسمان و زمین، با وقوع این انقلاب، قطع شده است و از آن به بعد، این آسمان نبود، که زمین را توضیح می‌داد؛ بلکه زمین، آسمان را توضیح می‌‌داد. عقل و خرد، به‌خصوص علم جدید، محور همه چیز شد و امروز حاصل این نگرش‌ها، سرمایه‌داری و تکنولوژی است و به‌طور کلی ارزش‌های انسانی به کناری رانده شد.

قصد داشتم با خلق دو قهرمان «مهتاب» و «کرم شب‌تاب»، زمین را به آسمان مرتبط کنم. در حالی‌که انسان تلاش می‌کند، باید با توکل به خدا و ‌همراه نوری وسیع‌تر از نور زمینی شود، انگیزه‌ اصلی من این است که بچه‌ها را به‌سوی تلاش و توکل به خداوند سوق دهم. نکته‌ پر اهمیت دیگری که در داستان‌های یک‌صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» وجود دارد، غلبه‌ ضعف با نیروی عقل و‌ توکل به خدا، به قدرت‌های درنده و خونخوار است، می‌کوشم به بچه‌ها بیاموزم، از حجم‌نمایی قدرت‌های بزرگ نهراسند. چنانچه آنها با اعتقاد و تلاش عمل کنند، هر هیولایی را شکست می‌دهند.

فارس: در خصوص کیفیت و چگونگی انتشار  کتاب‌های «مهتاب و کرم شب‌تاب» توضیح بفرمایید، اینکه تمام کار در کرمان انجام می‌شود و آیا حمایتی از سوی دستگاه‌های متولی هم صورت گرفته است؟

تاکنون چهارده جلد از مجموعه‌ یکصد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» منتشر شده است، تمام مراحل تصویرگری، چاپ و ... در کرمان و اکثراً توسط هنرمندان کرمانی و توسط انتشارات خودم انجام می‌شود، به تازگی تصویرگری دو جلد از کتاب‌ها به‌نام «تمساح» و «صندلی چرخ‌دار» که توسط جناب آقای پژمان باغینی انجام شده بود، منتخب جشنواره‌ فجر امسال و از میان دیگر آثار، برگزیده شد و وب‌سایت کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» نامزد دریافت جایزه‌ سرو نقره‌ای انجمن گرافیک در سال گذشته شد.

کتاب‌ها قابل رقابت با بهترین آثار خارجی از جهت محتوای نوشته، فرم، کیفیت تصویرگری و چاپ می‌باشند. کتاب‌ها توسط تصویرگران بین‌المللی و مطرح کرمانی، با متدهایی متنوع تصویرگری می‌شود. تاکنون تمام هزینه‌ها از سرمایه‌ شخصی بوده و هیچ کمک و حمایت مالی را دریافت نکرده‌ام، به عقیده‌ من، تربیت فرهنگی بچه‌ها مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است، چون بچه‌ها آینده‌سازان فردا هستند و اگر روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری نشود، مانند آن است، که باد را بکاریم، ولی قطعاً در آینده طوفان درو خواهیم نمود. پس حمایت از کارهای فرهنگی و صرف هزینه‌های فراوان از ضرورت‌های آینده‌ درخشان برای این مرز و بوم است.

اگر فرزندان ما با فرهنگ ایرانی- اسلامی و البته همسو با فرهنگ جهان‌شمول تربیت نشوند، قطعاً از قبل تا آینده و آینده با سرمایه‌گذاری گزاف و کارهای فرهنگی فراوان دشمنان ایران، همسو با خواسته‌های آنان این تربیت فرهنگی پیش خواهد رفت و عدم حمایت از کارهای فرهنگی، ایده‌آل دشمنان است.

فارس: از دکتر بتول غفاری به عنوان یک خیّر فرهنگی هم نام برده می‌شود در این خصوص و اهمیت کار خیر در حوزه فرهنگ این مرز و بوم به‌خصوص برای نسل کودک و نوجوان توضیح بفرمائید؟

در دورانی از تاریخ بسر می‌بریم، که اصالت فرد و هاری سرمایه‌داری، جهانی سراسر تبعیض و فاصله‌ طبقاتی وحشتناکی را به‌وجود آورده است. فرهنگ خیّرین و ارج نهادن به این امر در ادبیات کهن ما نیز آمده است و شیخ اجل سعدی به آن پرداخته است.

باید فرهنگ خیّرین بر اساس اعتقادات دینی و ملی نهادینه شود و نباید اشتباه کرد، امر خیّری گداپروی نیست و نگاه به دیگران است و هم آرامش درونی و هم نظر خداوند در آن است و به‌دنبال آن، امنیت اخلاقی، معنوی و اجتماعی را گسترش می‌دهد.

 

فارس: در خصوص دیگر آثار خودتان هم توضیحاتی بفرمائید؟

بر اساس نیاز و ضرورت‌ها به شاخه‌های دیگری از انتشار کتاب توجه داشته‌ام. کتاب شعر «بهار»، همراه با تحلیل الهیاتی- فلسفی- روانکاوی این اشعار توحیدی است که به تقویت اعتقادات دینی منجر می‌شود.

تاکنون ۱۸ جلد از کتاب‌های یک‌صد جلدی «سینما و جنگ سرد» منتشر شده است، این کتاب‌ها به توطئه‌ بسیار عمیق و‌ پنهان استکبار در جهت به بند کشیدن کشورهای دیگر است و در هر کتاب یک یا چند اثر مشهور و تأثیرگذار سینمایی از دیدگاه فلسفی- روانکاوی- سیاسی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

از دیگر کتاب‌های منتشر شده، کتاب‌های «روانکاوی و درمان یک بیمار» است که به مشکلات روحی و روانی جامعه می‌پردازد.

فارس: بیش از سه ماه می شود که کشور درگیر ویروس کرونا است و مدارس از ابتدای اسفند ۹۸ تعطیل شده‌اند. فعالیت‌های شما دراین حوزه برای کودکان و نوجوان به چه شکل تغییر یافت؟

از قبل در خصوص دسترسی آسان و رایگان بچه‌ها و خانواده‌ها به کتاب‌ها، وب‌سایت کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» راه‌اندازی شده بود، که در آن می‌توان کتاب‌ها را رایگان تماشا کرد، ورق زد، دانلود کرد و با صدای نویسنده داستان و تحلیل داستان را شنید.

با ورود بیماری کرونا و دستور ماندن در خانه، به‌سرعت اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفت تا خانواده‌ها از ظرفیت‌های مجموعه استفاده کنند و جهت تشویق، قول اهداء کتابخانه‌ پنج و ده جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» داده شد، که روز گذشته جوایز تقدیم برندگان شد.

در وب‌سایت کتاب‌های الکترونیک به آدرس http://Www.mahtab-shabtab.com ، تمام کتاب‌هایم به‌صورت نوشتاری، تصویری، صوتی و رایگان عرضه می‌شود.

برنامه‌های بعداز بیماری کرونا، از قبیل چاپ و نشر کتاب‌ها، جلسات قصه‌گویی و اهداء کتاب در مراکز آموزشی، تئاتر، مسابقه، انیمیشن و شرکت در نمایشگاه کتاب بین‌المللی و نمایشگاه کتاب کرمان و شرکت در جشنواره‌ها... با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد، ترجمه‌ انگلیسی کتاب‌ها شروع شده است و امید در آینده‌ نزدیک، کرمان پایتخت فرهنگی کتاب کودک ایران با کتاب‌های «مهتاب و کرم شب‌تاب» شود.

فارس: توصیه‌تان به پدر و مادرها در خصوص فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان با توجه به حاکمیت موبایل و تبلت و شبکه‌های اجتماعی در جامعه چیست؟

واقعیت امر این است، که ما در روش‌های ارتباطی مشکل داریم، که دوسویه است، از یکسو فرم و مفهوم کتاب‌های کودک و نوجوان خسته‌کننده و ملال‌آور است و از سویی مشوق‌های والدین و مربیان، برای کتابخوانی کمرنگ و ضعیف است و باید در هر دو مورد کار زیادی انجام شود. باید با روش‌های نو و مشوق‌های کارآمد فرزندان را با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی- جهان‌شمول تربیت کرد. من کتاب‌های سرگرم‌کننده و آموزنده‌ «مهتاب و کرم شب‌تاب»، که آموزش ویژگی‌های اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی را به عهده دارند را توصیه و پیشنهاد می‌کنم.

صحبت پایانی؟

یک نویسنده‌ به‌خصوص نویسنده‌ کودک و نوجوان، باید نگاه خود را وسیع کند ورود به این عرصه یعنی ورود به تاریخ، ورود به تمدن‌ها، مقابله با تمدن‌های متخاصم و محافظت از میراث گذشته است. نباید به آفت پرداختن به جزئیات و روزمرگی مشغول شد. باید ستون‌های جامعه را از کودکی استوار و‌ محکم پی‌ریزی کرد.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول