اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

آگاهی دادن به مردم، راهی برای جلوگیری از ویروس کرونا

رئیس و بنیان‌گذار بنیاد علمی اکو گفت: در حال حاضر در کشور پاکستان افرادی هستند که مکانیسم شیوع را باور نمی‌کنند و آگاهی دادن به آنان بسیار مهم است.

آگاهی دادن به مردم، راهی برای جلوگیری از ویروس کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی (ص)، هفتمین نشست استپ امروز با حضور سخنرانانی از 21  کشور جهان با رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منظور حسین سومرو رئیس و بنیان‌گذار بنیاد علمی اکو بیان کرد: برای درمان کووید ۱۹ نیاز به تصمیم‌گیری جمعی است؛ ما باید به روز باشیم و به تحقیقات بپردازیم؛ همچنین بودجه هر کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

سومرو گفت: همکاری میان کشورها جهت یادگیری غنی‌تر، باید مورد توجه باشد تا قدرت افزایش یابد. امروزه جوانان ما، جوان هستند اما همین جوانان در آینده رهبران ما هستند؛ براین اساس آگاهی‌ها باید افزایش یابد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر در کشور پاکستان افرادی هستند که مکانیسم شیوع را باور نمی‌کنند و آگاهی دادن  به آنان بسیار مهم است. امروزه بازگشایی کسب و کارها باعث افزایش شیوع کرونا شده است. همچنین با راه‌اندازی کمپین‌های آگاهی بخشی و استفاده از ابزارهای ارتباطی باید شیوع را کنترل کنیم.

رئیس و بنیان‌گذار بنیاد علمی اکو با بیان اینکه همکاری منطقه‌ای و بین المللی باید تقویت شود، عنوان کرد: توصیه من این است که این پیشنهاد جدی گرفته شود؛ زیرا در بهبود کرونا تاثیر دارد. همچنین ظرفیت ملی کشورها باید افزایش یابد و بودجه اختصاص کشورها نیز مهم است.

*نگاه به گذشته برای آینده

در ادامه مکس پائولی، نماینده آکادمی علوم جهان (TWAS)  در میزگرد علمی پساکرونا؛ سیاست ها و رویکردها در مواجهه با موج دوم کرونا در هفتمین‌ نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ) گفت: برای نگاه به آینده باید از گذشته درس بگیریم.

وی با اشاره به همه‌گیری های گذشته افزود: بحران های دیگری شامل تخریب محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی از جمله مشکلاتی بوده که قبل از کرونا وجود داشت و باید دغدغه ما در زندگی باشد.

نماینده آکادمی علوم جهان (TWAS)  با اشاره به عملکرد موفق دو کشور آفریقایی در مبارزه با کرونا گفت: عملکرد سنگال و غنا اهمیت حرکت بر اساس علم‌ را نشان می دهد و اینکه چطور آموزش علم می‌تواند به ما کمک کند.

پائولی تصریح کرد: کرونا روی همه چیز تاثیر گذاشته است ولی باید به مفاهیم عظیم تر نیز توجه کنیم؛ از جمله فاجعه محیط زیست که فاجعه درازمدت است؛ زیرا کرونا با تولید واکسن بالاخره حل می شود.

وی نگاه به گذشته، گسترش دیپلماسی و ادبیات علمی و توجه به بحران های کوتاه مدت و بلندمدت را راهبردهای مقابله با مشکلات پساکرونا برشمرد.

*توجه ویژه به سالمندان در پساکرونا و موج دوم و سوم کرونا

ساکاموتو هاروکا، استاد دانشگاه Keio ژاپن نیز در این نشست با ارائه آماری از موارد ابتلا و مرگ ومیر در ژاپن گفت: بیش از ۱۶ هزار نفر مبتلا در ژاپن وجود دارد و ۸۶۰ نفر بر اثر کرونا درگذشته اند.

وی افزود: دولت ژاپن با اعمال قرنطینه و تاکید بر اقدامات بهداشتی روند جلوگیری از شیوع کرونا را آغاز کرد.

هاروکا گفت: توصیه برای مراجعه نکردن مردم به درمانگاه ها از اقدامات دیگر ما بود و در ۷ آوریل (۱۹ فروردین) برای ۷ شهر بزرگ حالت اضطراری اعلام شد، اما حتی در این زمان هم خروج از خانه موجب جریمه نمی شد.

وی ادامه داد: مهم ترین رویکردهای ما برای موج دوم و سوم بروز کرونا به ویژه شامل سالمندان میشود؛ باید هنجارهای جدیدی برای آنان تبیین شود، با اینکه توصیه به خانه ماندن برای آنها درست است؛ با خطر افسردگی، کاهش قدرت شناخت و حافظه، و بی توجهی به نیازهای حمایتی، کمکی و مراقبتی روبرو هستند که باید مراقبت از آنها به شکل جدی انجام شده و به نیازهای انجام تحرکات خارج از خانه و حضور در رویدادهای اجتماعی مناسب توجه شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای سنگاپور، آلمان، فرانسه، آمریکا، مالزی، هند، ژاپن، پاکستان، کانادا، چین، آذربایجان، بنگلادش، اردن، عمان، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، عراق، کره جنوبی، قزاقستان و ایران تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول