اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

برای فوتبال ایران بد است تیم لیگ برتری نمی‌تواند تست بدهد/دیدگاه سپاهان قطع مسابقات بود

پزشک تیم سپاهان توضیحاتی را در خصوص مثبت شدن تست دو تن از اعضای این تیم ارائه داد.

برای فوتبال ایران بد است تیم لیگ برتری نمی‌تواند تست بدهد/دیدگاه سپاهان قطع مسابقات بود

عباسعلی ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص مثبت شدن تست کرونای دو تن از اعضای تیم فوتبال سپاهان، اظهار داشت: ما یک چارت روزانه داریم که بر اساس آن وقتی یک نفر وارد مجموعه می‌شود اول مورد معاینه قرار می‌گیرد، سپس شرح حالی از وضعیت او برای تشخیص علائم کرونا گرفته می‌شود و بعد از انجام این دو مورد او می‌تواند وارد مجموعه تمرین شود.

اگر مشکلی نبود تمرینات ادامه پیدا می‌کنند

ربیعی ادامه داد:‌ به دلیل مثبت شدن تست دو نفر از اعضای تیم، روز پنجشنبه تمرین را تعطیل کردیم و امروز همه اعضای تیم مورد آزمایش مجدد قرار گرفتند که نتایج آن تا امشب مشخص می‌شود. اگر کسی مثبت شد، به جمع قرنطینه‌ها اضافه می‌شود و بقیه به تمرینات ادامه می‌دهند. در حال حاضر دو نفر؛ یک بازیکن و یکی از اعضای تدارکات تیم در قرنطینه هستند و بقیه مشکلی ندارند. ‌تا زمانی که جواب تست‌ها بیاید، تمرین معلق است. وقتی جواب آمد اگر کسی مثبت نباشد تمرینات از سر گرفته می‌شود و بحث غربالگری را باز هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته ما این دو نفری را که تشخیص  دادیم، مورد حادی نبودند. یکی از آنها با توجه به اینکه در چارت‌مان سنجش حس بویایی را هم داریم، کاهش حس بویایی داشت و نفر دیگر هم در حد دو/دهم تب داشت که خودش هم متوجه نشده بود. اما از آنجا که ما بررسی دقیق می‌کنیم بلافاصله این دو نفر را جدا کردیم و بدون آنها تمرین را ادامه دادیم. بعد از اینکه مشخص شد نتیجه تست مثبت است تمرینات را معلق کردیم.

کی‌روش در قرنطینه برزیلی است

ربیعی در مورد وضعیت اعضای خارجی سپاهان، تصریح کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم ولادیمیرکومان، به دلیل مشکلات ارتباطی و وضعیت راه‌ها فعلا قادر به حضور در تمرینات نیست. کی‌روش استنلی هم در برزیل در قرنطینه کامل است. تکسیرا هنگامی که برگشت تست‌های لازم را پشت سر گذاشت و مشکلی ندارد. ولسیانی  تمرینات بازتوانی را انجام می‌دهد. در مورد محسن الغسانی هم از نظر پزشکی موردی گزارش نشده است.

کسی بدون دستکش و ماسک نباید وارد مجموعه تمرین شود

وی در مورد استفاده از ماسک و دستکش در تمرینات، اظهار داشت: اطرافیان تیم شامل کادر فنی، پزشکی و تدارکات مکلف به استفاده از ماسک و دستکش هستند. اما بازیکنانی که در زمین حضور دارند با توجه به نوع تمرینات می‌توانند از ماسک و دستکش استفاده نکنند.اگر کسی بخواهد می‌تواند ماسک بزند اما واقعا هنگام دویدن و یا کورس گذاشتن استفاده از ماسک سخت است اما درمورد افرادی که اطراف تیم هستند هیچ کسی بدون دستکش و ماسک حق ورود به مجموعه را ندارد.

مثبت شدن تست‌ها مربوط به تمرینات انفرادی نیست

ربیعی با اشاره به اینکه برخی معتقدند مثبت شدن تست‌ها مربوط به زمان انجام تمرینات انفرادی است، عنوان کرد: روز اول که نفرات آمدند از همه تست گرفتیم و نتیجه آن منفی بود. مدارک و مستنداتش موجود است و ما آنها را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ارسال کرده‌ایم. دو نفری هم که اخیرا مثبت شده‌اند تست اولشان منفی بود. پس اینکه بگوییم این نتایج مربوط به قبل از آغاز تمرینات تیمی بوده حداقل در مورد مجموعه ما صدق نمی‌کند.

پروتکل خوب است اما اجرای آن سخت

وی در مورد اینکه خیلی از تیم‌ها به دلیل هزینه‌های تست و قرنطینه خواهان لغو بازی‌های لیگ نوزدهم هستند، گفت: یک بحث در مورد تصمیم‌گیری در ابعاد کلان کشور داریم و یک بحث تصمیم‌گیری در ارکان کوچکتر است. در بحث کلان ابلاغ شده که همه باید به شرایط کاری خودشان برگردند و این اجرایی شده، همانطور که اعلام شده ما 2200 مبتلا داشتیم که 491 نفر افرادی بودند که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. یعنی حدود 1500 نفر مثل فوتبالیست‌ها بودند که در غربالگری تست دادند و علامتی نداشتند.

پزشک سپاهان ادامه داد: این یعنی ویروس الان شرایط مهلک قبل را ندارد و به همین خاطر تصمیم گرفته شده فعالیت‌های روزانه انجام شود که بحث کلان است اما در مورد جزییات؛ آن چیزی که به ما مربوط می‌شود رعایت پروتکل است. واقعا سخت است اما هر آنچه از دستمان بر می‌آید را انجام دادیم. می‌توانید از بازرس هیأت پزشکی که در تمرینات ما حضور پیدا می‌کند سؤال کنید که چقدر دقیق مسائل و موارد را رعایت کردیم.

کرونا رفتنی نیست، باید راهکارهای سازش با آن را پیدا کرد

ربیعی در مورد رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده در پروتکل، گفت: این دو نفر را به خاطر رعایت پروتکل شناسایی کردیم. پروتکل چیز بدی نیست. واقعا برای سلامت افراد است هر چند اجرای آن سخت است. من با مجموعه‌ای تماس دارم که تست کرونای دو نفر در آن مثبت شده و واقعا نگران هستم. خانواده بازیکنان تماس می‌گیرند و من تا به حال این نگرانی را لمس نکرده بودم که همسر یا مادر بازیکن تماس بگیرد. باید این احساس نگرانی‌ها را درک کرد. از دیروز تا به حال بیشتر تلفن‌هایی که پاسخ دادم برای رفع  نگرانی بوده است اما کرونا رفتنی نیست و باید راهکارهای سازش با آن را پیدا کرد.

وی افزود: بحث واکسن و دارو یک طرف است و بحث رعایت پروتکل یک طرف دیگر، خط مقدم مبارزه با کرونا پرسنل بیمارستان‌ها بودند که تعدادی از آنها را هم از دست دادیم اما جنگیدند و دفاع کردند ولی الان وضعیت فرق کرده، هم از نظر قدرت و شدت بیماری‌زایی ویروس، هم از نظر امکانات و هم از نظر تجربه کادر درمانی، وضعیت بهتر شده است. در واقع الان در حال شناختن ویروس هستیم و راه‌های مقابله با آن را پیدا می‌کنیم.

دیدگاه سپاهان قطع مسابقات بود 

پزشک تیم سپاهان اضافه کرد: البته فلسفه و دیدگاه باشگاه ما از اول این بوده که این فصل لیگ ادامه پیدا نکند و کتبا هم اعلام شده اما با توجه به شرایط موجود بهتر است وضعیت را بیشتر از این ملتهب نکنیم و با دستورالعمل‌ها پیش برویم. واقعا کسانی که زندگی‌شان فوتبال است نباید فکر کنند که کرونا ماه بعد یا دو ماه بعد یا مثلا در زمستان از بین می‌رود. باید با این ویروس زندگی کنیم منتها رعایت پروتکل‌ها، پیدا کردن نمونه‌هایی که مثبت می‌شوند و جدا کردن آنها از مجموعه مواردی است که باید حتما رعایت شوند. باید به سمتی برویم که بتوانیم در کنار این ویروس، فوتبالی سالم و عاری از مشکل داشته باشیم. همیشه یک برنامه تا اجرا نشود مشکلاتش دیده نمی‌شود. البته ما نگرانی بازیکنان و خانواده آنها را هم درک می‌کنیم.

تا چه زمانی باید حداقل‌های فوتبال حرفه‌ای در کشور ما رعایت نشود؟

ربیعی در مورد اینکه برخی تیم ها قادر به پرداخت هزینه‌های پزشکی و بهداشتی نیستند، اظهار داشت: در بحث فوتبال و باشگاه داری حرفه‌ای حداقل‌هایی تعریف می‌شود و نزدیک به دو دهه است ک در مورد این مسائل بحث می‌کنند. یک فوتبال حرفه‌ای در حد لیگ برتر باید حداقل‌هایی داشته باشد. این حداقل‌ها تا چه زمانی باید در کشور ما رعایت نشوند؟ تیم‌هایی که به عنوان تیم لیگ برتری شناخته می‌شود باید حداقل‌ها و مجوزهای لازم را داشته باشند. به نظرم در یک مجموعه باشگاهی برای یک فصل لیگ برتر 10 تا 20 میلیارد هزینه لازم است تا تیم با نفرات معمولی بسته شود. اگر تیمی نمی‌تواند این هزینه‌ها را تامین کند باید راهکارهایی برایش مشخص شود.

متولیان تیم‌ها یکبار برای همیشه تکلیف را مشخص کنند

وی افزود:‌ مثلا موضوع حق پخش که الان زمان خوبی است تا به سراغ آن بروند و همه دست به دست هم بدهند که این مسئله به جایی برسد. الان بستر خوبی فراهم شده تا مسئولان و تصمیم گیرندگان به دنبال حق و حقوق فوتبال بروند و آنها را بگیرند. ضمن اینکه واقعا برای ما بد است که در دنیا و آسیا بگوییم یک تیم لیگ برتری به خاطر اینکه نمی‌تواند تست کرونا بدهد ادامه مسابقات برایش مشکل است. متولیان تیم‌ها مانند وزارت نفت یک بار برای همیشه تکلیف را مشخص کنند. تا چه زمانی یکی به میخ زدن و یکی به نعل زدن باید ادامه پیدا کند؟ خیلی بد است بگوییم یک تیم لیگ برتری نمی‌تواند تست بدهد.

ربیعی تصریح کرد: ما در این فصل دو جراحی رباط صلیبی داشتیم. نقی‌زاده و پورقاز نفری 25 میلیون تومن هزینه جراحی‌شان شد و این فقط هزینه دو جراحی است. یکسری هزینه‌ها در بحث پزشکی برای هر باشگاهی باید در بودجه بندی لحاظ شود و باشگاه حرفه‌ای حاضر در لیگ برتر باید بتواند این ارقام را تامین کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول