اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کرونا می‌رود یا می‌ماند؟

مدل‌سازی آماری بیماری‌های همه‌گیر نشان می‌دهد کرونا روزی پایان می‌یابد و تمام! ولی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ممکن است کرونا باقی‌بماند و به یک بیماری دائمی و بومی میان انسان‌ها تبدیل شود. در نهایت چه می‌شود؟

کرونا می‌رود یا می‌ماند؟

مجله فارس پلاس ـ امین رحیمی: در روزهای آغازین شیوع کرونا درباره آن گمانه‌زنی‌های متفاوتی صورت گرفت. اما در نهایت 4 سناریو اصلی برای ادامه شیوع این ویروس پیش‌بینی شد. اول اینکه ویروس از بین نرود و برای همیشه بماند؛ این تلخ ترین سناریو بود. دوم اینکه ویروس از بین نرود ولی با قدرت کمتر و به‌صورت فصلی یا محدود در جوامع بشری ظاهر شود. سناریوی سوم توقف همه‌گیری ویروس از طریق مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی و در واقع محدود ماندن آن به چند کشور را پیش‌بینی می‌کرد. نظیر اتفاقی که برای بیماری‌های سارس و مرس افتاد. سناریوی چهارم هم ساخت واکسن بود؛ واکسنی که مصونیت دائمی یا حداقل مصونیتی بلند‌مدت ایجاد کند. با گذشت زمان حالا می‌دانیم که سناریو سوم شکست خورده چرا که ویروس همه‌گیری جهانی یافته است. حالا سوال این است که کرونا خود‌به‌خود یا با کمک واکسنی موثر ریشه‌کن می‌شود یا این ویروس برای همیشه باقی می‌ماند.

 «مایک رایان» مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی می‌گوید باید برای شرایطی آماده باشیم که کرونا به یک بیماری بومی و دائمی تبدیل شود

شاید به‌طور دائم بماند!

بین ماندن یا رفتن کرونا میان متخصصان علوم پزشکی اختلاف نظر زیاد است. برخی معتقدند ریشه‌کنی کرونا قطعی است و برخی دیگر می‌گویند محال است. با این حال گذشت زمان و تحقیقات بیشتر به قدرت پیش‌بینی‌ها افزوده است. سازمان بهداشت جهانی جانب احتیاط را نگه می‌دارد و می‌گوید کرونا می‌تواند مانند ایدز به یک بیماری بومی و دائمی تبدیل شود. «مایک رایان»، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی در‌این‌باره می‌گوید:«مهم است که این موضوع مطرح شود. این ویروس ممکن است به یک ویروس همه‌گیر بومی دیگر در جوامع تبدیل شود و هرگز از بین نرود. هیچ وعده‌ای در کار نخواهد بود و تاریخی هم وجود ندارد. این بیماری ممکن است به یک مشکل طولانی‌مدت تبدیل شود». با این حال وی تاکید دارد که این پیش‌بینی، فقط یک احتمال است که باید برایش آماده بود. البته انگار سازمان بهداشت جهانی در مجموع چندان خوش‌بین نیست و «ماریا ون کرکوو»، اپیدمیولوژیست این سازمان می‌گوید:«باید بدانیم که قرار است مدتی طول بکشد تا از این بیماری همه‌گیر رهایی یابیم».

بر اساس مدل‌سازی آماری محققان سنگاپوری، کرونا در ایران اول آبان‌ماه پایان می‌یابد

سنگاپوری‌ها می‌گویند می‌رود!

همه محققان به اندازه تیم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بدبین نیستند. محققان سنگاپوری بر اساس مدل‌سازی آماری زمان پایان کرونا را در کشورهای مختلف پیش‌بینی کرده‌اند؛ در ایران پایان 100 درصدی شیوع کرونا اول آبان‌ماه 99 است. پایان 97 درصدی شیوع کرونا نیز 31 اردیبهشت و پایان 99 درصدی شیوع آن 20 خرداد اعلام شده است. پژوهشگران دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور (SUTD) با تحلیل آماری شیوع کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که در 15 کشور از جمله چین، کره جنوبی، استرالیا، اتریش و لبنان کرونا زودتر پایان می‌گیرد و بعد نوبت کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا خواهد بود. بر اساس این تحلیل، همه‌گیری کرونا در عربستان دیرتر از سایر کشورها تمام می‌شود و تا اواخر سال 99 ادامه خواهد داشت.

 

محققان آمریکایی سناریوی بازگشت کرونا در پاییز و زمستان را محتمل‌تر می‌دانند

سناریو‌های آمریکایی!

آمریکایی‌ها بدبین‌ترند و زمان طولانی‌تری را برای پایان کرونا پیش‌بینی می‌کنند؛ احتمالا تا سال 2022. محققان «مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی»(CIDRAP) که به دانشگاه «مینه‌سوتا» آمریکا وابسته است بر اساس مدل‌سازی آماری معتقدند پایان کرونا 18 تا 24 ماه زمان می‌برد. 3 سناریو هم برای پایان کرونا پیش‌بینی کرده‌اند. اول اینکه در تابستان 2020 موج‌های کوچکی از کرونا از راه می‌رسد که با رعایت مسائل بهداشتی در جوامع مختلف می‌توان از شدت آن کاست تا در تابستان 2021 موج‌های کرونا تضعیف شود. سناریوی دوم شیوع موج دوم کرونا در پاییز و زمستان 2020 است؛ به گونه‌ای که دوباره به تعطیلی‌ها و لزوم قرنطینه خانگی منجر شود.  بر اساس سناریوی سوم نیز موج فعلی کرونا تنها موج آن است و این بیماری تمام خواهد شد.

روسیه اعلام کرده است که به احتمال زیاد واکسن کرونا اواخر تابستان امسال در این کشور تولید می‌شود

روس‌ها و چینی‌ها به واکسن امیدوارند

درباره واکسن کرونا به دلیل پیچیدگی‌های زیستی و ژنتیکی این ویروس تا مدت‌ها سوال اصلی این بود که اصلا می‌توان به ساخت واکسن کرونا امیدوار بود. حالا جواب این سوال یافت شده است؛ بله. محققان به ساخت واکسن کرونا امید دارند و حتی می‌گویند به آن نزدیک هم شده‌اند. تا به حال بیش از 100 واکسن برای کرونا معرفی و پیشنهاد شده و برخی واکسن‌ها حتی به مرحله تست بالینی هم رسیده‌اند. با این حال پیش‌بینی می‌شود یک واکسن کاملا موثر و کارآمد که بتواند در دسترس همه مردم جهان قرار گیرد در بهترین حالت در سال 2021 به بازار بیاید. این پیش‌بینی مربوط به واکسن قطعی است وگرنه تا آن موقع احتمالا واکسن‌هایی از راه می‌رسند و برای بسیاری از گروه‌های جمعیتی در کشورهای مختلف مصونیت نسبی ایجاد می‌کنند. البته گروهی از محققان نیز به کشف سریع‌تر واکسن قطعی کرونا خوشبین‌اند. «الکساندر گینتس‌بورگ» مدیر مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه اعلام کرده است که واکسن موثر برای ویروس کرونا به احتمال زیاد اواخر تابستان در این کشور ثبت و تولید آن آغاز می‌شود. محققان دانشگاه‌های «فودان» و «جیاتونگ» در چین نیز پروژه‌ای مشترک برای تولید واکسنی را پیگیری می‌کنند که تا 3 یا 4 ماه دیگر به مرحله آزمایش روی انسان خواهد رسید.

کرونا چند سناریوی متفاوت دارد و معلوم نیست کدام را بیشتر بپسندد! ولی نکته اینجاست که همه این سناریوها تحت‌تاثیر کشف واکسن قرار دارند. هرگاه واکسن قطعی از راه برسد دیگر انتخاب ماندن یا رفتن با کرونا نخواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول