اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکمنستان و افغانستان؛ راه لاجورد محور رایزنی

وزرای امور خارجه ترکمنستان و افغانستان در گفت‌وگویی ویدیوئی، وضعیت فعلی و دورنمای روابط دو جانبه در زمینه های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه را بررسی کردند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکمنستان و افغانستان؛ راه لاجورد محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در گفت‌وگویی ویدیوئی، مسائل مختلف بین دو کشور را بررسی کردند.

در جریان این گفت‌وگو وزرای امور خارجه دو کشور جهت تقویت تعاملات دوجانبه متقابل سودمند در زمینه های ترانزیت، حمل و نقل و انرژی دو کشور و کل منطقه ابراز علاقه مندی کردند.

سران نهاد های دیپلماتیک دو کشور در ادامه راه لاجورد (کریدور لاپیس – لازولی) را با در نظر گرفتن موقعیت مطلوب ژئوپلیتیکی ترکمنستان و افغانستان برای ایجاد مشارکت سازنده بین المللی با هدف افزایش همگرایی اقتصادی منطقه و حجم مبادله تجاری دارای اهمیت قابل توجهی،  عنوان کردند.

وزرای خارجه ترکمنستان و افغانستان ضمن تبادل نظر در مورد مسائل مربوط به دستور کار منطقه ای و بین المللی بر لزوم تدوین یک رویکرد هماهنگ برای حل مشکلات زمان معاصر بویژه ویروس همه گیر کرونا تاکید کردند.

سران نهادهای دیپلماتیک ترکمنستان و افغانستان در ادامه بر ضرورت انجام اقدامات هماهنگ بهداشتی و قرنطینه ای در مرز دو کشور برای تامین بی وقفه حرکت کالا و محصولات اشاره کردند.

در این راستا مرداف به عنوان کمک بشردوستانه، آمادگی کشورش برای ساخت امکانات ضد عفونی سازی ریلی و وسایل نقلیه و کالا در ایستگاه های مرزی، پاسگاه ها و برخی دیگر از مناطق در قلمرو افغانستان و مجهز سازی این اماکن با تجهیزات ضروری را ابراز داشت.

گفت‌وگوی ویدیویی وزاری امور خارجه ترکمنستان و افغانستان در پی تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور صورت گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول